Gå til innhold

lite kompensasjon for reise til og fra jobb


diego88

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ansatt i et statseid firma og vi har vårt daglige virke i hele norge, prosjektbasert jobb som krever mye reising uten at vi får kompensert dette noe særlig. Jeg har nå en kjæreste som er gravid og vi ser at jobbsituasjonen min ikke blir ideell den dagen junior spretter ut, den er langtfra ideell slik det er nå.

De siste ukene nå f.eks. har jeg reist oslo - florø hver eneste uke, jeg kjører firmabil kl.14 på søndag for å være på plass i florø rundt kl.22, vi innkvarteres på hotell evt. brakke. Arbeidsdagene går fra kl.07 - 18.00 man-ons, og kl.07 - 15 på torsdag og da er det rett i bilen for å kjøre hjem igjen. Jeg er hjemme da rundt kl.22. Dagen etter er fredag og min fridag, selv om jeg må skrive ukerapport, timelister osv. og sende disse inn før helgen. Fredag ettermiddag får vi sms om hvor neste ukes jobb er, er det vestlandet så er helgen allerede ødelagt da vi ikke kan reise bort eller planlegge noe slikt på forhånd.

Jeg har prøvd å ta opp dette med kompensasjon for all reisevirksomhet, men vi får i dette tilfellet bare dekket 4 timer med grunnlønn på søndag og samme tilbake på torsdag. Papirarbeidet på fredag gjør vi gratis. Kompensasjon for reising er i følge arbeidsgiver en avtale etter tariff, men de som har lagd denne avtalen på vegne av oss jobber kun lokalt og vil således ikke lide på samme måte.

Vi har en kompensasjon på å jobbe borte på ca 150kr dagen, med kost og losji dekket.

Hvilke forhold synes dere er klanderverdig her, og hvordan går jeg frem for å bedre disse når jeg ikke er organisert?

Håper noen vil ta seg tid til å lese alt dette og komme med noen gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får allerede mer enn du har krav på. Du får bytte jobb om det er et problem.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får allerede mer enn du har krav på. Du får bytte jobb om det er et problem.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

Jeg har ryggrad og konfronterer problemene, du er tydeligvis en mark som heller slutter og lar dine kolleger bli igjen i søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryggrad og konfronterer problemene, du er tydeligvis en mark som heller slutter og lar dine kolleger bli igjen i søla.

Men det er ikke noe å stå opp mot. Det er ikke noe feil eller urettferdig ved jobben din. Du får til og med betalt mer enn du har krav på.

Anbefaler deg å lese deg litt opp.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke noe å stå opp mot. Det er ikke noe feil eller urettferdig ved jobben din. Du får til og med betalt mer enn du har krav på.

Anbefaler deg å lese deg litt opp.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

Jeg kan ikke annet enn å be deg om lese deg ned, når du har bakkekontakt er du velkommen til å gi konstruktive svar. Arbeidsmiljøloven sier at arbeidstaker skal ha minimum 2 ukers arbeidsplan, vi har under to døgn, ergo min arbeidsgiver bryter loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å be deg om lese deg ned, når du har bakkekontakt er du velkommen til å gi konstruktive svar. Arbeidsmiljøloven sier at arbeidstaker skal ha minimum 2 ukers arbeidsplan, vi har under to døgn, ergo min arbeidsgiver bryter loven.

Det er når man jobber til ulike tider på døgnet at man har rett på arbeidsplan satt opp 2 uker i forveien. Du jobber til faste tidspunkt og faste dager, derfor gjelder ikke dette for deg.

Du får 150,- døgnet, selv om kost og losji er dekket. Dette er en ekstra bonus, for det er ikke noe man har krav på.

Det er også arbeidets ansvar å komme seg til og fra arbeidsplassen (fant en lett leselig link til deg http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2013/1/reisetid-er-ikke-arbeidstid/ )

Anbefaler deg nok en gang å lese deg litt opp på dette.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal stå arbeiderens ansvar, IKKE arbeidets.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når man jobber til ulike tider på døgnet at man har rett på arbeidsplan satt opp 2 uker i forveien. Du jobber til faste tidspunkt og faste dager, derfor gjelder ikke dette for deg.

Du får 150,- døgnet, selv om kost og losji er dekket. Dette er en ekstra bonus, for det er ikke noe man har krav på.

Det er også arbeidets ansvar å komme seg til og fra arbeidsplassen (fant en lett leselig link til deg http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2013/1/reisetid-er-ikke-arbeidstid/ )

Anbefaler deg nok en gang å lese deg litt opp på dette.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

Få opp øya, jeg jobber i staten! http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2012---30-april-2014/73Fellesbestemmelsene/738-8-Kompensasjon-for-reiser-innenlands/

Anbefaler deg nok en gang å lese det jeg skriver før du skal virke belærende.

Og det burde vel være selvforklarende at jeg jobber både dag og natt, det var derfor jeg skrev dette. Jeg kan få beskjed på fredag ettermiddag at jeg begynner på jobb søndag kveld, mandag kveld, eller mandag morgen. I kontrakten har jeg oppmøtested og tidspunkt, en plass sentralt på østlandet Mandag kl.07.00.

Endret av diego88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få opp øya, jeg jobber i staten! http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2012---30-april-2014/73Fellesbestemmelsene/738-8-Kompensasjon-for-reiser-innenlands/

Anbefaler deg nok en gang å lese det jeg skriver før du skal virke belærende.

Jeg gir opp. Du har ikke noe rettigheter her, tror du misforstår en del av det du leser av informasjon.

Jeg synes du burde se deg om etter ny jobb, om du ikke er fornøyd.

Lykke til videre.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp. Du har ikke noe rettigheter her, tror du misforstår en del av det du leser av informasjon.

Jeg synes du burde se deg om etter ny jobb, om du ikke er fornøyd.

Lykke til videre.

Anonymous poster hash: 0bc51...120

Hah! Da har verneombudet fått klarhet i dette med arbeidsplan. I min kontrakt står det "Den til enhver tid fastsatt av ****kraft as" Dette betyr at vi ikke har fast arbeidstid og tariffavtalen sa heller ikke noe konkret, derfor plikter arbeidsgiver å gi oss arbeidsplan minimum 2 uker i forveien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...