Gå til innhold

Total bommert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år, første år som student og har fullt studielån, noe jeg kommer til å ha i en del år fremover. Har veldig bruk for en bil, men for å skaffe meg det er jeg nødt til å ta opp lån. Problemet kommer jo når jeg ikke jobber og er student - da er det vel omtrent umulig å få lån? Eier i tillegg egen leilighet (med hjelp fra foreldre). Tenker absolutt ikke noe stort billån, i og med at det i seg selv er et tapsprosjekt; men en bil som er brukbar for å komme seg fra a til å.

Bør jeg legge denne tanken på is? Eller er det mulig?



Anonymous poster hash: 0cd45...c6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette bør du legge på is med en gang. Du får ikke lån og det er vel strengt tatt ikke du som eier leiligheten når du ikke engang har en jobb.



Anonymous poster hash: a005d...0ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student trenger du jo (som du sier) ikke en dyr bil. Så hva skal du med lån? Du får fint en bil til 10.000 som varer så lenge den varer. Har du ikke såpass i bakhånd så har du neppe råd til å betale veiavgift og forsikring heller.

Revurder med andre ord påstanden "Har veldig bruk for en bil, men for å skaffe meg det er jeg nødt til å ta opp lån."

Første punkt er galt: Din vurdering er at bil=nødvendighet (bil er en luksusgjennstand)

Andre punkt er også galt: Din vurdering er at en bil=billån. (Antagelig noe dine foreldre har gjort som du aldri selv har vurdert fornuften i. Som student må du fremover ta mange vurderinger av sannheten til et postulat.)



Anonymous poster hash: 02e52...77d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta mye taxi for summen av årsavgift, forsikring, drivstoff, verkstedregninger, omregistreringsavgift...

Anonymous poster hash: 5b21f...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...