Gå til innhold

Hvordan tjene ekstra penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, det er sikkert mange tråder her om det, men orker ikke lete meg frem kl 7 om morran.

jeg klarte i min ungdom å skaffe meg en del gjeld. jeg har nedbetalinger på alt, men det er ikke sjeldent jeg må spørre mamma om hjelp når det er igjen en uke til lønning.

er det noen her som veit hvordan jeg kan skaffe meg mer penger? jeg har ikke lov å jobbe i konkurerende matbutikk så det valget har jeg ikke. jeg søker etter deltidsjobber hele tiden men det er visst ingen som trenger mer hjelp her. bor på et lite sted å konkuransen er skyhøy, så da går jobben til de som kjenner sjefen osv godt. jeg har bare bodd her 1 år så det er ganske vanskelig. jeg takker aldri nei til mer jobbing, å jeg gjør alt jeg kan, men ser virkelig ikke enden i tunellen.... å det er så tungt...

gode seriøse råd blir jeg veldig takknemlig for



Anonymous poster hash: ad573...9ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du burde flytte til en annen plass der mulighetene for ekstrajobb er større?



Anonymous poster hash: c1839...4fe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forbruket ditt da, TS? Er det noe du kunne ha kuttet ned på? Har du mulighet for å pendle til nabobyer for å søke jobber der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med avisa eller levere post?

Tilby vaktmester- eller rengjøringsarbeid?

Datatekniker for folk med 0 peiling? (Her har jeg kassert inn en del gjennom åra)

Være amatør-sekretær for noen med en hektisk liv?

PT dersom du har litt ståpå-vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe og selge ting på finn.no

Wow, for et sted. Et hav av godtroende mennesker som du kan sanke avkastning så det holder.

Aksjer - invester litt tid til å bli flink på dette området så kan du leve et godt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei TS her. jeg har desverre ikke mulighet til å pendle eller flytte for tiden. jeg har ikke bil og bussene her er en historie for seg selv.

jeg ser alltid etter ting jeg kan selge på finn osv, men har ikke så mye at det gjør noe.

jeg bruker alt av ekstra penger på regningene mine da jeg var ung og dum å trodde jeg kunne eie verden.

har fått ordnet med så gode nedbetalingsordninger som mulig men enda er det vanskelig.



Anonymous poster hash: ad573...9ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er forbruket ditt da, TS? Er det noe du kunne ha kuttet ned på? Har du mulighet for å pendle til nabobyer for å søke jobber der?

har ikke mulighet til det desverre..

Anonymous poster hash: ad573...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen god nødløsning, men en løsning som kan hjelpe til resten av livet. Det er ofte slik at de som tar dårlige økonomiske valg som unge ofte gjør lignende senere i livet. Det jeg ville gjort var å "investere" i muligheter for senere sesongbasert arbeid. Jeg har to som jeg driver med, men kjenner mange som gjør andre ting også:

Eksempel:

- eksamensvakt - to perioder per år

- valgmedarbeider - annenhver år

Dette blir faktisk helt ok ekstrasummer årlig. Det finnes sikkert noe lignende som folk gjør, det er vel enkelte arrangementer der man faktisk får betalt for å arbeide og ikke bare er frivillig. Når man først er eksamensvakt en gang blir man ofte spurt igjen. Det er sikkert noe lignende i tilknytning til julesesongen, da er man ikke like avhengige av standar 8-16-arbeid eller faste ansettelser.



Anonymous poster hash: b2942...c14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Her er noen tips til både hvordan du kan redusere forbruket OG få litt ekstra i lomma.

For det første - du må tenke at hver kroner spart er en krone "tjent". Handle derfor alltid kun på tilbud, salg, og handle aldri ting du ikke trenger. Tenk også framover. Er det 70% i bokforretningen? Handle inn julegaver da vel?

- Ukeshandle. Planlegg hva du skal spise, og kjøp kun ekstra dersom det er esensielle varer til det du har bestemt å spise, men som du har glemt at du trengte. Kast aldri mat, og bruk rester. Her kan du spare mellom 500 og 1500 kroner i mnd avhengig av familiens størrelse og forbruk av mat.

- Ring ofte rundt til forsikringsselskaper, strømleverandører, internettleverandører osv for å sjekke om du kan få bedre priser et annet sted.

- Sørg for å ha sparepengene dine i den banken som gir best rente. Det er gjort på null komma niks å opprette en ny konto i en ny bank.

- Bruk ikke mer vann og strøm enn du trenger. Javel, så er det snakk om få kroner per dag, men i det lange løp er det snakk om tusenvis av kroner.

- Sørg for å bytte ut ting, og fikse ting FØR de blir ødelagt. F.eks bremsene på bilen. Er bremseKLOSSENE slitte, så holder det å bytte dem. Kjører du for lenge med slitte klosser sliter du på skivene, som vil bli svindyre å skifte. Som et eksempel..kan gjelde mange andre ting også..kjøper du en billig og dårlig vaskemaskin, fordi det er det eneste du har råd til, taper du masse på at den krever mye vann og strøm. I det lange løp lønner det seg med en litt dyrere.

- PRUT. Expert og elkjøp er butikker du kan prute i.

Som hobby kan du jo gå på alle mulige loppmarkeder, sette seg litt inn i hva som kan være verdt noe, og så prøve å selge det på finn.

Aksjemarkedet, valutatrading, råvaretrading osv er ting jeg i utgangspunktet ville holdt meg unna dersom du ikke har satt deg grundig inn i det - og selv da ville jeg vært forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør flytte tilmen større by med flere muligheter?

Anonymous poster hash: 95bfa...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips til både hvordan du kan redusere forbruket OG få litt ekstra i lomma.

TUSEN takk for gode råd!!

jeg har ikke bil så det er en utgift jeg slipper. jeg blir mer og mer målbevisst for hver mnd, å prøver å spare litt og litt. jeg tenkte jeg skulle starte med 50 kr, så øke når jeg føler at jeg har mer kontroll over min situasjon. neste år begynner nedbetalingen på studielånet også, så det kan jo bli gøy...

Anonymous poster hash: ad573...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør flytte tilmen større by med flere muligheter?

Anonymous poster hash: 95bfa...b45

har desverre ikke mulighet til det nå :/

Anonymous poster hash: ad573...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...