Gå til innhold

Jeg tror jeg spiser for lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier ikke å regne ut kalorier, fordi jeg har et veldig avslappet forhold til kroppen min og har ingen planer om å gå opp eller ned i vekt. Jeg veier rundt 52 kilo og er 160 cm høy, så jeg er helt normalvektig og veldig slank (blir en del ganger kalt tynn, men jeg føler selv at jeg er slank da)

Men tingen er at jeg i går tenkte litt over det jeg hadde spist i løpet av dagen, og ser at det er sånn de fleste dager egentlig (om ikke litt mindre). I går spiste jeg ett knekkebrød med brunost til frokost. Til lunsj (klokken 12) spiste jeg en supergrov baguett med salat, egg og salami inni. Til middag (klokken 5) spiste jeg en liten porsjon lasagne, og så spiste jeg noen kjeks som kos sammen med kjæresten på kvelden (jeg spiser egentlig ikke så ofte godteri)

Og jeg ser kanskje at dette er litt for lite, men det er sånn jeg har spist de siste 12 mnd ca (veide før 62 kilo og gikk ned 10 kilo på noen mnd fordi jeg ble mer aktiv) og det virker som om at kroppen min trives veldig godt på denne vekten, da jeg verken har gått opp eller ned mer enn et halvt kilo maks.

Men jeg får høre av andre om at jeg kommer til å gå på en smell om jeg ikke spiser mer og sånt, men da er det kanskje rart at det ikke har skjedd enda og at jeg har masse energi og er frisk og fin? Jeg hadde en periode i januar etter en sykehusinnleggelse der jeg sleit mye med å få i meg mat igjen (hadde kun fått intravenøst i en hel uke) og da sa legen min at det ikke er noe å bekymre seg for så lenge jeg ikke merker at jeg går ned i vekt og så lenge jeg ser sunn og frisk ut.

Så jeg vet ikke jeg.. Jeg hadde vel blitt en del tynnere om jeg ikke hadde spist nok antar jeg, og jeg klarer ikke å stappe i meg mat når jeg ikke er sulten. Må jeg spise mer enn det jeg gjør nå?

Anonymous poster hash: bbc45...c46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du holder vekten, spiser du jo nok rent kalorimessig sett.

Men om du spiser nok proteiner til å bevare muskelmasse, nok fett til å forsyne kroppen med dette, nok mineraler osv, er en annen sak! Det høres ut som du spiser for mye korn og sukker og tull, og for lite kjøtt, nøtter, grønnsaker og andre sunne ting.

Anonymous poster hash: 19a18...bfb
Skrevet

Men om du spiser nok proteiner til å bevare muskelmasse, nok fett til å forsyne kroppen med dette, nok mineraler osv, er en annen sak! Det høres ut som du spiser for mye korn og sukker og tull, og for lite kjøtt, nøtter, grønnsaker og andre sunne ting.

Jeg er ikke noen lavkarber og kommer nok ikke til å bli det heller, så korn er noe jeg spiser. Jeg spiser dog ikke ofte brød (blir oppblåst av gjær), men ofte knekkebrød.

Men hva jeg spiste i går var bare et eksempel, og som sagt spiser jeg selvsagt ikke det samme hver dag. Jeg spiser ofte fisk og kjøtt til middag. Pleier også ofte å spise grønnsaker og frukt som mellommåltid. Jeg har heller ikke gått ned i muskelmasse og er veldig sterk.

Skrevet

Og nøtter er dessuten ikke veldig sunt, da kroppen vår ikke klarer å ta ut næringsstoffene av dem på skikkelig måte fordi nøttene er laget for å klare seg gjennom kroppen :)

-TS

• Liker 1
Skrevet

Om du er fornøyd med deg selv, og kroppen har det bra, er det bare å fortsette slik du gjør! :) om du vil opp i vekt, må du kanskje spise mer eller putte inn litt matprodukter med høyere fettinnhold.

Skrevet

Om du er fornøyd med deg selv, og kroppen har det bra, er det bare å fortsette slik du gjør! :) om du vil opp i vekt, må du kanskje spise mer eller putte inn litt matprodukter med høyere fettinnhold.

Okei, takk :) Jeg trenger ikke å gå opp i vekt, og det synes ikke andre at jeg trenger heller :)

-TS

Skrevet

Tull, nøtter er menneskemat. Korn derimot, er ikke det. Det er i korn man finner mest antinæringsstoffer.

Men om du ikke er åpen for kritikk, hvorfor spørre om råd?

• Liker 1
Skrevet

Tull, nøtter er menneskemat. Korn derimot, er ikke det. Det er i korn man finner mest antinæringsstoffer.

Jeg er så lei av dere lavkarbere som kupper enhver tråd her inne med å gi ett kostholdsråd "du spiser for mye karbo (personen spiser litt korn og grovt brød)". Jeg er frisk og rask, trent, har masse energi OG jeg spiser korn og brød, og har gjort det så lenge jeg kan huske. Når toppsidrettsutøvere spiser masse brød og korn, og legen min sier at det er sunt, gir det meg hodepine hver gang en lavkarber presterer å lire av seg det tusen andre lavkarbere lirer av seg. Og jeg er forøvrig ikke TS, men jeg forstår frustrasjonen.

Anonymous poster hash: dd409...1cb

• Liker 8
Skrevet

Nei, det sies at nøtter er kjempesund på grunn av det det inneholder, men kroppen kan ikke ta opp næringsstoffene da nøttene er laget for å overleve et fordøyelsessystem.

Jeg vet at lavkarbere mener at korn er usunt, men jeg har ingen verdens planer om å bli det og jeg spiser korn med glede.

Og i denne tråden spør jeg da altså om jeg spiser for lite, og ikke om jeg skal spise korn eller ikke :) For selve kostholdet trenger jeg ikke endre på, da det er veldig bra.

-TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg er så lei av dere lavkarbere som kupper enhver tråd her inne med å gi ett kostholdsråd "du spiser for mye karbo (personen spiser litt korn og grovt brød)". Jeg er frisk og rask, trent, har masse energi OG jeg spiser korn og brød, og har gjort det så lenge jeg kan huske. Når toppsidrettsutøvere spiser masse brød og korn, og legen min sier at det er sunt, gir det meg hodepine hver gang en lavkarber presterer å lire av seg det tusen andre lavkarbere lirer av seg. Og jeg er forøvrig ikke TS, men jeg forstår frustrasjonen.

Takk :)

-TS

Skrevet

Jeg er så lei av dere med fett-panikk, som tror "litt av alt" er det beste, istedet for å spise menneskemat. ;)

Dere henger etter, og det gjør legen din også! Bare vent noen år...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så lei av dere med fett-panikk, som tror "litt av alt" er det beste, istedet for å spise menneskemat. ;)

Dere henger etter, og det gjør legen din også! Bare vent noen år...

Litt av alt er det beste. Det sier også normale lavkarbere. Men du skal få sitte der og maule på smøret ditt du :)

Skrevet

Litt av alt er det beste. Det sier også normale lavkarbere. Men du skal få sitte der og maule på smøret ditt du :)

Litt sukker, litt korn med antinæringsstoffer som tapper kroppen for mineraler, litt alkohol, litt heroin, litt transfett, og litt omega 6 som skaper ubalanse i kroppen?

Joda... ;)

Skjønner ikke hva som er poenget med denne tråden, forøvrig. Om TS er fornøyd med kostholdet sitt, og ikke åpen for ny kunnskap, hvorfor spørre om råd?

• Liker 1
Skrevet

Glad å endelig se noen som er enig med meg.

Virker som de fleste her er lavkarbere, greit nok det, men når TS sier at lavkarbo ikke er aktuelt så bør folk respektere det og komme med råd som er relevant til spørsmålet. Man trenger ikke være redd for å spise mat med naturlige sunne fettkilder selv om man ikke er lavkarber.

Mitt tips til TS er å spise litt oftere, trenger ikke være snakk om store mengder, men spiser man oftere så får man gjerne mer energi og forbrenner mer om man spiser sunne matvarer. Har gått fra 3 måltider om dagen og lite energi, til 4-5-6 måltider om dagen med mye mer energi og vektnedgang. (3 hovedmåltid og 2-3 mellommåltid). I teorien skal du ikke gå ned eller opp noe særlig av det om det er sunne matvarer, men du kan få litt mer stabilt energinivå. Men så er dette helt individuelt, du bør spise slik du ønsker og føler deg komfortabel med. Bare syntes 3 små måltid hørtes litt lite ut :)

Anonymous poster hash: f2231...dbf

• Liker 1
Skrevet

Litt sukker, litt korn med antinæringsstoffer som tapper kroppen for mineraler, litt alkohol, litt heroin, litt transfett, og litt omega 6 som skaper ubalanse i kroppen?

Joda... ;)

Skjønner ikke hva som er poenget med denne tråden, forøvrig. Om TS er fornøyd med kostholdet sitt, og ikke åpen for ny kunnskap, hvorfor spørre om råd?

Jepp! For vi som ikke mauler smør tar selvsagt heroin og drikker alkohol hele tiden. Og nei, knekkebrød tapper ikke kroppen for mineraler. Du må roe ned blodtrykket noen hakk tror jeg.

Og jeg har ikke bedt om råd angående mitt kosthold, for mitt kosthold er svært bra. Jeg har bedt om råd angående om jeg spiser for lite eller ikke. :)

-TS

• Liker 1
Skrevet

Glad å endelig se noen som er enig med meg.

Virker som de fleste her er lavkarbere, greit nok det, men når TS sier at lavkarbo ikke er aktuelt så bør folk respektere det og komme med råd som er relevant til spørsmålet. Man trenger ikke være redd for å spise mat med naturlige sunne fettkilder selv om man ikke er lavkarber.

Mitt tips til TS er å spise litt oftere, trenger ikke være snakk om store mengder, men spiser man oftere så får man gjerne mer energi og forbrenner mer om man spiser sunne matvarer. Har gått fra 3 måltider om dagen og lite energi, til 4-5-6 måltider om dagen med mye mer energi og vektnedgang. (3 hovedmåltid og 2-3 mellommåltid). I teorien skal du ikke gå ned eller opp noe særlig av det om det er sunne matvarer, men du kan få litt mer stabilt energinivå. Men så er dette helt individuelt, du bør spise slik du ønsker og føler deg komfortabel med. Bare syntes 3 små måltid hørtes litt lite ut :)

Takk for råd! Jeg har bare alltid vært litt småredd for å spise "hele tiden" fordi jeg har tenkt at det da er enklere å spise en kjeks, litt potetgull osv. Men er selvsagt mye sunnere om man i stedet spiser en gulerot eller et eple :)

Kanskje jeg får bli litt flinkere til å spise litt sånt innimellom :)

-TS

Skrevet

Det kan du jo bare regne ut selv. Diett.no er enkelt i bruk. Så ser du hva du ca ligger på.

Skrevet

Jeg var også redd for å spise hele tiden, spiste 3 ganger om dagen og hadde null energi. Legen rådet meg til å spise 4 måltider med 2 mellommåltider om dagen, noe jeg syntes hørtes mye ut, men nå som jeg har klart å få under kontroll hva som er riktig mengde for meg er det null problem. Spiser bare mindre, men oftere, merker veldig stor forskjell i energi og forbrenning! Det er selvsagt HVA man putter i munnen som teller :)

Noen ting jeg har begynt med for å fylle på med måltider er f.eks:

hjemmelagde knekkebrød til lunsj, kvelds eller mellommåltid, liker de best uten pålegg av en grunn

1/3 boks mager vaniljekesam med en neve blåbær, bringebær, bjørnebær til dessert eller kvelds

Skyr, når jeg gidder å bruke så mye penger på noe så lite :P
En mager yoghurt med lite sukker med havregryn eller musli og blåbær
Tåler ikke rå grønt og frukt, kun bær av en rar grunn, men spiser 3-4 typer grønnsaker til hver middag, med lite karbo rett og slett fordi jeg erstatter det med grønnsaker.

Og du kan vel spise frukt så da ville jeg valgt frukt som ikke er så veldig søte som mellommåltider :)

Skrevet

Les på det du sier selv, da. Du spiser lite og har tidligere veid 10 kg mer. Det er ikke bare å øke aktiviteten litt og vips går man ned 10 kg, du har jo vært på slankern. Ikke lyv for deg selv. Jeg ville absolutt vært mer påpasselig med å få i meg mat. Ett knekkebrød til frokost er galskap for aktive mennesker. Og hvorfor spiser du en liten porsjon lasagne 5 timer etter lunsj når du ikke har planlagt kveldsmat? Kan du ikke bare spise en vanlig porsjon? Folk har ulike spisevaner, men jeg synes ikke dette virker spesielt naturlig. Det er lett å lure seg selv, spesielt når man har opplevd vektendring.

Anonymous poster hash: 18952...f39
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Hvis dette er en typisk matdag for deg reagerer jeg mer på at du knapt spiser frukt/bær/grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...