AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #1 Del Skrevet 1. november 2013 Hei! Jeg er i en situasjon hvor jobben velger å legge ned kontorlokalene og jeg får dermed hjemmekontor. Kan jeg kreve kompensasjon for dette? Anonymous poster hash: 649ea...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #2 Del Skrevet 1. november 2013 Hvis du har et fast rom som kun brukes til hjemmekontor, så skal du vel kunne "leie" det ut til arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 14caa...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 3. november 2013 #3 Del Skrevet 3. november 2013 Hvilken utgifter mener du at du har i forbindelse med dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #4 Del Skrevet 3. november 2013 Hvilken utgifter mener du at du har i forbindelse med dette? Tenker det samme, her tjener ts vel faktisk på situasjonen all den tid han/hun slipper å bruke tid og penger på å komme seg til jobb.. Det eneste minuset må vel være at man jobber helt alene og ikke har noen kolleger rundt seg til å diskutere problemstillinger med og være sosiale... Anonymous poster hash: 36443...499 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lettpåtå Skrevet 3. november 2013 #5 Del Skrevet 3. november 2013 Du har et minstefradrag på maks 81 000 på skatten til å trekke fra utgifter til inntekts ervervelse. Har du større utgifter enn dette, kan du velge å trekke fra de faktiske utgiftene istedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 3. november 2013 #6 Del Skrevet 3. november 2013 Du har et minstefradrag på maks 81 000 på skatten til å trekke fra utgifter til inntekts ervervelse. Har du større utgifter enn dette, kan du velge å trekke fra de faktiske utgiftene istedet. Men ts er jo ansatt, ikke selvstendig...Direktetgifter skal evt dekkes av arbeidsgiver. Trodde også du nå ha adskilt kontor m egen inngang for å få dette godkjent. Jeg er usikker her,assa....fomler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2013 #7 Del Skrevet 3. november 2013 For å trekke fra hjemmekontor på skatten må man ha et eget rom som kun er kontor. Dette skal være et fullverdig rom på minst 5 m2 og kan ikke være gjesterom i tillegg. Uansett gjelder vel dette selvstendig næringsdrivende. Det er imidlertid naturlig å diskutere kompensasjon for manglende kollegialt samvær med arbeidsgiver? Slike ting som blekk/toner, kulepenner, papir og skriveblokk må du jo nå kunne få refundert av arbeidsgiver. En enkel hovedregel: Selvstendig næringsdrivende trekker fra utgifter til kontor og kontorrekvisita på skatten. Ansatte får det refundert av arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lettpåtå Skrevet 3. november 2013 #8 Del Skrevet 3. november 2013 For å trekke fra hjemmekontor på skatten må man ha et eget rom som kun er kontor. Dette skal være et fullverdig rom på minst 5 m2 og kan ikke være gjesterom i tillegg. Uansett gjelder vel dette selvstendig næringsdrivende. Det er imidlertid naturlig å diskutere kompensasjon for manglende kollegialt samvær med arbeidsgiver? Slike ting som blekk/toner, kulepenner, papir og skriveblokk må du jo nå kunne få refundert av arbeidsgiver. En enkel hovedregel: Selvstendig næringsdrivende trekker fra utgifter til kontor og kontorrekvisita på skatten. Ansatte får det refundert av arbeidsgiver. Minstefradraget er nettopp konstruert for at lønnsmottagere skal slippe å kreve fradrag for alle utgifter i forbindelse med jobben. Som jeg skrev over, JA du kan kreve fradrag for faktisk kostnader istedet for minstefradraget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 3. november 2013 #9 Del Skrevet 3. november 2013 Minstefradraget er nettopp konstruert for at lønnsmottagere skal slippe å kreve fradrag for alle utgifter i forbindelse med jobben. Som jeg skrev over, JA du kan kreve fradrag for faktisk kostnader istedet for minstefradraget. Så bra da. Da lærte jeg noe Det er imidlertid naturlig å diskutere kompensasjon for manglende kollegialt samvær med arbeidsgiver? Dette synes jeg er et usaklig forslag...som leder ville jeg svart at da får du bruke Skype da.... Det er tusenvis av mennesker som jobber uten kollegaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2013 #10 Del Skrevet 3. november 2013 Dette synes jeg er et usaklig forslag...som leder ville jeg svart at da får du bruke Skype da.... Det er tusenvis av mennesker som jobber uten kollegaer. Hva i all verden er usaklig med å diskutere hvordan en så stor endring skal kompenseres? Det er helt alminnelig å drøfte slikt, det er til og med lovpålagt å la de ansatte ha medvirkning i sin arbeidssituasjon. Det er forskjell på å bli ansatt i en bedrift og få vite at en må påregne å jobbe hjemmefra eller uten kollega samkvem og å få en endring til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 3. november 2013 #11 Del Skrevet 3. november 2013 Vel, vel.. Vi har nettopp fått beskjed om omorganisering. Alle våre arbeidsoppgaver forsvinner og vi blir omplassert. Vi er 40 personer. De nye arbeidsoppgavene er ikke samme fagområde som nå. Hvor mye medvirkning tror di vi har? Hvilken kompensasjon tror du arb.giver har tilbudt? Det du skriver er kanskje mer debatterbart innen off. Sektor. Naivt er det likevel å tro at man bestemmer over egen arbeidssituasjon. TS har, på lik linje, med meg og mange andre "retten" til å finne seg en ny jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2013 #12 Del Skrevet 3. november 2013 At dere velger å finne dere i at dere blir behandlet på denne måten er ikke det samme som at det er rett å bli behandlet sånn. Noen av oss er organisert nettopp fordi vi ønsker at spillereglene skal bli fulgt. Skal man ha reell innflytelse må man ha systemer på plass for drøftinger lenge før krisene oppstår. Jeg har vært gjennom en nedbemanningsprosess som tillitsvalgt - i det private næringsliv - der det første vi måtte gjøre var å lære arbeidsgiver hvilke spilleregler som gjelder. Når det gjelder innhold i stilling i forbindelse med en omstillingsprosess så har man krav på medbestemmelse i hht arbeidsmiljøloven. Dette gjøres vanligvis som drøftelser på medarbeidersamtalen. Jeg vet at mange bedrifter bryter dette på daglig basis - dette ofte fordi de ansatte ikke er organisert eller at de tillitsvalgte sover i timen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 3. november 2013 #13 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Jeg er fullstendig klar over egen medvirkningsrett. Det er likevel ingen valg for oss. Firmaet bestemmer selv hva de skal inn- outsource, bytte lokaler, omorganisere etc. Du har nok ikke en fasit for alt. Endret 3. november 2013 av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå