Gå til innhold

Ufør og bostøtte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aller først vil jeg si at jeg ikke ønsker svar fra "alle" som har ulike meninger om hva vi som går på trygd har krav på eller ikke.Ønsker kun svar på akkurat det jeg spør om. Så.Når man går man går ufør får man 6000 i året hvis man ikke har strøm inkludert i husleie,og når jeg går inn på husbanken sin bostøtte kalkulator og legger inn alle opplysninger kommer det opp en sum på hva jeg får i bostøtte,og 500 under punktet strøm. Så det jeg lurer på er om de 500 er pakket inn i den summen hvor det står hva jeg får i botsøtte,eller er de 500 utenom?



Anonymous poster hash: 48517...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De 500 er for oppvarming, og blir trukket fra hvis du har dem innbakt i husleia. du får ikke tillegg for oppvarming hvis du ikke har de i husleia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 500 er for oppvarming, og blir trukket fra hvis du har dem innbakt i husleia. du får ikke tillegg for oppvarming hvis du ikke har de i husleia

Jeg vet hva de 500 er for,men jeg fant ut av det jeg lurte på. Og jo man får tillegg hvis man ikke har oppvarming i husleia og er ufør.

Anonymous poster hash: 48517...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva de 500 er for,men jeg fant ut av det jeg lurte på. Og jo man får tillegg hvis man ikke har oppvarming i husleia og er ufør.

Anonymous poster hash: 48517...ec3

Nå er jeg ufør og har så pass lav uførepensjon at jeg kvalifiserer til bostøtte, men jeg får ikke noe tillegg for oppvarming :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strøm inklusive eller utenom husleia?



Anonymous poster hash: 48517...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke den bostøtte kalkulatoren til å virke jeg. Jeg skriver inn 120000 som årsinntekt, men på siste side står det plutselig 190000. Hvorfor? Hvorfor får man ikke lagt inn strømforbruk?

Anonymous poster hash: 7e145...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klipp og lim fra husbanken

Jeg får ikke den bostøtte kalkulatoren til å virke jeg. Jeg skriver inn 120000 som årsinntekt, men på siste side står det plutselig 190000. Hvorfor? Hvorfor får man ikke lagt inn strømforbruk?

Anonymous poster hash: 7e145...529

Du får ikke lagt inn strømforbruk.Du må bare huke av om du har inklusive strøm,eller ikke.

Klipp og lim fra husbanken:

  • Alders-, uføre- og etterlattepensjonister som ikke har dekket utgifter til oppvarming i husleien, får i tillegg lagt til grunn 6000 kr pr år til dekning av utgifter til oppvarming.


Anonymous poster hash: 48517...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp og lim fra husbanken

Du får ikke lagt inn strømforbruk.Du må bare huke av om du har inklusive strøm,eller ikke.

Klipp og lim fra husbanken:

  • Alders-, uføre- og etterlattepensjonister som ikke har dekket utgifter til oppvarming i husleien, får i tillegg lagt til grunn 6000 kr pr år til dekning av utgifter til oppvarming.

Anonymous poster hash: 48517...ec3

Det stemmer ikke for min del, så jeg vil gjerne vite hvor du finner dokumentasjon på dette? Jeg leier leilighet hvor strøm/oppvarming ikke er inkludert, og sjekket nettopp vedtaksbrevet: Det står ikke noe om at jeg får noe tillegg til dekning av utgifter til oppvarming

Det har kanskje noe å gjøre med at husleia allerede i utgangspunktet er 800 kr høyere enn maks grunnlag for husleieberegning

Endret av Nita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jo klipp og lim fra husbanken,så med andre ord fant jeg det på husbanken sine sider. Men er du ung ufør?Vet ikke om det har noe å si. Men det kan jo hende at det har noe med det du sier ang husleia di å gjøre.For da får du jo støtte selvom du egentlig ikke skulle ha fått det.



Anonymous poster hash: 48517...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det, så er det opp til et visst beløp, avhengig av hvor du bor, en får bostøtte for. Siden dine overskytende kr 800 ikke tas med i beregningen kan det kanskje virke som om at du ikke får for strøm.

Prøv et nytt regnestykke hvor du trekker fra de 800 kronene du har for mye i husleie og se om det stemmer da.

Husk de 500 kronene er bakt inn og kommer ikke synlig frem i utregningen som egen post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det, så er det opp til et visst beløp, avhengig av hvor du bor, en får bostøtte for. Siden dine overskytende kr 800 ikke tas med i beregningen kan det kanskje virke som om at du ikke får for strøm.

Prøv et nytt regnestykke hvor du trekker fra de 800 kronene du har for mye i husleie og se om det stemmer da.

Husk de 500 kronene er bakt inn og kommer ikke synlig frem i utregningen som egen post.

Når jeg brukte kalkulatoren kom det opp et eget punkt hvor det sto 500.

Anonymous poster hash: 48517...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent boutgift i Bergen er 6333, min husleie er 7200, så selv om jeg ser at jeg i regnestykket har tatt med at jeg har boutgifter på 7700, får jeg uansett bostøtte som tar utgangspunkt i 6333, og dermed ikke noe ekstra til oppvarming.

Jeg ser nå inne på bostøttekalkulatoren at hvis jeg hadde hatt ei husleie på 5833, ville jeg fått maks bostøtte (5833+500=6333), men om jeg hadde hatt 8000 i husleie ville jeg ikke fått noe mer. Oppvarming blir altså derfor regnet med som en del av husleia(og du hadde rett i den biten ;) ) men har man over maksgrensen får man ikke noe ekstra til oppvarming

PS Jeg er ikke ung ufør, men det har ikke noen innvirkning på dette

Endret av Nita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp og lim fra husbanken Du får ikke lagt inn strømforbruk.Du må bare huke av om du har inklusive strøm,eller ikke.Klipp og lim fra husbanken:

  • Alders-, uføre- og etterlattepensjonister som ikke har dekket utgifter til oppvarming i husleien, får i tillegg lagt til grunn 6000 kr pr år til dekning av utgifter til oppvarming.
Anonymous poster hash: 48517...ec3

Jeg huket av for at det ikke er med i husleien. Da jeg prøvde kalkulatoren igjen, med lavere formue kom det opp 500 kr for strøm på utregningen. Når jeg justerer formuen opp eller ned så blir tallet i utregningen for samlet årsinntekt høyere eller lavere, så det er tydelig at samlet årsinntekt ikke bare er årsinntekt.

Anonymous poster hash: 7e145...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg blir tallet det samme uansett om jeg legger inn formue,eller ikke.



Anonymous poster hash: 48517...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...