Gå til innhold

Pasientreiser: dekker kun bussbillett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var på sykehuset for tre uker siden. Men fikk dekket kun bussbillett.

Siste buss hjem gikk kl 1800. Jeg var ferdig 1915. Var en lørdag pga mulig brudd.

Syns det er urettferdig da jeg faktisk ikke kunne tatt buss. Bor ti mil fra sykehuset.

Hvorfor er det blitt slik?

Anonymous poster hash: 86119...868

Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Om det ikke er mulig å ta buss, så skal du få dekket taxi eller egen bil.

Skrevet

Men det fikk jeg altså ikke selv med forklaring på at det ikke var mulig..

Skrevet

Pasientreiser dekker prisen av billigste måte. Har aldri hatt problem med å dekke "bussbilleten" selv om jeg har kjørt.

• Liker 1
Skrevet

Nei, de dekker ikke kun buss. Jeg har fått dekt både buss, taxi og fly. De dekker den billigst mulige reisemåten, om buss ikke lar seg gjøre, så må de vel dekke nestbeste reisemåte? Jeg ville fått bekreftelse fra sykehus og sendt de reiseregning :)

Skrevet

Slik var det med meg også. Men jeg giddet ikke krangle på det, fikk mannen til å kjøre meg (til tross for at han måtte ta seg fri fra jobb en halv dag).

Anonymous poster hash: 10ee0...998
Skrevet

Hørtes veldig rart ut. Da jeg var innlagt på sykehus og skulle hjem så bestilte de taxi for meg. Var ikke i stand til å ta buss i det hele tatt. Ble kjørt inn med ambulanse. Tror det er sånn at hvis de ikke finner noe galt så må du ta buss.

Anonymous poster hash: 030cf...b2f
Skrevet

De dekker billigste rutegående reisemiddel, som vanligvis er buss. Du skal få dekket taxi hvis du av helsemessige årsaker ikke er i stand til å ta buss, og ambulanse dersom du må ha båretransport eller må ha medisinsk overvåkning.

Sykehusets ansvarsområde er din helsetilstand. De er ikke ansvarlig for at busstilbudet er dårlig. Det høres kjipt ut, men pengene tas fra samme potten som skal betale får kreftbehandling, for barnet på nyfødtintensiven og for tenåringen som har forsøkt å ta livet sitt.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hos oss blir taxi kun dekket om man har frikort. Hvis ikke må man betale egenandel.

Skrevet

Pasientreiser dekker alle former for reiseutgifter, men kun tilsvarende billigste alternativ. Dersom du kan få billig bussbillett på reisestrekningen kan du likevel velge å ta fly, men da får du bare dekt den delen av flybillettprisen som tilsvarer bussbillettpris. Resten må du dekke selv.

Uansett må man kontakte Pasientreiser på forhånd. Dersom man sender søknad om dekning av reiseutgifter i ettertid, risikerer man å bare få dekt litt av utgiftene. Den feilen gjorde jeg selv fordi det sto på hjemmesiden deres at man kunne legge ut for reisen selv og så sende inn dokumentasjon etterpå.

Anonymous poster hash: d184b...2dc
Skrevet

Var på sykehuset for tre uker siden. Men fikk dekket kun bussbillett.

Siste buss hjem gikk kl 1800. Jeg var ferdig 1915. Var en lørdag pga mulig brudd.

Syns det er urettferdig da jeg faktisk ikke kunne tatt buss. Bor ti mil fra sykehuset.

Hvorfor er det blitt slik?

Om du trengte taxi, så skulle sykehuset bestilt det. Går det ikke buss,så skal de dekke annen transport.

Har personlig erfaring med helfo,som har tolket reglene på sin måte.

Anonymous poster hash: 23bc9...584

Skrevet

Fant de noe galt da du var på sykehuset? Hvis ikke har du ikke rett på dekning av transport.

Anonymous poster hash: 030cf...b2f
Skrevet

Fått dekket taxi før, og nå skal jeg fra Ålesund til Bergen og får dekket fly :)

Skrevet

Fant de noe galt da du var på sykehuset? Hvis ikke har du ikke rett på dekning av transport. Anonymous poster hash: 030cf...b2f

Det stemmer ikke. Om man av helsemessige årsaker ikke kan benytte offentlig kommunikasjon må man få legen til å attestere det i reisebestillingen, da får man drosje.

Anonymous poster hash: d4665...1b0

• Liker 1
Skrevet

Fant de noe galt da du var på sykehuset? Hvis ikke har du ikke rett på dekning av transport. Anonymous poster hash: 030cf...b2f

Stemmer ikke nei. Jeg var så svimmel (som å være dritings) at jeg måtte leies av taxisjåføren men en spesialist jeg var hos fant ingenting, men jeg fikk dekket taxien for det. Spesialisten trudde på meg og skrev en bekreftelse på at jeg var ut av stand til å gå til busstoppet og måtte ta taxi, han trengte ikke skrive noen diagnose, helfo godtok den. En annen spesialist fant ut en annen gang hva som feilet meg, for å ha det sagt.

Anonymous poster hash: c4333...b1a

Skrevet

TS, klagde du skriftlig? Prøve på det kanskje?

Jeg bodde før på en øy uten fastlandsforbindelse, da fikk man dekket prisen for båt ca 400kr hvis man rakk den kl 15 (en avgang om dagen). Rakk man den ikke (eks hadde time sykehuset kl 14.45) så fikk man dekket fly til ca 1-2000kr (prisen kommer an på hvor tidlig man er ute med å kjøpe billetten). Men om helfo har endret på rutinene sine vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: c4333...b1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...