Gå til innhold

Kyllingfilet - Hvordan steke i ovn?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Trinitel

Sitter her og funderer på kyllingfiletene jeg skal lage til middag / kveldskos. Vil gjerne prøve en variant og steke dem i ovnen, og har lyst til å prøve å surre spekeskine rundt før det stekes. Snakka med noen som hadde gjort det, og det ble visst sååå godt...

Mitt spørsmål er altså: Hvordan steke kyllingfileter i ovn, men eller uten spekeskinke. Hva med temperatur, hvor lenge, må de være i stekepose, bør de marineres osv.

Er litt grønn her, så alle tips mottas med takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 1111

Jeg er ikke sikker på steketider og tempratur, men pakk kyllingfiletene inn i aluminiumsfolie så blir de ikke tørre. i stedet blir de saftige og gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager panerte kyllingfileter som er fylt med soltørkede tomater, har jeg ovnen på 200C og steketid 30-35min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Jeg legger kyllingfileer i ildfast fat på en seng av : paprika, rød og hvit løk, krydder og urter. Dette stekes på 160 grader i 30 minutter. Kjempegodt! Så 30 min på 160 grader skulle holde for deg. 200 grader synes jeg hørtes litt mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfileter alene (uten fyll eller innpakking) bruner jeg raskt i panne og ettersteker i ovn ved 200 grader i 6-7 minutter. Da blir den saftig og god inni. Når jeg lager f.eks. kylling Kiev (fylt med hvitløksmør og sprø panering utenpå) brunes den også først i panne og så ettersteking ved 190 grader i ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å steke kyllingfileer i 200 grader i 2 timer. Da blir de helt perfekte. :wink:

Er det noe igjen av dem da? Blir det ikke bare kull??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å steke kyllingfileer i 200 grader i 2 timer. Da blir de helt perfekte. :wink:

:o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care

Er det noe igjen av dem da? Blir det ikke bare kull??

Nei, de da hadde jeg vel aldri stekt dem så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Jeg bruker å steke kyllingfileer i 200 grader i 2 timer. Da blir de helt perfekte. :wink:

I 2 TIMER?? Blir de ikke fryktelig tørre da?? Det må ha vært noe annet enn fileer du lagde tror jeg!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Noen som så den ;) -smileyen? :ler:

Jeg lagde kyllingfilet surret i spekeskinke her for ikke så lenge siden (improvisert). Tok kyllingfilet, parmesanost og litt div. krydder (basilikum, timian, pepper), rullet dem inn i spekeskinke og knøt en hyssing rundt så de ikke skulle sprike. Brunet litt i panna, og så strødde jeg over litt parmesan og putta i ovnen på 200 grader i... tja... 5-10 minutter ca.

Sammen med asparges i spekeskinke med bløtkokt egg var det veldig veldig godt! (det er faktisk kjempedigg å dyppe asparges i bløtkokt eggeplomme!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care

I 2 TIMER?? Blir de ikke fryktelig tørre da?? Det må ha vært noe annet enn fileer du lagde tror jeg!! :sjarmor:

Nei de blir ikke tørre. De blir faktisk møre og fine. :wink: Så er det viktig å ha en god marinade på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Lav temp på ovnen! Sett ovnen på 80-100grader. Fres file'n raskt i varm panne på begge sider, sett file'n i ovnen til den får en kjernetemp på 62grader. Da blir den supersaftig :)

Optimalt sett bør du alltid bruke meget lav temp på ovnsteking av kjøtt/fisk/fjærkre. Langtidsteking gir en helt annen smak og safter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Lav temp på ovnen! Sett ovnen på 80-100grader. Fres file'n raskt i varm panne på begge sider, sett file'n i ovnen til den får en kjernetemp på 62grader. Da blir den supersaftig http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif

Optimalt sett bør du alltid bruke meget lav temp på ovnsteking av kjøtt/fisk/fjærkre. Langtidsteking gir en helt annen smak og safter.

Ja, stek den på 60 grader 8 timer.

Anonymous poster hash: 94eef...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Kun kyllingfilet legger jeg i ildfast form, har litt olje oppi og steker den i ca 20 minutter på 180-200 grader.

Har aldri tatt tiden eksakt, men aldri opplevd at den har blitt tørr

Steker den kjapt i panna først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Drar denne litt opp..

Jeg har noen stekeposer liggende hjemme. Har noen prøvd å putte matfløte i stekepose? Med kylling, grønnsaker og poteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...