AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Har plutselig blitt hesteeier og den kommer om få dager. Dette var delvis på impuls og jeg har jo ikke noe utstyr. Hva er det viktigste jeg trenger?? Kan ikke kjøpe alt på en gang, men hva må jeg ha? Anonymous poster hash: b0603...f50
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Håper du tuller nå? Anonymous poster hash: 416ab...f7f 15
Missy1 Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Impuls hesteshopping høres ut som en dårlig idé 20
Stormborn Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Du kødder? Du har ikke kjøpt en hest også vet du ikke engang hva slags utstyr den trenger? Da vet du kanskje ikke åssen hest det er heller da? Forskjell på ridehest og kjørehest... 13
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg vet det ikke var så veldig gjennomtenkt, men det skal gå fint. Skal stå på en proff stall med mye mulighet for instruksjon og hjelp. Det er en svensk halvblods, han har vært spranghest men pga en skade så kan han ikke hoppe mer. Men kan fint brukes til turridning og lett dressur. Han skulle avlives siden hun ikke fikk solgt han, så jeg klarte ikke å la vær... Vet det sikkert høres ut som galskap, men det ble nå sånn. Skjønner jo at jeg trenger en sal og sånn. Men hva med dekken, førstehjelpsutstyr og alt annet jeg sikkert ikke tenker på. Derfor jeg spør om hjelp, hva skal jeg prioritere??Anonymous poster hash: b0603...f50 2
elentari Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 Er du i det hele tatt klar over hvor dyrt det er med hest? :o 1
Gjest Bud Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Salat og et par brødskiver, så blir det ei fin nistepakke
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tror det.... Skal betale 5000 i mnd i stallleie, men da er alt av for og spon inkludert. Så må den ha sko hver 6/8 uke, og vetrinær av og til. Får beholder vetrinærforsikringen, men dekker ikke den skaden han har. Så er det kostnader til instruksjon og utstyr. Har budsjettert med 8000 pr. Mnd, er det så urealistisk???Anonymous poster hash: b0603...f50 1
elentari Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Hvis du ikke har noe utstyr og skal ha skikkelige greier så blir det fort veldig dyrt. Bare salen min kostet 10.000. Du kan f.eks gå inn på hööks sin hjemmeside og se på priser på forskjeølige ting. Har du penger til uforutsette veterinær regninger siden du skaffer deg en allerede skadet hest? Kan fort bli veeeldig dyrt.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Du får ikke med det utstyret hesten har fra før da? Anonymous poster hash: 1e65f...60b 7
Gjest Wilhelmine Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Kan ikke annet enn å være enig med de over her, kjøpe en hest på impuls uten erfaring (siden du ikke vet noe om utstyr du trenger) høres ut som dårlig ide. Håper du vet hvilke kostnader når har pådratt deg og at du har flinke mennesker rundt deg. Les masse bøker, få instruksjon og spør-spør-spør! Når det gjelder utstyr... Det kommer jo helt an på hva du skal bruke hesten til! Først og fremst er det kjempeviktig at du kjøper en sal som passer. Mange hester har blitt ødelagt av å gå med en sal som ikke passer godt. Regn med å måtte legge penger i en sal som ligger godt, ikke kjøp den første og beste du finner. Hvis du ikke kan noe om saltilpasning, må du få med noen som kan det, for selv om en uerfaren person synes salen passer, trenger det IKKE være tilfelle. Samme gjelder med bitt. Passende og riktig bitt er viktig. Du kan jo be gammel eier om råd og tips om hva hesten har gått med og hvilke størrelser. Du må naturligvis også ha hodelag og tøyler i passende størrelse. Du må ha et salunderlag til salen. Noen hester "må" også bruke noen form for beinbeskyttelse hvis de stryker seg eller tråkker seg. Spør gammel eier om dette - billig forsikring om hesten er en slik som skader seg uten. De finnes. Til salen trenger du i tillegg stigbøyler, stigbøylereimer og gjord, hvis dette ikke følger med. Du vil også trenge pusseutstyr til saltøyet, hvis du har ustyr av lær. Dette er ikke noe du må tenke på umiddelbart, men du vil jo ha utstyret i mange år (dyre greier), så det trenger puss etterhvert. Du trenger refleks hvis du skal ut å ri i mørket! Beinreflekser, refleksdekken, refleksfortøy. More is more. Du trenger utstyr til deg selv, om du ikke har det. Hjelm, ridesko/ridestøvler og ridehansker er et minimum i min bok. Det ovenfor er ting du trenger for ridning, om du skal ri den. Noen hester trenger mer, noen trenger mindre, men de færreste slipper unna disse tingene. I tillegg trenger du. Du trenger grime og leietau (gjerne et par stykker, for slik har en tendens til å ryke/forsvinne, veldig dumt å stå uten). Du trenger børster og hovkrok. Når det gjelder dekken kommer det helt an på hva hesten er vant til og hvor mye pels den setter/har satt. Er den barbert trenger den mer dekken enn om ikke. Jeg har selv hatt "dekkenhester", (ridehest og klippet fjording, begge i konkurransetrening), og synes hvertfall et godt regndekken, et godt stalldekken og et godt vinterdekken ute er greit å ha. I tillegg til et "tørkedekken" ull etter hard bruk i . Det kommer an på hvor mye pels den setter og hva den er vant med. Spør gamleeier. Regner det mange dager i strekk blir dekken av og til våte gjennom (regner ned gjennom bogåpningen blant annet), så da er det greit å ha noe å bytte med. Kanskje slipper du unna å bruke dekken også, umulig å si uten å vite noe om pels og bruk. Førstehjelpsskrin må du ha, hvis det ikke er noe felles på stallen. Kan du ikke så mye om hest er å lære om fôring og om sykdommer og sykdomsstell noe av det første du må ta tak i. Dette er viktig, for å holde hesten frisk! Jeg synes det er vanskelig å posjonere ut hva du "må ha" og hva du kan vente med. I mitt hode er alt det nevnte overfor ting du "må" ha fra dag en, hvis du skal ha hest på stall og ri den, selvsagt med litt justering fra individ til individ når det gjelder f.eks. dekken. Men er hesten barbert og fryser, kan du ikke vente tre måneder med å kjøpe dekken så den ikke skal fryse, liksom. Kanskje noen i stallen har noe du kan få låne i starten eller kjøpe billig? Du må gjerne sende meg en PM om det er noe mer jeg kanskje kan hjelpe deg med. Det er også flere gode forumer for hest, hvor du kan prøve lykken. Lykke til! Selv om jeg synes det er en generelt dårlig ide, vet jeg om flere som har gjort omtrent det samme som deg, og det har gått fint med både dem og hesten, hvis de bare er ydmyke og ber om hjelp, og er oppriktig interessert i å lære Endret 29. oktober 2013 av Wilhelmine
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Nei, hun har kjøpt ny hest selv, så hun trengte alt utstyret. Jeg vet sal er dyrt, men det ligget også mange brukte på finn så virker som man kan få gjort ett godt kjøp om man bare kan få hjelp av en salmaker. Har sett på masse sider på internett, men kan så lite om det og vet ikke hva jeg må prioritere og hva jeg kan ta etter hvert. Heller ikke om dyrest er best eller om det å kjøpe det aller billigste heller ikke er så bra. Ser jo at jeg kan få hodelag for 199 og for 7000.... Hesten har spatt (som skal ha stabilisert seg) så det i seg selv skal ikke gi noen ekstra utgifter. Som sagt så har jeg vetrinærforsikring, og jeg setter av 8000 på egen konto hver mnd. Da blir det jo en buffer der, og skulle det bli krise så har jeg jo noe sparepenger også. Jeg er ikke så bekymret for der økonomiske aspektet av å ha hest, selv om jeg ikke kan blåse 20.000 på utstyr med en gang. Derfor jeg hadde håpet på litt hjelp på hva som må prioriteres og hva det er verdt å bruke litt penger på og hva man kan kjøpe billig. Jeg vet jeg ikke er noe hestemenneske og at det blir veldig annerledes å ha ansvaret for en en hest kontra å ri på rideskolen som jeg gjør nå. Men er jo også derfor jeg velger å stå på ridesenteret fremfor på en mye billigere gård. For der kan jeg få hjelp og veiledning. Anonymous poster hash: b0603...f50 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg ville iallefall ventet med å kjøpe sal. Med tanke på at det er noe som MÅ sitte perfekt og som du trolig må legge en del penger i, samt at du ikke trenger en sal for at hesten skal ha det bra i det daglige. Forrige eier må da kunne hjelpe deg med hva slags utstyr hesten er vant til og trenger. Anonymous poster hash: 75bff...4de 2
Dragonfly84 Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg vet det ikke var så veldig gjennomtenkt, men det skal gå fint. Skal stå på en proff stall med mye mulighet for instruksjon og hjelp. Det er en svensk halvblods, han har vært spranghest men pga en skade så kan han ikke hoppe mer. Men kan fint brukes til turridning og lett dressur. Han skulle avlives siden hun ikke fikk solgt han, så jeg klarte ikke å la vær... Vet det sikkert høres ut som galskap, men det ble nå sånn. Skjønner jo at jeg trenger en sal og sånn. Men hva med dekken, førstehjelpsutstyr og alt annet jeg sikkert ikke tenker på. Derfor jeg spør om hjelp, hva skal jeg prioritere??Anonymous poster hash: b0603...f50 Okei, det der var ikke så lurt, men nå kommer jo en gang hesten. Du trenger sal som du sier, men den må du få tilpassa, så den kan du ikke kjøpe før hesten kommer. Noen schabraker eller voilocker. Så trenger du hodelag, antakeligvis i str Full. Husk å kjøpe tøyler til. Mål på hesten eller prøv noen annens bitt før du kjøper det. En grime trenger du, også str full, og et par leietau. Dekken kommer litt an på om du har tenkt å barbere hesten eller ikke, men du trenger hvert fall et skikkelig varmt vinterdekken, et fleecedekken, regndekken og svettedekken. Noen børster og ei striglekasse. Hovkrok. Svetteskrape. Hesteshampo. Reflekser til beina, refleks-lendedekken å ri med og refleksvest til deg. Jeg regner med du har det du trenger til deg selv, som støvler med hæl, ridebukse, hjelm og helst sikkerhetsvest. Og noen bøker om hestehold kommer godt med. Jeg kjøpte hest for ganske så mange år siden, og den gangen var det Hestehold i praksis og Hesteboka som gjaldt, men det har sikkert kommet mye bedre ting på den fronten.
Ruby_Tuesday Skrevet 29. oktober 2013 #15 Skrevet 29. oktober 2013 Kjøpe en hest på impuls??? Og jeg som trodde jeg hadde impuls problemer..... 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #16 Skrevet 29. oktober 2013 til TS: Gratulerer! Syns det er flott av deg å ta imot en velfungerende hest som hadde små håp i å leve ut resten av året. Heldig hest som får en ny sjanse! Virker jo som du har det viktigste klart, slik som stallplass og klar for veterinær og skoer-utgifter. Gå inn på Hooks.no og bla deg gjennom det de har der. Rimelige priser, for veldig grei kvalitet. Lykke til! Anonymous poster hash: 865c4...3ad 3
Dragonfly84 Skrevet 29. oktober 2013 #17 Skrevet 29. oktober 2013 Har sett på masse sider på internett, men kan så lite om det og vet ikke hva jeg må prioritere og hva jeg kan ta etter hvert. Heller ikke om dyrest er best eller om det å kjøpe det aller billigste heller ikke er så bra. Ser jo at jeg kan få hodelag for 199 og for 7000.... Anonymous poster hash: b0603...f50 Billigere ting, men kanskje ikke aller billigst, holder fint Hööks-hodelag til 300 kr holder i mange år, det er hvert fall min erfaring. Grime kan du også kjøpe ganske billig. Det viktigste å bruke penger på er sal. Og god kvalitet på stigbøylereimene er også viktig. Ikke kjøp de aller billigste tøylene heller.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #18 Skrevet 29. oktober 2013 Takk til wilhelmine for godt og konstruktivt svar. Han har nok tidligere vært barbert (siden han har vært spranghest) men er ikke det nå, og tror ikke han trenger det til mitt bruk. Men han har jo ikke pels som en fjording uansett da. Men om jeg sier at dette er det jeg trenger "nå": (hesten bruker full og 145 i dekken) Regndekken Stalldekken Vinterdekken Rideteppe (ull?) Refleksdekken + + Sal m/stigbøyler og remmer (få hjelp) Hodelag m/trinsebitt (tidligere eier sier det er det han er vant til) Ben beskyttere Grime og leietau Børster Har du noen anbefalinger på merker?? Har ridd på rideskole i 3 år, så har hjelm, bukse, sikkerhets vest. støvler så er dekket der. Anonymous poster hash: b0603...f50
Gjest Amber Rose Skrevet 29. oktober 2013 #19 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg ville iallefall ventet med å kjøpe sal. Med tanke på at det er noe som MÅ sitte perfekt og som du trolig må legge en del penger i, samt at du ikke trenger en sal for at hesten skal ha det bra i det daglige. Forrige eier må da kunne hjelpe deg med hva slags utstyr hesten er vant til og trenger. Anonymous poster hash: 75bff...4de Salen må sitte perfekt? En sal er en sal. Hvis hun bare skal bruke den som turhest kan hun jo bare kjøpe en allroundsal.
Gjest Wilhelmine Skrevet 29. oktober 2013 #20 Skrevet 29. oktober 2013 Salen må sitte perfekt? En sal er en sal. Hvis hun bare skal bruke den som turhest kan hun jo bare kjøpe en allroundsal. En sal er IKKE en sal. Hilsen ei som hadde en hest som ikke kunne ris på et år fordi den hadde gått med sal som ikke passet og hadde ryggproblemer herfra til helvete på grunn av det. Det er ikke et spørsmål om allroundsal, sprangsal, dressursal eller westernsal for den del - det handler om hvorvidt salen passer hesten eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå