-littleme- Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har aldri tenkt på meg selv som plaget med tvangstanker, men her en dag fikk jeg høre at jeg har "for mange, sære vaner" og at jeg burde få hjelp. Jeg vil høre hva dere tenker om enkelte av "vanene" mine: 1: Jeg er veldig nøye når jeg vasker huset eller tar oppvasken. Om noe ikke er skikkelig rent når jeg er på besøk hos familie vil jeg vaske det før jeg bruker det. 2: Jeg er også veldig nøye når jeg dusjer/vasker håret og når det gjelder hudpleierutinen min. 3: Jeg har en tendens til å telle trappetrinn når jeg går i trapper. Jeg teller også skritt når jeg går eller runder beinet mitt tar når jeg sykler - men da teller jeg gjerne bare til 13, 17 eller 20 før jeg starter å telle på nytt. 4: Jeg kan finne på å rydde på offentlige toalett om det er møkkete og det ligger dopapir strødd rundt omkring. Jeg tørker alltid av dosetet etter å ha vært på do (selv hjemme) for å forsikre meg om at det ikke ligger en dråpe urin eller lignende der og nestemann tror jeg er av den urene typen. 5: Når jeg hører på musikk eller ser på TV må volumet være på bestemte tall. Om noen andre stiller inn volumet på feil tall vil jeg rette på det. 6: Jeg vasker hendene eller bruker AntiBac OFTE. 7: Jeg misliker å sove hos andre fordi jeg ikke føler at jeg får gjort rutinen min med å fjerne sminke, rense huden, smøre huden, børste tenner og hår osv. (Jeg måtte ha 7 punkter på denne lista.) Burde jeg oppsøke hjelp? Jeg vet ikke hvorvidt det er relativt eller ikke, men jeg er en 19 år gammel jente.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Du har tvangstanker ja, om det plager degmkan du søke m hjelp, hvis ikke så kan du bare leve med det. Jg hadde sånn at jeg måtte skru på springen et visst antall gangerog helle oppi og ut av glasset osv før jeg kunne drikke vann.Anonymous poster hash: 46023...1ca
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Hei! Jeg har OCD(Tvangstanker/handlinger), hatt det i 4år nå. Synes du burde nevne det for fastlegen din, så kan han hjelpe deg Lykke til! Anonymous poster hash: ff15c...288
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Det høres ut som tvangstanker ja. Oppsøk hjelp du! Anonymous poster hash: 06462...727
Gjest mymlen Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 synes du skal ta alle svar du får på kvinneguiden med en klype salt, og hvis du virkelig er bekymret for deg selv, bør du se en profesjonell. som psykologistudent, så føler jeg at jeg kan råde deg LITT det å være ekstremt ryddig kan godt være et symptom på tvangstanker, men hvorfor oppsøke lege hvis ikke det hemmer deg? nært sagt alle kan oppleve ulike typer tvangstanker, det er du IKKE alene om. det er først når tvangstankene hindrer deg i å leve det livet du ønsker å leve at det er et problem, og at du burde oppsøke profesjonell hjelp. det trenger du altså ikke å gjøre, bare fordi noen fortalte deg at du burde. håper dette hjalp, og lykke til videre
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Vi har alle litt tvangstanker, men det er når de plager deg i hverdagen at du må gjøre noe med det. Tvangstanker kan ofte eskalere og da blir det nok et problem for deg. Men plager det deg så oppsøk legen din, plager det deg ikke så er jo det greit. Anonymous poster hash: 69e0c...591
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Altså, plager det DEG? Jeg har også noen tvangstanker, men det er ikke værre enn at jeg lever fint med de. Jeg må sjekke at døra er låst, type dra i dørhåndtaket 3 ganger. Jeg må vaske henda minst to ganger hver gang jeg vasker de. Jeg har en "sjekkpunkt" liste som jeg må gjennom hver dag før jeg legger meg. Hva andre mener bryr jeg meg fint lite om, det fungerer for meg, hadde det vært skikkelig ekstremt så hadde jeg nok søkt hjelp.Anonymous poster hash: b78df...e87
Gjest Blomst83 Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Vi har alle litt tvangstanker, men det er når de plager deg i hverdagen at du må gjøre noe med det. Anonymous poster hash: 69e0c...591 Nettopp!
Nasse1 Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Det er som andre sier et spørsmål om hvor mye dette plager deg og går ut over hverdagen din. Hvor lenge har du hatt det slik? Er tankene/handlingene stabile eller dukker det stadig opp noe nytt? Jeg har ocd og det var jo ikke like plagsomt og hemmende i begynnelsen, men siden jeg ikke gjorde noe med det ( forstod helt hva som var galt) eskalerte det til å bli ganske altoppslukende. Jeg synes det er litt viktig å tenke på, ikke bare hvor mye det plager deg her og nå. Det er enklere å ta tak i problemet før det blir skikkelig alvorlig.
-littleme- Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2013 Tusen takk for svar! Jeg vil ikke si at det hemmer meg i hverdagen, men jeg skal passe på å følge med på om jeg utvikler flere "vaner". Etter å ha postet denne tråden i går, kom jeg på noen ting til: 8: Alle filmene og TV-seriene mine er sortert i kronologisk rekkefølge. 9: Jeg vasker alltid hendene/spriter hendene to ganger. 10: Når jeg er ute og går finner jeg ofte punkter på bakken forran meg (komlokk, hvite striper i overgangsfeltet osv) hvor jeg må tråkke med enten venstre eller høyre ben, det neste punktet jeg finner må tråkkes på av det motsatte benet slik at det blir likt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå