AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #1 Skrevet 30. oktober 2013 Vi har nylig flyttet til et lite koselig byggefelt der alle kjenner alle. Er en hel skokk med unger her som er ute å leker i feltet på egenhånd. Gaten er ikke mer enn ca 100meter lang og og vi bor ca midt i, lekeplassen ligger ca 15meter fra huset, så vi har rimelig god oversikt over hvor ungene er og hva de driver med. Problemet er om de går inn til noen, da har jeg ikke lenger kontroll på hvor de er. Så er ideen min om å gi guttungen en gammel mobiltelefon med kontantkort i helt på jorde? Så kan jeg ringe å høre hvor han er istedenfor å sette i gang leiteaksjon når jeg ikke har sett eller hørt han de siste 5 minuttene ? Fordeler, ulemper ? Anonymous poster hash: 13aec...fd0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #2 Skrevet 30. oktober 2013 dette synes jeg er helt på jorde.. en 5 åring skal ikke styre med en mobiltelefon. da synes jeg heller du skal begynne å lære din sønn å si ifra hvor han går hen, slik man gjorde før (og slik jeg synes det burde være nå også) Anonymous poster hash: c894a...9e1 17
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #3 Skrevet 30. oktober 2013 Kan du ikke snakke med foreldrene i området og be de om å sende en sms om ungen din går inn ti de da? Jeg synes det er helt horribelt at små unger skal ha mobil. Anonymous poster hash: f9d24...072
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #4 Skrevet 30. oktober 2013 Kan du ikke snakke med foreldrene i området og be de om å sende en sms om ungen din går inn ti de da? Jeg synes det er helt horribelt at små unger skal ha mobil. Anonymous poster hash: f9d24...072 Har en avtale med foreldrene til de han leker mest med, med ungene bytter jo på hvor de er hvert 10 min så det er vanskelig å følge dette opp. Hørtes veldig smart ut i teorien, men fungerte ikke like bra i praksis Anonymous poster hash: 13aec...fd0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #5 Skrevet 30. oktober 2013 Mobil til en 5 åring synes jeg er GALSKAP. Hvis ikke gata er mer enn 100 meter burde du vel klare å kontakte og få til en avtale med alle forldrene???Anonymous poster hash: 053e0...b3d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #6 Skrevet 31. oktober 2013 Min mening er at hvis barnet ikke er selvstendig nok til å kunne være ute alene så bør ikke barnet være ute alene Har en nabo som lar 3åringene og 5åringen sin løpe fritt i gata hos oss og de utsetter seg for utrolig mange farlige situasjoner. Senest for et par dager siden var de på vår eiendom og balanserte på et farlig sted. Om naboens unger har fått mobiltelefon av mora si vet ikke jeg, men en mobiltelefon hjelper lite på farlige situasjoner dessverre. Jeg har en 3åring og når han skal ut så er jeg med, det er en del av det å være mamma Anonymous poster hash: 50f72...a12 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #7 Skrevet 31. oktober 2013 fikk mobil da jeg var 5 .. brukte den ikke noe særlig... vent til han blir 7 Anonymous poster hash: 5d759...2a9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #8 Skrevet 31. oktober 2013 Et langt bedre forslag er å snakke med sønnen din og sette noen kjøreregler, som at han må si fra hvis han går inn til noen. Det har vært brukt i tidligere tider med stort hell...Anonymous poster hash: c1f48...566 6
Silfen Skrevet 31. oktober 2013 #9 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg syns nå ikke man trenger vite hvor en femåring er hvert femte minutt. Lag heller en avtale på at barnet skal si fra hvor det går. Og at det selvsagt får konsekvenser dersom han ikke sier fra hvor han går. Så nei, hva pokker skal ungen med en mobil! 6
Lila Skrevet 31. oktober 2013 #10 Skrevet 31. oktober 2013 Det syns jeg er alt for tidlig. Dette har da fungert i alle år uten at barna hadde mobiltelefoner! Du må lære han å si i fra hvor han går, og at det får konsekvenser hvis han ikke gjør det. Mobil til en 5åring er helt unødvendig.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #11 Skrevet 31. oktober 2013 Min mening er at hvis barnet ikke er selvstendig nok til å kunne være ute alene så bør ikke barnet være ute alene Har en nabo som lar 3åringene og 5åringen sin løpe fritt i gata hos oss og de utsetter seg for utrolig mange farlige situasjoner. Senest for et par dager siden var de på vår eiendom og balanserte på et farlig sted. Om naboens unger har fått mobiltelefon av mora si vet ikke jeg, men en mobiltelefon hjelper lite på farlige situasjoner dessverre. Jeg har en 3åring og når han skal ut så er jeg med, det er en del av det å være mammaAnonymous poster hash: 50f72...a12 Han er selvstendig nok, og vet hvor han har lov å gå og hvor han ikke får gå. De andre får lov å gå opp i et skogkratt rett borti her + bort til en barnehage, men det får ikke han, så han er flink å kommer hjem når de andre går dit. Føler jeg er veldig hønemor og urettferdig når jeg nekter han det, siden alle andre får lov. Han "mister" lekekamerater og blir gående en del aleine pga dette. Da vi akkurat hadde flyttet inn her kom han hjem for å si hvem han gikk inn til, og det fungerte greit, men nå som han ikke er den nye som alle vil bli kjent med gidder ikke de andre ungene vente på at han skal hjemom hver gang de går et annet sted. Så det ender med at han kommer grinende hjem fordi de andre ikke ville vente. Tenkte derfor at mobil kunne være en trygghet for meg, da kan JEG ringe han når jeg blir urolig for at jeg ikke har sett han de siste 5 minuttene. Jeg tenkte også at det var helt idiotisk med småbarn og mobiltelefon helt til nå. Ser egentlig bare fordelene nå, så hva er egentlig bakdelene ? Anonymous poster hash: 13aec...fd0
Silfen Skrevet 31. oktober 2013 #12 Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Hvorfor i all verden får han ikke lov til å utforske skog og barnehage, så lenge det er trygg vei dit? Altså, dersom det er slik at barnet stadig griner og går alene, så bør du gjerne se over hva det er du stiller for krav. Endret 31. oktober 2013 av Silfen 1
Silfen Skrevet 31. oktober 2013 #13 Skrevet 31. oktober 2013 http://www.dagsavisen.no/samfunn/farlig-lek-gir-robuste-barn/?fb_action_ids=614583731937973&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map={%22614583731937973%22%3A716564231705621}&action_type_map={%22614583731937973%22%3A%22og.recommends%22}&action_ref_map=[]
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #14 Skrevet 31. oktober 2013 Når jeg var 5år var jeg ute å lekte dagen lang, stakk hjemom når jeg var sulten og tørst, eller hadde slått meg og ville ha trøst av mamma. Fikk mobil når jeg var 12, som jeg bare brukte på å spille snake. DET var tider det! Forstår barnet ditt godt, hadde alle vennene mine fått lov til å gå steder der jeg ikke fikk lov, så hadde jeg blitt grinete. Men du må gjøre det du føler er riktig. Anonymous poster hash: c9706...403
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #15 Skrevet 31. oktober 2013 Tenkte derfor at mobil kunne være en trygghet for meg, da kan JEG ringe han når jeg blir urolig for at jeg ikke har sett han de siste 5 minuttene.Anonymous poster hash: 13aec...fd0 Jeg skjønner følelsen godt. Og du kommer til å møte på den hundrevis av ganger i årene framover. Men hold hodet kaldt og se på det du har skrevet. Det dreier seg om din følelse av trygghet. De andre barna får lov, veien er trygg, og det høres ut som dere bor på et lite byggefelt der alle kjenner alle. Så kanskje det er du som overdriver betydningen av ditt eget trygghetsbehov? Barn må få lov til å prøve seg. Det er det de vokser på. At mamma (og pappa) helst skulle hatt dem i synsvidden absolutt hele tiden er ikke et gyldig argument, den følelsen må vi bare prøve å tøyle. Selv om det kan være skummelt til tider. Anonymous poster hash: c1f48...566 2
Pearl2.0 Skrevet 31. oktober 2013 #16 Skrevet 31. oktober 2013 Når jeg var 5år var jeg ute å lekte dagen lang, stakk hjemom når jeg var sulten og tørst, eller hadde slått meg og ville ha trøst av mamma. Fikk mobil når jeg var 12, som jeg bare brukte på å spille snake. DET var tider det! Forstår barnet ditt godt, hadde alle vennene mine fått lov til å gå steder der jeg ikke fikk lov, så hadde jeg blitt grinete. Men du må gjøre det du føler er riktig. Anonymous poster hash: c9706...403 Hehehe, ditto! Nokia 3210
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #17 Skrevet 31. oktober 2013 Hva med å la barn være barn? Hvis du må vite hvor han er til enhver tid, så får du være ute sammen med han. At du skal ringe han flere ganger daglig for å høre hvor han er, og forsikre deg om at han ikke går steder han ikke får lov til? Jeg hadde blitt gal tror jeg... Veldig glad for at jeg vokste opp på 80-tallet UTEN mulighet for mobiltelefon, og at jeg faktisk ikke fikk min første mobiltelefon før jeg var 19. Jeg får mer og mer behov for å skru av lyden/skru av telefonen eller la telefonen ligge hjemme når jeg drar ut. Man er altfor tilgjengelig, og en 5-åring skal ikke ha behov for å være tilgjengelig på mobil. Enten leker han på trygge områder sammen med kamerater, eller så synes jeg du får bli med ut... Anonymous poster hash: ae17f...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #18 Skrevet 31. oktober 2013 Hvorfor i all verden får han ikke lov til å utforske skog og barnehage, så lenge det er trygg vei dit? Altså, dersom det er slik at barnet stadig griner og går alene, så bør du gjerne se over hva det er du stiller for krav. Fordi jeg er redd han skal falle og slå seg. Men ok, ser jo at jeg kanskje er for overbeskyttende og bør la han styre på mer selv. Er vanskelig å skjønne at lille gutten ikke lenger er baby, men begynner å bli stor og selvstendig. Og når jeg først er i gang så har jeg et annet "problem" også. Jeg er ikke så veldig positiv til at han er ute når det er mørkt, men det blir jo mørkt veldig tidlig nå, så jeg må vel bare la han få lov til det også? ( med refleksvest selvfølgelig) Anonymous poster hash: 13aec...fd0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #19 Skrevet 31. oktober 2013 Fordi jeg er redd han skal falle og slå seg. Men ok, ser jo at jeg kanskje er for overbeskyttende og bør la han styre på mer selv. Er vanskelig å skjønne at lille gutten ikke lenger er baby, men begynner å bli stor og selvstendig. Og når jeg først er i gang så har jeg et annet "problem" også. Jeg er ikke så veldig positiv til at han er ute når det er mørkt, men det blir jo mørkt veldig tidlig nå, så jeg må vel bare la han få lov til det også? ( med refleksvest selvfølgelig)Anonymous poster hash: 13aec...fd0 Refleks og lommelykt hadde jeg når jeg var liten og ute i mørket. :D Anonymous poster hash: c9706...403
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #20 Skrevet 31. oktober 2013 Hva med å la barn være barn? Hvis du må vite hvor han er til enhver tid, så får du være ute sammen med han. At du skal ringe han flere ganger daglig for å høre hvor han er, og forsikre deg om at han ikke går steder han ikke får lov til? Jeg hadde blitt gal tror jeg... Veldig glad for at jeg vokste opp på 80-tallet UTEN mulighet for mobiltelefon, og at jeg faktisk ikke fikk min første mobiltelefon før jeg var 19. Jeg får mer og mer behov for å skru av lyden/skru av telefonen eller la telefonen ligge hjemme når jeg drar ut. Man er altfor tilgjengelig, og en 5-åring skal ikke ha behov for å være tilgjengelig på mobil. Enten leker han på trygge områder sammen med kamerater, eller så synes jeg du får bli med ut...Anonymous poster hash: ae17f...1ca . "Problemet" er ikke når han er ute, da kan jeg bare ta en tur utenfor for å se hvor de er og hva de gjør, problemet er når de går inn til noen. Jeg kan ikke ringe på 20 dører eller sende 20 sms til foreldre hver gang jeg lurer på hvor han er. Anonymous poster hash: 13aec...fd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå