AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #41 Skrevet 26. november 2013 Takk! Er det noen grense for hvor lenge man kan bo der? Og hvordan er prisene der oppe, boligmarked o.l? Anonymous poster hash: 12aaf...1fb
HeleneE Skrevet 26. november 2013 #42 Skrevet 26. november 2013 (endret) Takk! Er det noen grense for hvor lenge man kan bo der? Og hvordan er prisene der oppe, boligmarked o.l? Anonymous poster hash: 12aaf...1fb Nei du kan bor her så lenge du vil. Vet ikke noe om boligmarkedet. Bor selv i studentbolig. Mat prisene er ekstremt dyre, spesielt ferske ting som melk og grønnsaker. Tror tine melk koster 30kr literen, men de har en billigere tysk versjon til 18kr. Alkohol og snop er ganske billig. Svalbard er avgift fri så alle varere er uten moms eller andre avgifter, noe som er grunnen til at alkohol er så billig. Siden det Svalbard er et så lite sted så har butikken problemer med å selg maten ut før den går ut på dato, og et par dager før setter de prisene ned ganske kraftig. Lever nesten kun på mat som er gått eller holder på og gå ut på dato. De sitter og ned prisen på frukt og grønt innimellom, selv om de fortsatt ser helt fine ut. Siden det kun er en matbutikk, er det ikke noe konkurranse. Siden det er momsfritt, er det og mulig å bestille ting på nettet å få sendt opp uten å betalle moms. Så å bestille ting på nettet kan være ganske billig. Svalbard har veldig mange sport/turklær-butikker. Tror det de er billigere enn på fastlandet. Når man først kommer opp her må man regne med å bruke en del penger på å skaffe seg ordenlig vintertøy, og generelle turting. En del kjøper og våpen når de kommer opp her, men tror en arbeidsplasser låner ut våpen. Ellers er Svalbard et helt fantastisk sted, og anbefaller å komme opp her en periode. Endret 26. november 2013 av HeleneE
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #43 Skrevet 26. november 2013 Nei du kan bor her så lenge du vil. Vet ikke noe om boligmarkedet. Bor selv i studentbolig. Mat prisene er ekstremt dyre, spesielt ferske ting som melk og grønnsaker. Tror tine melk koster 30kr literen, men de har en billigere tysk versjon til 18kr. Alkohol og snop er ganske billig. Svalbard er avgift fri så alle varere er uten moms eller andre avgifter, noe som er grunnen til at alkohol er så billig. Siden det Svalbard er et så lite sted så har butikken problemer med å selg maten ut før den går ut på dato, og et par dager før setter de prisene ned ganske kraftig. Lever nesten kun på mat som er gått eller holder på og gå ut på dato. De sitter og ned prisen på frukt og grønt innimellom, selv om de fortsatt ser helt fine ut. Siden det kun er en matbutikk, er det ikke noe konkurranse. Siden det er momsfritt, er det og mulig å bestille ting på nettet å få sendt opp uten å betalle moms. Så å bestille ting på nettet kan være ganske billig. Svalbard har veldig mange sport/turklær-butikker. Tror det de er billigere enn på fastlandet. Når man først kommer opp her må man regne med å bruke en del penger på å skaffe seg ordenlig vintertøy, og generelle turting. En del kjøper og våpen når de kommer opp her, men tror en arbeidsplasser låner ut våpen. Ellers er Svalbard et helt fantastisk sted, og anbefaller å komme opp her en periode. Tusen takk for utfyllende svar! Kjenner jeg får mer og mer lyst til å flytte oppover. Skal flytte uansett til neste år, så hvorfor ikke, tenker jeg. Regner med det er gode muligheter for våpenopplæring og den slags? Du vet ikke noe om hvordan det er med tillatelse til å ta med hund? Tenkte å kanskje skaffe meg en, men ser man må ha tillatelse fra Mattilsynet, men de utdyper ikke om det er noe de fleste får eller om det er et nåløye man må gjennom. Anonymous poster hash: 12aaf...1fb
HeleneE Skrevet 26. november 2013 #44 Skrevet 26. november 2013 Tusen takk for utfyllende svar! Kjenner jeg får mer og mer lyst til å flytte oppover. Skal flytte uansett til neste år, så hvorfor ikke, tenker jeg. Regner med det er gode muligheter for våpenopplæring og den slags? Du vet ikke noe om hvordan det er med tillatelse til å ta med hund? Tenkte å kanskje skaffe meg en, men ser man må ha tillatelse fra Mattilsynet, men de utdyper ikke om det er noe de fleste får eller om det er et nåløye man må gjennom. Anonymous poster hash: 12aaf...1fb Når skal du flytte opp? Tror våpen opplæring skal gå greit. Vi fikk det igjennom skolen, og tror at en del arbeidsplasser og tilbyr det. Ellers er folk stortsett veldig hyggelige og hjelpsome, og hvis du trenger hjelp så kan du prøve facebok siden "ris ros Longyearbyen" så vil sikkert noen hjelpe. Vet lite om hund. Vet ikke om du har sett vilkårene for hund, men her er de ihvertfall http://www.sysselmannen.no/Snarveier/Hund--kjaledyr/
Kontormus Skrevet 26. november 2013 #45 Skrevet 26. november 2013 Det er rabies på Svalbard så vaksinasjonsprogrammet er nok minst like strengt som om du skulle tatt med hunden fra et annet land i Europa og inn i Norge. Men nå er det visstnok nytt regelverk for innføring av hunder og rabiesvaksinering (blodprøve) fra Europa, så det bør sjekkes om informasjonen i linken er relevant enda.
Alice123 Skrevet 27. november 2013 #46 Skrevet 27. november 2013 Ut i fra linken ser det ut som at det ikke er så vanskelig å få hunden inn til svaldbard (chippet+vaksiner). Å få den ut av svaldbard virker værre.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #47 Skrevet 27. november 2013 Når skal du flytte opp? Tror våpen opplæring skal gå greit. Vi fikk det igjennom skolen, og tror at en del arbeidsplasser og tilbyr det. Ellers er folk stortsett veldig hyggelige og hjelpsome, og hvis du trenger hjelp så kan du prøve facebok siden "ris ros Longyearbyen" så vil sikkert noen hjelpe. Vet lite om hund. Vet ikke om du har sett vilkårene for hund, men her er de ihvertfall http://www.sysselmannen.no/Snarveier/Hund--kjaledyr/ Flytter til neste år, høsten en gang. Får se om det blir Svalbard, nordover blir det iallfall! Anonymous poster hash: 12aaf...1fb
HeleneE Skrevet 28. november 2013 #48 Skrevet 28. november 2013 Ut i fra linken ser det ut som at det ikke er så vanskelig å få hunden inn til svaldbard (chippet+vaksiner). Å få den ut av svaldbard virker værre. Vet det har vært noe vanskelig å få hunden tilbake http://www.nordlys.no/nyheter/article6661231.ece
HeleneE Skrevet 28. november 2013 #49 Skrevet 28. november 2013 Tusen takk for utfyllende svar! Kjenner jeg får mer og mer lyst til å flytte oppover. Skal flytte uansett til neste år, så hvorfor ikke, tenker jeg. Regner med det er gode muligheter for våpenopplæring og den slags? Du vet ikke noe om hvordan det er med tillatelse til å ta med hund? Tenkte å kanskje skaffe meg en, men ser man må ha tillatelse fra Mattilsynet, men de utdyper ikke om det er noe de fleste får eller om det er et nåløye man må gjennom. Anonymous poster hash: 12aaf...1fb Det er en facebook gruppe som heter "Vi med hund på Svalbard" du kan prøve å spøre de og se om de vet noe mer
Alice123 Skrevet 28. november 2013 #50 Skrevet 28. november 2013 (endret) edit fant ut av det Endret 28. november 2013 av Alice123
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #51 Skrevet 28. november 2013 Det er en facebook gruppe som heter "Vi med hund på Svalbard" du kan prøve å spøre de og se om de vet noe mer Tusen takk Hvis ikke er det ikke veldig problematisk, da får jeg heller skaffe meg hund når jeg eventuelt flytter ned igjen. Anonymous poster hash: 12aaf...1fb
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #52 Skrevet 23. mai 2015 Jeg har søkt, men finner bare tråder av eldre alder. Drar derfor fram denne igjen. Er det noen her som bor, eller har bodd på Svalbard de siste årene? Jeg er aktuell for en jobb der oppe, og sitter med ganske mange spørsmål. Ønsker derfor å komme i kontakt med noen med førstehånds erfaring... Anonymous poster hash: a7035...ace
Ceau Skrevet 21. april #54 Skrevet 21. april Hei! Jeg tar opp igjen denne tråden, jeg ... Sammen med samboeren min og hunden vår planlegger vi å flytte til Svalbard til sensommeren. Er det noen som har bodd på Svalbard eller som bor der nå? Hva er dine erfaringer? Jeg bekymrer meg for isbjørnfaren, og er redd jeg ikke kommer til å kjenne meg trygg der oppe ... Hvordan opplever du isbjørnsikkerheten? Hvordan opplever du organiserte aktiviteter? Hvordan opplever du det å ferdes utenfor byen? Og blir man vant til å bære våpen og lade selv osv.? Noe annet som overrasket deg eller annet man bør tenke på? Jeg tenker mye på at hvis man møter en sulten isbjørn ute på tur, må det jo være vanskelig i nødverge å skyte gjennom 300 kg med kjøtt og muskler? Selvfølgelig er det verst tenkelig utfall. Håper og tror katastrofetankene mine kan senkes ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå