Gå til innhold

Rimelige økologiske egg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøver å spise så dyrevennlig som mulig, noe som begrenser kostholdet veldig ettersom jeg ikke har all verdens økonomi heller... Men jeg kan ikke bare spise grønnsaker heller, så egg må jeg ha. Men skikkelig økologiske er så dyre! Bor i nærheten av Bergen, så har litt utvalg av butikker, men vet ikke hvor jeg finner økologiske egg som ikke koster skjorta... Forslag? :)

Anonymous poster hash: 13ce2...8bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å spise så dyrevennlig som mulig, noe som begrenser kostholdet veldig ettersom jeg ikke har all verdens økonomi heller... Men jeg kan ikke bare spise grønnsaker heller, så egg må jeg ha. Men skikkelig økologiske er så dyre! Bor i nærheten av Bergen, så har litt utvalg av butikker, men vet ikke hvor jeg finner økologiske egg som ikke koster skjorta... Forslag? :)

Hvor mye betaler du nå, og hva mener du er rimelig?

Lav pris på egg vitner gjerne om uetiske trange, industrilignende forhold.

Selv kjøper jeg stortsett lokale økologiske egg (om butikken har) eller de økologiske som er tilgjengelig. Jeg handler mest på kiwi/meny/coop mega.

• Liker 1
Skrevet

Pleide å kjøpe på Rimi, men de har sluttet å ta inn økologiske, iallfall den lokale. Tror prisen lå på 7 kr per egg.

Har ikke så god råd, så jo billigere jo bedre, men dyrevelferd kommer først.

• Liker 1
Skrevet

Hmm jeg kjøper økologiske på min loka Joker. Der koster en pakke med økologiske egg litt under tre kroner mer enn vanlige egg. På ett år så har jeg regnet ut at jeg bruker 80 kroner mer om jeg kjøper økologiske egg. Det er jo ikke akkurat avskrekkende pris.

Anonymous poster hash: 6b265...cbe
  • Liker 2
Skrevet

Det finnes ingen i levlig avstand som har høns og som selger privat da? Går an å kjøpe hele brett. Egg har holdbarhet på flere måneder.

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg et par høner selv, om du har hage! Kjempekoselige dyr. :)

Anonymous poster hash: 4474c...305
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper mine økologiske egg på kiwi, ca 20 kr for 6 stk.

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for hjelp, dere! :blomst:

Høns må det nok bli, ja. En eller annen gang! Da skal de få være de lykkeligste hønene i hele vide verden *glede seg*

• Liker 1
Skrevet

Liten avsporing, men er det gitt at økologiske høner spiser det høns spiser fra naturens side? Det er vel ingenting i veien for at et økologisk bruk kan mate hønene med økologisk kraftfôr som ikke gjør annet enn å fete dem opp?

Kunne tenkt meg å ha høner selv, men jeg tviler på at det er lov å ha i leiligheten...

• Liker 1
Skrevet

Liten avsporing, men er det gitt at økologiske høner spiser det høns spiser fra naturens side? Det er vel ingenting i veien for at et økologisk bruk kan mate hønene med økologisk kraftfôr som ikke gjør annet enn å fete dem opp?

Kunne tenkt meg å ha høner selv, men jeg tviler på at det er lov å ha i leiligheten...

Vi som lever hageløst, burde hatt tilgang til hønseparseller ala disse grønnsaksparsellene, som er populære flere steder. Det hadde vært noe :) Kjøttet fra en slik kylling, smaker hundre ganger bedre enn en Priorkylling. Og man kunne spist egg i trygghet om at hønepønemor har et godt liv.

• Liker 5
Skrevet

Vi som lever hageløst, burde hatt tilgang til hønseparseller ala disse grønnsaksparsellene, som er populære flere steder. Det hadde vært noe :) Kjøttet fra en slik kylling, smaker hundre ganger bedre enn en Priorkylling. Og man kunne spist egg i trygghet om at hønepønemor har et godt liv.

Koloni-gårder for oss byn!

• Liker 4
Gjest *kokos*
Skrevet

Har økologisk fôr egentlig noe med hønas livskvalitet å gjøre?

Tenker en må handle rett fra en gård hvor en får se forholdene selv, om det er dyrevelferd som er viktigst.

Forøvrig: Hvor mye bråk og lukt genererer to høner? Er det nabokrangel-potensiale i et boligfelt? Det var jo en genial idé!

Skrevet

Har økologisk fôr egentlig noe med hønas livskvalitet å gjøre?

Tenker en må handle rett fra en gård hvor en får se forholdene selv, om det er dyrevelferd som er viktigst.

Nei, det har ikke det - det er ikke en gang en garanti for at dyra får sunn og god mat, fordi det eneste kravet er at maten skal være "naturlig". Derfor er jeg og særdeles skeptisk til dette fokuset på økologisk kjøtt, jeg skulle ønske det var en uavhengig dyrevelferdsmerkeordning (hjelp, det var et langt ord å skrive før kl 08 om morgenen :ler:). Det er fullt mulig å gi dyra fantastiske levevilkår uten at det møter kravene til økologisk, siden de er ganske spesifikke på endel ting.

(det står og nedfelt i Debio-forskriftene at man ved sykt dyr så langt det er "forsvarlig" skal foretrekke naturlig medisin som bl.a. homeopati noe jeg synes illustrerer hvor fantastisk blåst disse folka kan være for kunnskap og rasjonell tankegang. Men det er en annen sak. Mumlemumle.)

Men! Akkurat på høns så er det nedfelt hvor mye plass man skal ha pr. høne (burhøns har minst plass, frittgående mer, økologiske aller mest). I og med at plassen er et av de større problemene med hønsedrift i dag, så tenker jeg at økologisk klart er det beste alternativet om man ikke har mulighet til å kjøpe lokalt.

Anonymous poster hash: 845fd...d57

• Liker 2
Skrevet

Men! Akkurat på høns så er det nedfelt hvor mye plass man skal ha pr. høne (burhøns har minst plass, frittgående mer, økologiske aller mest). I og med at plassen er et av de større problemene med hønsedrift i dag, så tenker jeg at økologisk klart er det beste alternativet om man ikke har mulighet til å kjøpe lokalt.

Anonymous poster hash: 845fd...d57

For min del, så er det plassen, som er utslagsgivende for hva slags egg jeg kjøper. Det er helt ekstremt trang og grusomt i de "moderne" hønsehusene. At de ikke dør av stanken, er helt utrolig.

Hadde jeg hatt lett tilgang til rene gårdsegg fra høner, som ikke lever et Priorliv, så hadde jeg foretrukket dette (flere har navn på gården på pakkene, og da kan man sjekke forholda til dyra selv). Men ikke så lett når man ikke har bil, og ingen selger slikt i nærheten. Dessverre.

Skrevet

Jeg vet at eggindustrien er fæl, men jeg klarer verken kjøtt eller meieriprodukter - ikke at disse er særlig bedre - og egg blir dermed noe jeg er nokså avhengig av for å få i meg tilstrekkelig. Så inntil den dagen jeg får meg høner selv, hvis mål i livet skal være å være de lykkeligste hønepønene i hele vide verden og som jeg skal overøse med all kjærlighet og godhet de kan få, må det bli det beste alternativet som er tilgjengelig nå, altså økologisk.

Tusen takk for svar, alle sammen :)

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...