Gå til innhold

Nettopp to blå, tips om bøker???


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg fikk et blått kryss på CB-testen i går, og er litt full avtanker og følelser nå. Gleder oss masse, både manne min og jeg, men det er jo litt skummelt, da...

Kunne veldig gjerne tenke meg å lære meg litt om hva som skjer, hva jeg må passe på og gjøre og ikke gjøre osv. Har noen tips på bra bøker om graviditet? vet at Gro Nylander har skrevet noen, noen som har lest dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg synes "På vei" av Gro Nylander er veldig fin. Leste mye i den første gang jeg testet positivt. Jeg har også en bok av Lennart Nilsson, "Et barn blir til" med mange bilder. Den synes jeg ikke noe om. Boken føles fryktelig gammeldags. Ellers liker jeg godt svangerskapskalenderen til jordmor Siri fra barnimagen.com. Den får du kjøpt i de fleste bokbutikker. Der står det om barnets utvikling uke for uke, samt at den er veldig grei å bruke til å holde styr på hvor langt du er på vei.

Håper du finner en bra bok, og gratulerer så mye med graviditeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også "På Vei" av Nylander og syntes den var forferdelig. Forferdelig dårlig skrevet, forferdelig pretensiøs og forferdelig kriseorientert.

Jeg ble litt mettet igrunn med den, og har etterpå greid meg med de bøkene jeg har fått hos legen samt pappabøkene til Finn Bjelke og Risnes. De er fantastisk morsomme! Pappabøker er mye morsommer en mammabøker! Men har selvfølgelig ikke like mye info om selve forløpet.

Anbefaler deg å ta deg en tur til bokhandelen og bla litt i de forskjellige bøkene, les litt her og der før du bestemmer deg.

Og gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en graviditetsdagbok, der stod det litt om hva som skjedde fra "dag til dag" i tillegg til diverse tips. Jeg skrev nesten hver dag om tanker og føleser mm. Anbefales på det sterkeste!!!!! Hvis jeg skal ha et barn til skal jeg gjøre det samme. Morro å kunne sammenlikne.

I tillegg leste jeg boken av Lennart Nilsson. Morro å se bilder av nurket du har inni deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Og gratulerer så mye. :hoppe:

Jeg har akkurat meldt meg inn i babyglede, der fikk jeg en bok gratis og ett babyteppe, det var flere bøker man kan velge mellom. Jeg har akkurat bestilt min første bok en dagbok hvor jeg kan skrive hvordan jeg har det i svangerskapet. Jeg tror jeg kan anbefale denne bokklubben, selv om jeg akkurat har blitt medlem selv.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste også "På Vei" av Nylander og syntes den var forferdelig. Forferdelig dårlig skrevet, forferdelig pretensiøs og forferdelig kriseorientert.

HELT ENIG!! Jeg var (er) veldig engstelig og det ble bare forsterket av alt jeg leste i Nylander sin bok. Jeg har ikke lest flere graviditetsbøker etter den jeg.. Fikk jo helt panikk jo :cry: Jeg har lest i de to bøkene jeg fikk hos legen/jordmoren min. De er helt ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er AKKURAT samme reaksjon jeg hadde, selv om jeg ikke var så engstelig i utgangspunktet. Etter å ha grått meg i søvn i en uke konfiskerte kjærsten boka (heldigvis før jeg kom til fødsel) og jeg fikk helt avsmak for gravidebøker.

Nå har jeg begynt å lese litt igjen, men bare på nettet og i de jeg fikk hos legen. Pappabøkene er grei avkobling etter en runde med Nylanders pretensiøst bekrevne skrekkvisjoner!

Har også en som heter "A Girlfriends Guide to Pregnancy", en amerikansk bok kjøpt på Amazon som er ganske morsom. Jeg trengte en morsom mammabok, og den har sine lyse øyeblikk, selv om den er fryktelig amerikansk. Det er ikke en mammabok med mye faktaopplysninger, men tar veldig på kornet hvordan man kan føle seg i ny og ne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar (og gratulasjoner :-) ). Har hørt det samme om Gro Nylander sin bok av andre jeg kjenner... Har fått låne den av ei svigerinne, men jeg tror jeg skal lese den med "avmålt skepsis og stor ro" :ler: Ja ja, får sikker noe å les på av jordmoren etterhvert, da. Så vokser forhåpentligvis knøttet fint enten jeg leser om det eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med eit nurk i magen :blomst_opp:

Er klar over at det er bøker du ville ha tips om, men eg vil også anbefalle bladet gravid. Der er det ein del fakta, men også historiar frå kvardagen(som gravid). Lykke til med graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

:o Er det bare jeg som liker Nylander? Jøss. Jeg ble ikke skremt av den jeg - og jeg som er så lettskremt. Men nå tør jeg ikke lese i den igjen - for etter alle de skumle tingene jeg har opplevd så tør jeg ikke risikere å bli enda mer engstelig. :ler:

Hakkespettboken for førstegangsfedre kan jeg i hvert fall trygt anbefale - den er bare morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Er det bare jeg som liker Nylander?

Neida, jeg kjøpte den på anbefaling fra en venninne, som syns det var veldig kjekt å vite om alt som kunne gå galt og ble beroliget av det. Men jeg likte ikke skrivestilen hennes, syntes den rett og slett var dårlig. Hun er sikkert super i yrket sitt, men etter min mening bør hun holde seg til det, og ikke prøve seg på å skrive bøker. Talentet hennes ligger tydeligvis ikke der.

Hakkespettboken for førstegangsfedre kan jeg i hvert fall trygt anbefale - den er bare morsom!

Det er jeg enig med deg i, den er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nylander sine bøker. De tar for seg mange interessante problemstillinger, og jeg vil heller være godt orientert enn å lukke øynene for det som kan være mindre hyggelig og bare lese "vitsebøker".

Men Gyldendals store bok om Barnet er ok også,- mange gode tips til både før og etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke snakk om å bare lese vitsebøker, men jeg ser ikke poenget i å lese endeløse, ekstremt dårlige "dramatiseringer" av krisesituasjoner, når man kan få det forklart på en bedre og ikke fullt så "blomstrende" måte andre steder.

Jeg er absolutt godt forberedt, både på gode og dårlige ting som kan skje, men jeg er ikke typen som blir roligere av krisemaksimering.

Men smaken er som baken, så derfor anbefaler jeg alle å smuglese litt i de forskjellige bøkene hos bokhandelen før man kjøper. Jeg var desverre rask i avtrekkeren, endte opp med en bok jeg ikke likte, og som gjorde at jeg mistet lysten til å lese spesielt mye mer om prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nylander sine bøker. De tar for seg mange interessante problemstillinger' date=' og jeg vil heller være godt orientert enn å lukke øynene for det som kan være mindre hyggelig og bare lese "vitsebøker".[/quote']

Det er ikke vitsebøker som er interessant! Det er ikke det som er poenget. Jeg var fryktelig engstelig og det hjalp ikke å bli minnet om at det fantes enda flere skrekkscenarioer enn de jeg allerede visste om! Hadde mareritt hver eneste natt i to måneder og jeg kunne kjenne igjen det jeg hadde lest i Nylander sin bok dagen før. Enig i at det er bra å være orientert, men ikke til enhver pris..

Mannen og jeg har lest Hakkespettboken også og den likte vi veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...