Gå til innhold

Feriedager under oppsigelsestid


MyLittlePony

Anbefalte innlegg

Er det noen her som er gode på arbeidsrett?

Jeg vurdere å si opp, går siste året på Bachleor og har lyst på "fri" siste perioden.

Jeg har tre mnd oppsigelsestid og tenkte å si opp før 1 januar, men er redd for å miste retten min på feriedager da i 2014… Litt avhengig av disse grunnet bachleor-oppgaven.

Jeg tror egentlig jeg har krav på det, men finner ingen paragraf som forklarer dette.

På min tidligere arbeidsplass sa jeg opp slik at jeg sluttet 1 Mai, etter å ha jobbet der halvannet år. Da fikk jeg beskjed om at iom at jeg ikke jobbet ut Mai, så hadde jeg ikke krav på de feriedagene jeg (trodde) jeg hadde opptjent

Dette er det som forvirrer meg nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsrett? Opptjente feriedager? Du overkompliserer. Du får feriepenger uansett når du slutter. Du får feriepnger om du jobber 1 dag i løpet av et år og du får feriepenger om du jobber 300 dager i løpet av et år.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190



Anonymous poster hash: cd263...9c6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsrett? Opptjente feriedager? Du overkompliserer. Du får feriepenger uansett når du slutter. Du får feriepnger om du jobber 1 dag i løpet av et år og du får feriepenger om du jobber 300 dager i løpet av et år.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Anonymous poster hash: cd263...9c6

Mulig jeg overkompliserer det. Men det jeg er redd for er at dersom jeg sier opp og ikke har krav på feriedager i 2014, så har jeg ett problem i forhold til bachleor.

Altså:

Jeg har 3 mnd oppsigelsestid og planer om å si opp før 1 januar, slik at jeg er ferdig 1 april.

Men iforbindelse med Bachloeroppgaven skal vi være borte i 3 uker i mars for å jobbe med bedriften.

Jeg går utifra at jeg har like rett på feriedagene selvom jeg sier opp? Men iom at dette fikk jeg ikke forrige plass jeg jobba siden jeg ikke jobbet Mai :glare: , så er jeg litt nervøs for det.

Feriepengene er jo greit, det vet jeg at jeg får og har krav på, men de 12,5 feriedagene ( jobber 50 %), får jeg de selvom jeg ikke jobber hele året og Mai…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på ferie i oppsigelsestiden din, men den ferien som allerede er godkjent kan heller ikke trekkes tilbake. Så mitt råd er å sørge for å få ferien godkjent før du sier opp. Dersom du allerede nå vet hvilke dager du kommer til å være borte er det ingen som kommer til å synes det er rart at du søker om de allerede nå. Bare sørg for å få det skriftlig, f.eks ved å sende en mail til sjefen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på ferie i oppsigelsestiden din, men den ferien som allerede er godkjent kan heller ikke trekkes tilbake. Så mitt råd er å sørge for å få ferien godkjent før du sier opp. Dersom du allerede nå vet hvilke dager du kommer til å være borte er det ingen som kommer til å synes det er rart at du søker om de allerede nå. Bare sørg for å få det skriftlig, f.eks ved å sende en mail til sjefen.

Ok, så i teorien får man utbetalt de feriedagene istedenfor da eller? Er sjeldent man får godkjent så lang tid i forveien, så da har jeg ett problem. Takk for svar :) Da må jeg se hva jeg får til, før jeg evt sier opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er jo at man trekkes for ferien i juni når man får feriepengene, om du velger å ha ferien tidligere og slutter før juni vil du jo kun få feriepenger og ikke "betalt" ferie i form av lønn....



Anonymous poster hash: e0df3...6e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så i teorien får man utbetalt de feriedagene istedenfor da eller? Er sjeldent man får godkjent så lang tid i forveien, så da har jeg ett problem. Takk for svar :) Da må jeg se hva jeg får til, før jeg evt sier opp...

Nei du får ikke utbetalt, for du har ikke fått dem trukket enda. I teorien er det slik at hver gang du har fri så skal du få trekk i lønnen. Som kompensasjon får du utbetalt en andel av feriepengene dine, dersom du har opptjent dette I praksis blir dette fort mye å holde styr på, så de fleste velger heller å trekke all ferien i juni/juli, og betale vanlig lønn når du har fri.

Eksempel 1:

I juni blir du trukket for 5 uker ferie. I juli tar du 3 uker fri, og du slutter i september. Du har jobbet i to uker mer enn du har fått betalt for, og du får utbetalt disse to ukene.

Eksempel 2:

Du tar fri 3 uker i mars og slutter i april. Du har nå jobbet i 15 uker, men fått betalt for 18. Arbeidsgiver kan trekke deg for 3 uker ferie før du får sluttlønnen.

Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men dersom det er naturlig å skrive mail til sjefen din hadde jeg skrevet noe slikt som:

Hei. Jeg har nå fått datoene for arbeidsukene mine, og jeg kommer til å være borte 1.-20. mars. Jeg skriver opp dette allerede nå så du har god tid til å planlegge avlastning/vakter.

Forhåpentligvis får du et svar med at dette er OK, og så svarer du på denne mailen i tilfelle det skulle bli problemer siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allikavel skal være vekke tre uker i mars, kan du ikke si opp en måned tidligere?

Anonymous poster hash: e88e8...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...