Gå til innhold

Bostøtte? (desperat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg håper på å få noen tilbakemelding på hva jeg skal gjøre.

Jeg er ei jente på 16 år som fortsatt bor hjemme. Men kjæresten min på 19 år har også flyttet inn her. Vi prøver å undersøke litt rundt bostøtte til å bo alene. Men tviler pga alderen min.

Hjemme bor vi, foreldrene mine og søsteren min på 25 år, hun er utviklingshemmet. Det at søsteren min ikke kan bo alene gjør også hverdagen vår et hakk vanskeligere.

Jeg har snakket med en psykolog om dette tidligere, hun sendte plutselig inn barnevernet. Noe jeg ikke ønsker. Så holder meg anonym til jeg vet hva jeg kan gjøre.

Det er for det meste jeg som bretter tøy, rydder og vasker. Fordi jeg ikke takler å ha det rotete rundt meg. Dette sliter meg helt ut og jeg greier ikke skole. Hvis det er rotete rundt meg så faller jeg sammen og er helt på bunnen. Det er forferdelig-

Så jeg mener virkelig at vi trenger et sted for oss selv.

Anonymous poster hash: 0626e...9c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger hjelp, ikke bare økonomisk. Du er ikke myndig enda, og dine foreldre har plikt til å forsørge deg. Dette må du få snakket med noen om, og kanskje barnevernet ikke er en så dårlig idè?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hva bidrar kjæresten din med? Forsørger dine foreldre ham også? Hvis så er tilfelle, blir jo den økonomiske situasjonen enda verre. Hvorfor bor han ikke hos sine foreldre eller for seg selv?

Endret av Arabella
  • Liker 7
Skrevet

Hvis hjemsituasjonen din er uholdbar for deg, kan du flytte hjemmefra å søke om bidrag fra foreldrene dine. De er pliktige til å forsørge deg minst til du er 18, men også så lenge du går på videregående.

Stipend kan du også få innvilget.

Men det er du som har de rettighetene. Kjæresten din må nesten ordne med økonomien sin selv. Hva han ev. kan ha krav på vet jeg ikke siden vi vet for lite om hans situasjon. Men du skal først og fremst tenke på deg selv å din hverdag - som du skal mestre.

Anonymous poster hash: d5bc1...d9d
  • Liker 4
Skrevet

Fint at du er flink til å brette klær og slikt, men har tanken slått deg at kanskje foreldrene dine syns det blir litt mye å ha kjæresten din boende hos seg? På toppen av sine egne barn?

Hva betaler han for å bo der?

Anonymous poster hash: 9a47f...4f2
  • Liker 5
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor kjæresten din har flyttet inn hos dere. At han er der, gjør jo ikke situasjonen bedre for noen av dere.

Skrevet

H is foreødrene dine nekter å betale det du trenger, snakk med nav. (Og kutt ut foreldrene dine).

Anonymous poster hash: 2b99c...4dc

Skrevet

H is foreødrene dine nekter å betale det du trenger, snakk med nav. (Og kutt ut foreldrene dine).

Anonymous poster hash: 2b99c...4dc

Litt vanskelig å kutte ut foreldrene når man er 16 år. Foreldrene har omsorgen til barnet er 18, om det ikke foreligger omsorgssvikt. Men det høres ikke ut som det er tilfellet her.

• Liker 1
Skrevet

For meg høres det veldig ut som om du bare leter etter muligheter for å kunne snylte noe penger. Det er da helt teit å dra inn kjæresten din i huset. Tviler på foreldrene dine setter pris på det. Konsentrer deg om skolen og glem klærne, det er en midlertidig situasjon. Tar du ikke ferdig skolen kommer du deg ihvertfall ikke på bena. Kjæresten din får flytte ut igjen og så konsentrer du deg 100% om skolen.

Anonymous poster hash: 329fa...e4a
  • Liker 6
Skrevet

Tror du at en hybelleilighet evt rydder seg selv? Husk at om du ikke har råd til å skaffe egen bolig har du garantert ikke råd til god vaskemaskin, oppvaskmaskin etc heller - noe som vil medføre at du må gjøre enda mer arbeid.

Hva med kjæresten din? Har han jobb? Han er vel ferdig på vgs. Med tanke på at der er to er sannsynligheten svært liten for å få bostøtte - spesielt når du har mulighet til å bo hjemme. Din bosituasjon er langt ifra unik - det er ikke slik at andre mennesker er pliktige til å sikre deg og alle andre den perfekte boplassen slik du ser ut til å tro. Hvis dette var tilfellet ville skattekassen blitt tømt og ingen hadde giddet jobbe.

Du er også i aldersperioden hvor det å bo hjemme generelt er sett på som pyton og helt "for jævlig" - så jeg håper som sagt at du ikke tror du er unik. Spør du meg virker du svært selvsentrert - i likhet med de fleste i midten av tenåra.

Her er det dere bør gjøre:

Skaff dere en jobb hver. Å leie en bolig trenger ikke koste mer enn 2000 per måned for hver av dere. Det er da snakk om å jobbe under 1 time hver dag i snitt. Bruk dette til å leie en liten hybelleilighet.

Anonymous poster hash: c7f9a...e2a
  • Liker 5
Skrevet

Hei. Jeg håper på å få noen tilbakemelding på hva jeg skal gjøre.

Jeg er ei jente på 16 år som fortsatt bor hjemme. Men kjæresten min på 19 år har også flyttet inn her. Vi prøver å undersøke litt rundt bostøtte til å bo alene. Men tviler pga alderen min.

Hjemme bor vi, foreldrene mine og søsteren min på 25 år, hun er utviklingshemmet. Det at søsteren min ikke kan bo alene gjør også hverdagen vår et hakk vanskeligere.

Jeg har snakket med en psykolog om dette tidligere, hun sendte plutselig inn barnevernet. Noe jeg ikke ønsker. Så holder meg anonym til jeg vet hva jeg kan gjøre.

Det er for det meste jeg som bretter tøy, rydder og vasker. Fordi jeg ikke takler å ha det rotete rundt meg. Dette sliter meg helt ut og jeg greier ikke skole. Hvis det er rotete rundt meg så faller jeg sammen og er helt på bunnen. Det er forferdelig-

Så jeg mener virkelig at vi trenger et sted for oss selv.

Anonymous poster hash: 0626e...9c3

Du vil ikke få noe bostøtte fra NAV eller husbanken, siden foreldrene dine har forsørgeransvar for deg. Enhver 16 åring som ikke trives hjemme kan ikke få dekka hybel, sånn funker ikke verden.

Siden du ikke er myndig ennå så er barnevernet riktig vei å gå. Derimot kan barnevernet i enkelte tilfeller betale hybel for eldre ungdommer, som har hjemmemiljø som er skadelig for dem. Men det kan også være at andre tiltak burde prøves. Selv om du føler deg voksen er du bare et barn ennå :)

Anonymous poster hash: b6039...8c2

• Liker 4
Skrevet

Dere er 4 voksne til å dele på å brette klær, vaske og rydde ett hus, så å slite seg ut og ikke kunne gå på skole pga det er lite sannsynlig. Tror heller du trenger hjelp. Hvorfor bor kjæresten din hjemme hos foreldrene dine? Det er da ikke normalt, håper han betaler for seg og hjelper til

Anonymous poster hash: 5bd3a...57c

• Liker 4
Skrevet

Dere er 4 voksne til å dele på å brette klær, vaske og rydde ett hus, så å slite seg ut og ikke kunne gå på skole pga det er lite sannsynlig. Tror heller du trenger hjelp. Hvorfor bor kjæresten din hjemme hos foreldrene dine? Det er da ikke normalt, håper han betaler for seg og hjelper til

Anonymous poster hash: 5bd3a...57c

Spørs hvor mye foreldrene bruker av tid og krefter på den handicapede søstra det.

Det er slett ikke uvanlig at søsken av barn med store handicap blir tilsidesatt i familier. At de blir pålagt større belastninger og får mindre hjelp enn andre barn. Det er heller ikke uvanlig at familier med handicap'a barn går til grunne, fordi belastningen på familien blir for stor.

Det høres ut som en veldig god ide å få barnevernet inn på banen her, så noen kan se denne jenta og tale hennes sak.

• Liker 3
Skrevet

Du vil ikke få noe bostøtte fra NAV eller husbanken, siden foreldrene dine har forsørgeransvar for deg. Enhver 16 åring som ikke trives hjemme kan ikke få dekka hybel, sånn funker ikke verden.

Siden du ikke er myndig ennå så er barnevernet riktig vei å gå. Derimot kan barnevernet i enkelte tilfeller betale hybel for eldre ungdommer, som har hjemmemiljø som er skadelig for dem. Men det kan også være at andre tiltak burde prøves. Selv om du føler deg voksen er du bare et barn ennå :)

Eller hun kan få stipend fra Lånekassa, som jeg allerede har nevnt.

Dersom særlige forhold av personlig eller sosial karakter, for eksempel alvorlige konflikter i hjemmet, gjør at du vil bli hindret i å gjennomføre utdanningen, kan du få bostipend selv om du ikke kan få det på grunn av reisetid eller avstand. Det samme gjelder dersom foreldrene dine er skilt og du ikke kan bo hos noen av dem.

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/sosiale-forhold-i-hjemmet/

Ei i klassen min på videregående fikk det pga konflikter med moren. Det gikk kjapt og greit å få.

Skrevet

Jeg velger å tro at det faktisk er vanskelig for deg å bo hjemme og svarer utifra det

Da jeg var 15-16år gammel slet jeg veldig med å bo hjemme. Har søsken med diagnoser og det var mye bråk og kjefting hjemme. Jeg flyttet til besteforeldrene mine, men da det fungerte dårlig så flyttet jeg hjem igjen. Da jeg var hjemme igjen hadde jeg ikke noe soverom lenger og sov på madrass i gangen.

Hadde fra før jeg flyttet til mine besteforeldre vært i kontakt med barnevernet og da jeg ikke hadde noe soverom lenger valgte de å leie en hybel/leilighet til meg slik at jeg ikke trengte å bo hjemme. Da stilte de med det jeg trengte, betalte leie, strøm, mobil, klær, mat osv (i ettertid ser jeg jo at det er en del her mine foreldre burde betalt for, ikke barnevernet)

Hvis du skal flytte hjemmefra og få noe støtte til det så tror jeg nok det er barnevernet som er "veien å gå", men hvis årsaken til at du vil flytte er for å ha et gratis hjem for deg og kjæresten din så tror jeg ikke barnevernet vil bidra noe. De er ikke til for å etablere ungdomspar sine første hjem, men for å hjelpe barn/ungdom som har det vanskelig.

Kjæresten din er jo også myndig, burde ikke han jobbe? burde ikke han finne seg et sted å bo selv istedenfor å flytte inn hos foreldrene til dama si?

Anonymous poster hash: 7eb57...9d6
  • Liker 2
Skrevet

Eller hun kan få stipend fra Lånekassa, som jeg allerede har nevnt.

Dersom særlige forhold av personlig eller sosial karakter, for eksempel alvorlige konflikter i hjemmet, gjør at du vil bli hindret i å gjennomføre utdanningen, kan du få bostipend selv om du ikke kan få det på grunn av reisetid eller avstand. Det samme gjelder dersom foreldrene dine er skilt og du ikke kan bo hos noen av dem.

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/sosiale-forhold-i-hjemmet/

Ei i klassen min på videregående fikk det pga konflikter med moren. Det gikk kjapt og greit å få.

Stemmer det, men da må man ha skriv fra ppt, psykolog, barnevernet eller lignende. Barnevernet skal da først ga en sak på deg og skriver det ikke slike brev i hytt og pine.

Vil du flytte ut og forventer støtte er det ofte mye annet som må foregå hjemme enn at typen din bor der og at du må hjelpe til litt hjemme for det er helt normalt. Er det for mye for deg bør du vurdere om det riktige er og la typen din bo der i tillegg..

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger å tro at det faktisk er vanskelig for deg å bo hjemme og svarer utifra detDa jeg var 15-16år gammel slet jeg veldig med å bo hjemme. Har søsken med diagnoser og det var mye bråk og kjefting hjemme. Jeg flyttet til besteforeldrene mine, men da det fungerte dårlig så flyttet jeg hjem igjen. Da jeg var hjemme igjen hadde jeg ikke noe soverom lenger og sov på madrass i gangen.Hadde fra før jeg flyttet til mine besteforeldre vært i kontakt med barnevernet og da jeg ikke hadde noe soverom lenger valgte de å leie en hybel/leilighet til meg slik at jeg ikke trengte å bo hjemme. Da stilte de med det jeg trengte, betalte leie, strøm, mobil, klær, mat osv (i ettertid ser jeg jo at det er en del her mine foreldre burde betalt for, ikke barnevernet)Hvis du skal flytte hjemmefra og få noe støtte til det så tror jeg nok det er barnevernet som er "veien å gå", men hvis årsaken til at du vil flytte er for å ha et gratis hjem for deg og kjæresten din så tror jeg ikke barnevernet vil bidra noe. De er ikke til for å etablere ungdomspar sine første hjem, men for å hjelpe barn/ungdom som har det vanskelig.Kjæresten din er jo også myndig, burde ikke han jobbe? burde ikke han finne seg et sted å bo selv istedenfor å flytte inn hos foreldrene til dama si? Anonymous poster hash: 7eb57...9d6

Når du er under barnevernet har de overtatt omsorgen for deg, og foreldrene de skal ikke betale eller underholde deg.

Anonymous poster hash: 72d2e...703

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...