Gå til innhold

Samlivsbrudd og dårlig økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen av dere har noen gode råd til en stakkar.

Jeg har vært samboer i mange år, hvor han jobber fullt og jeg har dels vært student, dels på arbeidsavklaringspenger pga. sykdom.

Forholdet har skrantet en stund, mest pga. hans temperament. Han har aldri gjort meg noe, men har et veldig ustabilt humør som jeg blir sliten av. Han hisser seg opp, og skremmer meg selv om det nok ikke er meningen. Nå i kveld kastet han et glass i gulvet så det knuste fordi jeg ikke "fjernet meg" når han var sint. Tidligere har han ødelagt inventar i leiligheten. Vi har prøvd parterapi, men følte ikke at det ga noen bedring.

En av grunnene til at jeg blir er dessverre at jeg er bekrymret for om jeg vil klare meg alene. Jeg går på arbeidsavklaringspenger, men håper å kunne begynne i jobb til høsten. Vi bor i Oslo, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne ha råd til å leie noe allright alene med mine ca. 9000 i måneden?

Hva ville dere rådet meg til? kan man få bostøtte? Bør jeg flytte inn på en liten hybel? Jeg har dessverre sosial angst pga ting som skjedde i oppveksten, så det fremstår lite fristende å dele kjøkken og bad med fremmede.

Anonymous poster hash: 11f36...f7b

Anonymous poster hash: 11f36...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det med den sosiale angsten bør ikke være grunn til å utelukke bokollektiv eller lignende. Er man redd for noe kan det være sunt å oppsøke det. Det vil antageligvis gjøre deg til en sterkere person.

Det sagt, du kan bruke dagene dine til å skaffe deg arbeid, det bør være grei skuring i Oslo om du er relativt oppegående. Da vil du få bedre råd, og kunne skaffe deg egen leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å få økonomisk rådgjeving, f.eks. i banken din? Har ikkje veldig greie på dette, men dei veit ofte litt om kva muligheter ein har til å søke økonomisk støtte ut frå den situasjonen ein er i.

Hørres vertfall ut som det beste for deg er å komme deg ut. Det er ingen god situasjon du er i. Virker meir som han trenger terapi for temperamentet. Håper du finner ei ordning så du kan få det bedre enn slik situasjonen er no! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på bostøtte om du tjener under inntektsgrensen, men det er mulig du ikke får det siden du er student. Snakk med husbanken!



Anonymous poster hash: 97ae7...f2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette rådet høres dramatisk ut, men krisesenteret for kvinner kan muligens hjelpe med å sette opp en plan.

Man forbi der jo de med "krise", selvsagt, men de kan også veilede både praktisk og med terapi.

Det skader ihvertfall ikke å ringe å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at dette rådet høres dramatisk ut, men krisesenteret for kvinner kan muligens hjelpe med å sette opp en plan.

Man forbi der jo de med "krise", selvsagt, men de kan også veilede både praktisk og med terapi.

Det skader ihvertfall ikke å ringe å spørre.

Hun er ikke utsatt for trusler eller vold, så krisesenteret er helt feil plass å "bruk" ressursene til.

Dette er et enkelt regnestykke, hun har ikke råd rett og slett.

Hun må sjekke rett på bostøtte, samt innfinne seg med å bo med andre, i en av de ytre bydelene/nabokommuner.

Anonymous poster hash: d9b2c...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett på supplerende sosialhjelp, for studiene dine er vel en del av AAP-tiltaket?

Hvis du går på sosialkontoret og spør, vil de også kunne fortelle deg om du har rett til støtte fra andre steder.



Anonymous poster hash: b614d...060
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er student kan du jo søke støtte i lånekassen som andre studenter må, studenter får som hovedregel hverken sosialstøtte eller bostøtte,... Ellers må du bite i eplet som andre sier og kutte på utgiftene og evt. flytte for å få det til...



Anonymous poster hash: c1573...a29
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oblivion

Om du sliter med tanken på å bo alene, så vet jeg at det finnes flere alenemødre der ute som ser etter noen å bo sammen med. Et lite familie-kollektiv om du vil!

Jeg vet jo ikke om dette er noe du kunne tenke deg, men om du kicker litt på tanken så ville jeg begynt å lese "søker bolig" annonsene. Du er ikke alene om å være alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet er vel å finne en liten leilighet utenfor Oslo, som du faktisk har råd til.

Du må nok regne med å ikke ha så mye penger til overs før du får jobbet igjen, men å leve alene med lite penger er bedre enn å leve i et dårlig forhold og ha lite penger ;)

Kom deg ut og bort fra han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke utsatt for trusler eller vold, så krisesenteret er helt feil plass å "bruk" ressursene til.

Dette er et enkelt regnestykke, hun har ikke råd rett og slett.

Hun må sjekke rett på bostøtte, samt innfinne seg med å bo med andre, i en av de ytre bydelene/nabokommuner.

Anonymous poster hash: d9b2c...a29

Han har ikke vært voldelig mot henne ENDA, men han er fysisk aggresiv og knuser inventar. Det kan for det første så absolutt ansees som en trussel, kansje ubevisst, men like fullt en veldig truende situasjon for henne. Så jeg ikke sagt at krisesenteret er utelukket, de er vel ikke der kun for kvinner som nettopp har fått bank?

Anonymous poster hash: 47358...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...