AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #41 Skrevet 1. november 2013 Vi disser da ingen og jeg spesifiserer at det gjelder i forhold til eksponering, som er en vanlig behandlingsform mot angst, men ikke alle lidelser. Det er også forskjell å ta piller en gang i blandt ved behov enn å skulle gå på det hele tiden. Saken er at dette er ikke som en antibiotika som gjør en frisk, det er bare midlertidig lindring og sobril etc er ikke beregnet til langvarig bruk i utganspunktet. Det krever ekstrem motivasjon og hardt arbeid å overvinne angst. Behandlingen kan være de værste månedene i ditt liv og man må kanskje sykemelde seg en periode for å kunne gå gjennom det. Som min behandler sa: du har allerede hatt det vondt i mange år, er det ikke da verdt å ha det enda verre noen måneder for å så få det bedre? Det er dessverre ingen andre enn en selv som kan gjøre jobben. Behandlere kan veilede og støtte, men til syvende og sist, er det egen innsats som teller. Det er et valg man må ta, leve med det eller beinhard jobbing for å overvinne angsten. Nei, nå må du skjerpe deg og ikke legge inn andre betydninger inn i det jeg sier. Jeg har ikke rakket ned på noen, kun sagt at piller kan virke mot sin hensikt ved eksponering og at det krever hardt arbeid. Sier IGJEN at jeg ikke mener det nødvendigvis gjelder alle lidelser. Jeg har ikke gått til personlig angrep på deg og har ikke sagt at du eller noen andre ikke jobber hardt nok, bare at det krever hardt arbeid generelt og jeg har ikke sagt noe for å være slem eller såre noen. At du tolker det slik, er synd. Du derimot går inn på personlig angrep og ilegger meg negative personlige trekk, som du strengt talt ikke kan vite noe om. Du går hensiktsmessig inn med sårende kommentarer. Les gjennom hva du selv skrev og vurder deg selv basert på det du mener om meg. Vil forresten legge til en ting. Du sier du ikke plages i hverdagen, men tar piller i blandt. Greit nok det ( og det sa jeg også tidligere). Jeg lever i et fengsel i mitt eget hode hvert minutt, hver dag. Høres det fornuftig ut i slike tilfeller å bare medisinere bort problemet når det er bevist at den beste effekten kommer av eksponering? Og det er her jeg tror du har feiltolket meg. Jeg kommenterer i forhold til lidelser der eksponering er den best dokumenterte behandlingen, ikke andre. Hva vet du om hva slags behandling jeg har mottatt? Eksponering. Det er ingen vidunderkur og ingen garantert suksess, selv om det virker som om du tror det og setter det over alt annet. I innlegget ditt snakker du om innsats, motivasjon, hardt arbeid osv. Betyr ikke det at du mener at de som fremdeles sliter og kanskje bruker medisiner innimellom ikke har jobbet hardt nok? Det blir veldig spesielt når du som lever i et fengsel i ditt eget hode hver dag, uttaler deg sylskarpt om at eksponering er bedre enn medisiner. Har jeg sagt at det "bare" er å medisinere bort problemene? Nei, men man kan faktisk bruke medisiner med god virkning og leve et normalt liv, uten å leve som en slave av angsten. At det er "bevist" at den beste effekten er medisinering betyr ikke annet at det har best effekt hos flertallet. Hos fåtallet er det faktisk ikke sånn. Som all annen behandling må det tilpasses individuelt. Det er veldig synd at det er så mange fordommer mot medisiner hos folk flest, hos folk som er plaget selv, hos leger og hos myndighetene, for det resulterer faktisk i at en god del ikke får det som for dem er den mest effektive hjelpen, og mange kvier seg for å be legen om medisiner. Anonymous poster hash: 91582...682 1
Nasse1 Skrevet 1. november 2013 #42 Skrevet 1. november 2013 (endret) Hva vet du om hva slags behandling jeg har mottatt? Eksponering. Det er ingen vidunderkur og ingen garantert suksess, selv om det virker som om du tror det og setter det over alt annet. I innlegget ditt snakker du om innsats, motivasjon, hardt arbeid osv. Betyr ikke det at du mener at de som fremdeles sliter og kanskje bruker medisiner innimellom ikke har jobbet hardt nok? Det blir veldig spesielt når du som lever i et fengsel i ditt eget hode hver dag, uttaler deg sylskarpt om at eksponering er bedre enn medisiner. Har jeg sagt at det "bare" er å medisinere bort problemene? Nei, men man kan faktisk bruke medisiner med god virkning og leve et normalt liv, uten å leve som en slave av angsten. At det er "bevist" at den beste effekten er medisinering betyr ikke annet at det har best effekt hos flertallet. Hos fåtallet er det faktisk ikke sånn. Som all annen behandling må det tilpasses individuelt. Det er veldig synd at det er så mange fordommer mot medisiner hos folk flest, hos folk som er plaget selv, hos leger og hos myndighetene, for det resulterer faktisk i at en god del ikke får det som for dem er den mest effektive hjelpen, og mange kvier seg for å be legen om medisiner. Anonymous poster hash: 91582...682 Jeg tror vi henger oss litt for mye opp i vår egen sak og snakker forbi hverandre om noe vi egentlig er ganske enige om. Jeg er ikke noen stor motstander av pillebruk der dette viser seg å være effektivt og jeg er ikke noen motstander av at man kan ta piller når skoen trykker som hardest. Likevel mener jeg at i i tilfeller der det finnes andre alternativer som stort sett har bedre dokumentert effekt, bør man forsøke dette først, og så har man alltid tilfeller der det ikke er like effektivt. Det er ingenting her i livet som har en garantert suksess. Vi ser også ting tror jeg fra to forskjellige ståsteder, fordi for deg virker det som du kan leve at ganske greit liv når du kan ta noen angstreduserende innimellom, men for de som har det som meg, er det ikke snakk om å kunne ta piller innimellom, det ville vært snakk om å gå på Sobril, vival, etc konstant 24/7, og da er ikke det en god løsning. Forstår du hva jeg mener? Også er det slik at jeg kjenner ikke din historie og du kjenner ikke min. Jeg vet ikke hva du har forsøkt av behandling uten effekt, og du vet ikke hva jeg har forsøkt av piller uten effekt, osv. Du sier at det er mange som ikke tør dra til legen for å få piller fordi det er mye fordommer mot det, men man ser mange tilfeller der folk drar til legen for psykiske problemer og i stedet for å få en henvisning til psykolog, får de en resept. Det er jo egentlig det jeg er motstander av, ikke de som har forsøkt alt annet og jobbet, og jobbet og jobbet, og ikke fått noen effekt. Så hensikten min har aldri vært å si at de som har forsøkt om og om igjen, ikke jobber hardt nok, fordi det er ikke det jeg mener. Jeg har kanskje formulert meg dårlig, og jeg håper at du i dine angrep også har formulert deg dårlig. Ble mye avsporing her, og dette burde kanskje vært tatt på en PM, men men. Endret 1. november 2013 av Nasse1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #43 Skrevet 2. november 2013 Du kan bytte fastlege eller gå privat, men det blir jo en veldig dyr resept. Er det noen som vet om private leger i Trondheim som er greie til å skrive ut slike medisiner ? Anonymous poster hash: 92170...93a
Nasse1 Skrevet 2. november 2013 #44 Skrevet 2. november 2013 Er det noen som vet om private leger i Trondheim som er greie til å skrive ut slike medisiner ?Anonymous poster hash: 92170...93a Hva med aleris?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #45 Skrevet 2. november 2013 Er dere ikke redd for langtidskonsekvensene av slike angstdempende preparater? Til slutt kan en vel ikke føle noe velbehag eller lykke uten.. Anonymous poster hash: d67c2...2d9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #46 Skrevet 2. november 2013 Ja,vet du om de er greie der ? Hva med aleris? Ja,vet du om de er greie der ? Jeg er så redd for å bli sett på som en plagsom masekråke som bare vil ha medisiner... Anonymous poster hash: 92170...93a
Nasse1 Skrevet 2. november 2013 #47 Skrevet 2. november 2013 Ja,vet du om de er greie der ? Ja,vet du om de er greie der ? Jeg er så redd for å bli sett på som en plagsom masekråke som bare vil ha medisiner...Anonymous poster hash: 92170...93a Jeg har bare vært hos aleris av andre grunner, men har vært veldig fornøyd. De fleste leger har vel ikke noe problem med å skrive ut resept på slike piller, men man får sjeldent mye fordi de er vanedannende og egentlig ikke beregnet på langtidsbruk.
Gjest Hyssingen Skrevet 2. november 2013 #48 Skrevet 2. november 2013 Jeg har gode erfaringer med Fontex. Jeg og:) Brukte de som tillegg til eksponeringsterapi. Angsten for ting blir ikke borte som dugg for solen selv om man går på medisiner, det må fortsatt jobbes med. Medisinene gjør at det er lettere å ikke få totalpanikk med en gang og gi opp, men gir deg tid til å kunne stå i angsten og jobbe uten at det blir for overveldende. Sånn var det ihvertfall for meg.
Nasse1 Skrevet 2. november 2013 #49 Skrevet 2. november 2013 Jeg og:) Brukte de som tillegg til eksponeringsterapi. Angsten for ting blir ikke borte som dugg for solen selv om man går på medisiner, det må fortsatt jobbes med. Medisinene gjør at det er lettere å ikke få totalpanikk med en gang og gi opp, men gir deg tid til å kunne stå i angsten og jobbe uten at det blir for overveldende. Sånn var det ihvertfall for meg. Men fontex og sobril/vival er vel ikke akkurat helt samme type piller, om jeg ikke tar feil? Er ikke fontex type antidepressiva som også benyttes ifb med noen andre lidelser og er ikke vanedannende på samme måte?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #50 Skrevet 2. november 2013 Noen som vet av/har erfaringer med andre leger i Trondheim som er greie til å skrive ut medisiner ? Anonymous poster hash: 92170...93a
Cammomille Skrevet 3. november 2013 #51 Skrevet 3. november 2013 Jeg har nå fastlege i Trondheim. Aldri hatt noe problemer med å få medisiner av henne. Nå vil jeg ha minst mulig, så det er jeg som sitter på bremsen av oss... Har også vært borte i andre mennesker/leger/psykiatere som ikke vil skrive ut en eneste pille. Har sittet suesidal på legevakten og blitt sendt hjem med en melatonin pille!! Latterlig !! Jeg er fortsatt "ung, dum og naiv" i forhold til legene og medisiner. Mener derfor at man får de medisinene som er nødvendig, uten å måtte lete etter en "snill" lege.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #52 Skrevet 3. november 2013 Noen andre som vet av leger hvor man kan få slike medisiner uten alt for mye om og men...? Jeg er i en håpløs situasjon her,trenger virkelig alle tips jeg kan få.... Anonymous poster hash: 92170...93a
Nasse1 Skrevet 3. november 2013 #53 Skrevet 3. november 2013 Noen andre som vet av leger hvor man kan få slike medisiner uten alt for mye om og men...? Jeg er i en håpløs situasjon her,trenger virkelig alle tips jeg kan få....Anonymous poster hash: 92170...93a Www.google.no søk opp private legesentere nær deg. Ny fastlege byttes bare ved månedsskiftet, så da må du evt vente til desember. Private er ofte enklere fordi du betaler dyrt for en tjeneste.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #54 Skrevet 4. november 2013 Www.google.no søk opp private legesentere nær deg. Ny fastlege byttes bare ved månedsskiftet, så da må du evt vente til desember. Private er ofte enklere fordi du betaler dyrt for en tjeneste. Takk,Nasse1 Jeg skal forsøke det Anonymous poster hash: 92170...93a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #55 Skrevet 5. november 2013 Noen andre som vet av leger hvor man kan få slike medisiner uten alt for mye om og men...? Jeg er i en håpløs situasjon her,trenger virkelig alle tips jeg kan få.... Anonymous poster hash: 92170...93a Her er det visst en. http://www.nrk.no/fordypning/pasient-og-lege-var-pillemisbrukere-1.11328151 Anonymous poster hash: bb852...707
Nasse1 Skrevet 5. november 2013 #56 Skrevet 5. november 2013 Her er det visst en. http://www.nrk.no/fordypning/pasient-og-lege-var-pillemisbrukere-1.11328151 Anonymous poster hash: bb852...707 Finnes visst mange: http://www.nrk.no/fordypning/_-100-_pilleleger_-i-norge-1.11327922
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #57 Skrevet 5. november 2013 Vil ikke anbefale vanedannende medisiner som Sobril, men en lav dose f.eks. Cipralex kan ha veldig god effekt. Kjenner flere som føler de har fått et nytt liv etter at de begynte på det. Det er ikke noe skummelt med det, det er bare at du hjelper kroppen din til å gjenvinne balansen slik at du kan leve et like godt liv som du er ment til å leve. Anonymous poster hash: df0a4...d5f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #58 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har brukt xanor i mange år. Har lest mye negativt om den at den kan være vanedannede . Når har jeg forsøkt det meste, endret kostholdet. Har helt gluten og melkfritt kosthold ( har lest at det kan hjelpe på angst og depresjon) Trener, spiser sunt, tar mye Vitaminer + en stor dose Vitamin D3 Det kan gå lenge mellom hver gang jeg tar en tablett. Men av og til så er angsten så stor at jeg bar må ty til den. Jeg takler dårlig sosiale sammenkomster ( selv om de fleste syns jeg er en sosial person) Det er panikk anfall jeg sliter mest med. Tok også en tablett før eksamen, for meg så er virkningen at jeg klarer å fokusere og konsentrere bedre. Jeg tok også en pille før en fremføring. Jeg fikk meget gode resultater på den fremføring. Tankene min hopper veldig mye fra det ene til det andre ellers, men når jeg har tatt en Xanor så klarer jeg å utføre en og en arbeidsoppgave ( og mye bedre ) . Jeg slapper av og mere fokusert og samtidig effektive. Litt trøtt blir jeg. For min del så dette min redning. Jeg har av og til lurt på om jeg har ADD eller ADHD, kan Xanor ha en positiv effekt på det? Anonymous poster hash: 1da2a...4ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå