Gå til innhold

Avklareringspenger og engangsstønad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før du har lyst til å dømme meg, så tenk at du ikke ville poste noe negativ vær så snill.... Døm inne i deg selv.

I over 4 år har jeg vært i ett tiltak under Grep.

Men ettersom at jeg ikke kunne fungere i vanlig jobb(praksisplass) så kunne ikke Grep hjelpe meg mer.

Derfor ligger jeg i limbo i NAV nå.

Jeg vil ikke gå inn på hvorfor og hva jeg sliter med. Men legen min, terapeuten min og jeg vil søke om trygd nå.

Jeg har fortsatt fått avklar.penger etter endt avtale med Grep, men nå endrer jo det seg straks.

Jeg har ett barn på 6 år og nå er jeg 6 måneder på vei. Det var ikke planlagt. Jeg har samboer. Vi brukte prev.

Siden jeg begynner å dra på årene så ville jeg beholde barnet.

Men hva skjer nå..? skal i møte med NAV, terapeut og legen min innen 4 uker.

Jeg må søke om engangsstønad selvfølgelig siden jeg ikke har noe av det jeg hadde med førstemann. Det forble med barnefaren til førstemann og resten ble solgt.

Vil jeg miste avklar.pengene for to måneder når engangsstønaden er på konto?(sett hvis jeg har fortsatt den trygden om 4-5 uker)

Siden jeg er gravid så er jeg jo helt umulig å ansette noen sted. Ikke får jeg praksisplass heller sikkert. Og pga de tinga jeg sliter med så kan jeg ikke jobbe fullt.

Hvis jeg mister stønad fra den norske stat(jeg er født norsk) så har jeg ingen inntekt.

Jeg føler meg så misslykka. Jeg vet at jeg liksom er en naver og snylter. Jeg har følt på dette i 6 år nå.

Jeg hater meg selv og har dårlig samvittighet ovenfor kjæresten min som jobber masse og er veldig brydd ang min økonomi.

Når barnet er født så kan jeg ikke hoppe rett ut på tiltak igjen uansett. Man må jo være hjemme i en viss tid.

Føler meg helt fortapt. Tenk om jeg ikke får trygden?

Tenk om samboeren min og jeg mister huset fordi han blir helt ødelagt pga økonomien vår...

Han er allerede helt nedbrutt.

Jeg er bare redd for at jeg skal angre på det lille barnet fordi det ville si at jeg ihvertfall ikke kunne ha en inntekt.

Jeg personlig vil aldri angre på graviditeten min og håper alt går bra.. Men jeg er redd jeg mister alt. Huset vårt.. Samboeren min.. Jeg har så inderlig lyst til å jobbe. Jeg har så lyst til å tjene masse penger og være normal som alle andre. Men jeg trenger mer hjelp.

Og håper nav forstår at jeg trenger mer hjelp til å komme meg.

Beklager om dette "brevet" var fornærmende. Jeg mener ikke å ta for mye fra samfunnet. Jeg vil så gjerne være en del av det men trenger er tid med hjelp av terapeuten min slik at jeg kan klare å være i en jobb.



Anonymous poster hash: dc9f3...7fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pust dypt inn med nesen, og ut med munnen. Dette kommer til å gå bra! De lar deg ikke gå uten noe penger. Om du mister aap for i 2 mnd vet jeg ikke,men regner med du ikke gjør det. Nav gjør alt de kan for å få deg ut i jobb, stå på ditt og si at du trenger litt mer tid med terapauten din. Dette kommer til å gå bra. :klem:



Anonymous poster hash: 08c39...885
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust dypt inn med nesen, og ut med munnen. Dette kommer til å gå bra! De lar deg ikke gå uten noe penger. Om du mister aap for i 2 mnd vet jeg ikke,men regner med du ikke gjør det. Nav gjør alt de kan for å få deg ut i jobb, stå på ditt og si at du trenger litt mer tid med terapauten din. Dette kommer til å gå bra. :klem:

Anonymous poster hash: 08c39...885

Uff.. Du vet ikke hvor forferdelig glad jeg er for at du sier dette. Det får meg på gråten. Men jeg er så på bunnen nå og er så redd..

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo krav på foreldrepermisjon basert på AAP.

Dersom du ikke har hatt AAP lenge nok, vil du få engangsstønad og 12 ukers "karantene"

NAV vil se til at du blir inntektssikret.

Husk å glede deg nå da!!! Du skal få bebis :)

Anonymous poster hash: 25b44...026

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Du vet ikke hvor forferdelig glad jeg er for at du sier dette. Det får meg på gråten. Men jeg er så på bunnen nå og er så redd..

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Heier på deg! :blomst::gravid:

Anonymous poster hash: 08c39...885

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo krav på foreldrepermisjon basert på AAP.

Dersom du ikke har hatt AAP lenge nok, vil du få engangsstønad og 12 ukers "karantene"

NAV vil se til at du blir inntektssikret.

Husk å glede deg nå da!!! Du skal få bebis :)

Anonymous poster hash: 25b44...026

hei

Hva betyr at jeg får 12 ukers karantene ...? Jeg har hatt aap i mange år nå.

Jeg gleder meg til baby men jeg er bekymra for at samboern min skal gå å henge seg av alt dette vi sliter med nå :(

Han ser frem til å bli pappa men nå er han mest bekymra for at vi ikke har råd til å ha noe barn,

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du opptjener deg rett til foreldrepenger når du mottar AAP. I mine øyne er ikke engangstønad det som hverken lønner seg eller er aktuelt for deg.

Dersom du med "trygd" mener uførepensjon, vil ikke fødsel påvirke utbetalingene dine.

Anonymous poster hash: a9489...7a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opptjener deg rett til foreldrepenger når du mottar AAP. I mine øyne er ikke engangstønad det som hverken lønner seg eller er aktuelt for deg.

Dersom du med "trygd" mener uførepensjon, vil ikke fødsel påvirke utbetalingene dine.

Anonymous poster hash: a9489...7a0

Vi skal søke om jeg kan bli ufør.

Siden jeg fortsatt ikke er klar og kanskje trenger noen år på å komme tilbake til arbeidslivet.

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal søke om jeg kan bli ufør. Siden jeg fortsatt ikke er klar og kanskje trenger noen år på å komme tilbake til arbeidslivet. Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Du vil ikke få ufør, før det er helt avklart at du ikke kan komme tilbake i arbeid.

Ang "karantene" var det sikke barselukene som av ment.

Du vil få foreldrepenger, ikke AAP. Engangsstønad tror jeg ikke du vil få, men lønner seg overhodet ikke heller.

Det fine med det er jo ett år av stønad, der du kan konsentrere deg om behandling og familielivet uten feks å følge opp med legeerklæringer og meldekort.

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få ufør, før det er helt avklart at du ikke kan komme tilbake i arbeid.

Ang "karantene" var det sikke barselukene som av ment.

Du vil få foreldrepenger, ikke AAP. Engangsstønad tror jeg ikke du vil få, men lønner seg overhodet ikke heller.

Det fine med det er jo ett år av stønad, der du kan konsentrere deg om behandling og familielivet uten feks å følge opp med legeerklæringer og meldekort.

Lykke til :)

Får man foreldrepenger ett helt år? Det vil si at jeg egentlig ikke får noe ekstra penger til å handle babysaker? Jeg hadde ikke tenkt å handle noe nytt men virker ikke som at det blir noe særlig handling nå.. det viktigste er jo huslånet, strøm og mat og telefonregninger.. Man klarer seg jo uten mye av det man "liksom må ha".

Takk for svar <3

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man foreldrepenger ett helt år? Det vil si at jeg egentlig ikke får noe ekstra penger til å handle babysaker? Jeg hadde ikke tenkt å handle noe nytt men virker ikke som at det blir noe særlig handling nå.. det viktigste er jo huslånet, strøm og mat og telefonregninger.. Man klarer seg jo uten mye av det man "liksom må ha".

Takk for svar <3

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Jeg tror du trenger å ta en telefon til nav, slik at du er sikker på hva du har i vente.

5555 3333 er nr og de svarer ganske raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man foreldrepenger ett helt år? Det vil si at jeg egentlig ikke får noe ekstra penger til å handle babysaker? Jeg hadde ikke tenkt å handle noe nytt men virker ikke som at det blir noe særlig handling nå.. det viktigste er jo huslånet, strøm og mat og telefonregninger.. Man klarer seg jo uten mye av det man "liksom må ha".

Takk for svar <3

Anonymous poster hash: dc9f3...7fb

Kjære deg

du kan velge dekningsgradpå foreldrepengene, enten 80% av inntekt i 57 uker eller 100% i 47 uker. Du kan handle brukt (se finn.no) og ta de viktigste tingene først, litt etter litt etter hva du har penger til.

Lurt å begynne nå.

Ønsker deg all hjertens lykke til og skulle ønske jeg kunne gi den en varm klem! fortell gjerne hvordan det går <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fødselspenger av AAP, dermed vil du ikke få engangsstønad. Man får ikke i pose og sekk...

Anonymous poster hash: 6bf05...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får som sagt foreldrepenger av AAP, men ingen engangsstønad. Du har gjerne spart på noe fra sist barn, muligheter til å arve, finn.no eller gis bort/til salgs grupper på fb. Man kan spare utrolig mye penger på å kjøpe det meste brukt om man ikke handler i siste liten. I tillegg er det nok litt lurt å spre utgiftene litt utover fram til fødsel. Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...