Gå til innhold

Bruker dere opp "sykt barn"-dagene deres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor må dere være hjemme med barna? Kan ikke mennene deres ta sykt barn dager da?

Brukes dagene opp blir man trekt i lønn.

Selvfølgelig tar mannen sin del :herremann:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste våres er sjelden syk. Tror at han har vært hjemme 14 dager til sammen, inkludert runden med vannkopper) og han går i 8 nå.

Minstemann derimot er en annen historie. Og jeg er glad for at vi har 35 ekstra sykedager for ham. Enda mer glad ville jeg vært om han kunne sluppet å være så mye syk.

Bruker man opp dagene må man bruke feriedag eller ulønnet permisjon.

Skrevet

Her tar vi annen hver dag, og i år har ca 6 dager igjen hver.

I fjor brukte vi alle dagene vår på høsten. Mye omgangsyken i desember.

Anonymous poster hash: 09256...3bb
Skrevet

Junior begynte i bhg i august og vi har snart brukt opp halvparten av dagene våre. Det er jo ikke noe problem denne høsten, men fortsetter det i samme tralten til våren er det problematisk :unsure:

Skrevet

Har man 20 dager totalt uansett hvor mange barn man har, eller er det 20 dager pr. barn?

Anonymous poster hash: 0e3e8...4ad
Skrevet

20 tilsammen, far og mor. Kan ikke ha 40 sykedager i året da ;)

Jeg har kun hatt 2 sykedager på 6 år. Begynte ikke jobbe før barna var 3 år, var hjemme med kontantstøtte, babysang og åpen barnehage. De var aldri syke da de begynte i bhg eller da de begynte på skolen- Fikk spysyken her i vår og fikk da 2 dager fravær. Hvis de fleste ventet med bhg-start til 2-3 års alder så ville flere sluppet unna sykdom og fravær fra jobb. Må være frustrerende for en sjef som ansetter småbarnsmødre som OFTE drar opp sykdomsstatistikken med syke barn dager.

Anonymous poster hash: 03abb...9db
Skrevet

Ja, det er nok mye bedre at alle mødre er helt ute av arbeidslivet i 2-3 år med hvert barn.

Anonymous poster hash: 1ffe1...a6b
  • Liker 5
Skrevet

Første året i bhg brukte vi opp sykedagene, samt at vi begge måtte ta noe avspasering. Påsan fikk det som var av bakterier i bhg, stakkar... Etter det har vi tatt ut ca. 5 dager hver årlig. Feber og omgangssyke er vanskelig å unngå helt.

Anonymous poster hash: 509a8...434

Skrevet

Jeg har garantert brukt opp mine sykt barn-dager allerede, men har ikke egentlig sjekket. Mannen har vel et par dager igjen, forhåpentligvis. Men tror vi har vært maks uheldige. Sønnen min hadde fire runder med magesjau i vinter, i tillegg til bronkitt, forkjølelser og falsk krupp. Men særlig rundene med magevirus tok en del dager, fordi man da helst skal holde dem hjemme en viss tid etter siste runde med diaré, fordi det er så smittsomt. Det var da ganske frustrerende at vi fulgte dette for å ikke spre smitte, og så hørte jeg om foreldre som hadde barn som kastet opp på kvelden og leverte dem morgenen etter likevel. Sønnen min er nok mer mottakelig for magesmitte også, siden han er litt skjør i magen generelt.

I høst har det så langt vært mye mindre sykdom enn fryktet. Men godt vi snart starter på null...

Men hjemme må man jo være når barna er syke, om man får betalt eller ikke. Og nei, jeg later ikke som jeg selv er syk for å slippe trekk i lønn...

Skrevet

Når yngstemann var liten brukte jeg opp dagene ganske fort. Han var mye syk, det var inn og ut av sykehus. Det endte med at jeg selv ble sykmeldt for å være sammen med han på sykehuset.

Etterhvert fikk han diagnoser som gir rett til dobbelt så mange sykefraværsdager. Nå er han blitt 13 år og han er nesten aldri syk lenger. Men jeg har allikevel 40 dager og ta av til han er 18 år.

Jeg synes 20 dager er altfor lite selv om ungene ikke er kronisk syke, for man bruker lett opp disse dagene når det er mye sykdom som går.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvorfor må dere være hjemme med barna? Kan ikke mennene deres ta sykt barn dager da?

Brukes dagene opp blir man trekt i lønn.

Er det noen her som har skrevet at mannen ikke tar sykt barn-dager da?

Her tar jeg sykt barn dager når mannen har møter i utlandet, også tar han alle dagene hvor han er på kontoret.

Skrevet

Jeg har faktisk nå 30 dager, men har så langt i år ikke brukt en eneste. Har generelt sett aldri brukt mer enn noen få dager. Barna mine har da også en tendens til å spare sykdom til helger og ferier... ;-)

Skrevet

Og "før i tiden" var besteforeldre (les: bestemødre) ikke i jobb. Vi har yrkesaktive besteforeldre på begge sider, så det går nok ikke, gitt. ;)

Anonymous poster hash: b053f...7b9

Da får man gjøre en innsats for å finne andre gode alternativer til "barnevakter". Kjenner man noen? Kan man avertere etter noen? Osv. Evt gå ned i stilling, osv osv. Eller tenke ut andre løsninger som i alle fall ikke jeg kommer på akkurat nå.

Skrevet

Da får man gjøre en innsats for å finne andre gode alternativer til "barnevakter". Kjenner man noen? Kan man avertere etter noen? Osv. Evt gå ned i stilling, osv osv. Eller tenke ut andre løsninger som i alle fall ikke jeg kommer på akkurat nå.

Man kan da ikke gå ned i stilling i tilfelle barna blir syke! Hvis man ikke har barnevakt og har brukt opp dagene sine, må man nesten bare ta ulønnet fri.

• Liker 1
Skrevet

Vel, det er ikke bare-bare å finne noen som kan stille på så kort varsel som sykdom melder seg. Jeg kjenner ingen som bare er hjemme, og jeg ville ikke overlatt barnet mitt til hvem som helst om han var syk (du nevner avertering). Om man går ned i prosent, er vel det ofte planlagt når man skal jobbe, og igjen er ikke sykdom så veldig planlagt. Skjønner ikke helt om du mener man skal spare arbeidsgiver for sykt barn-dager over hodet, eller om du mener når man har brukt opp dagene. Hvis det er det siste, vil det jo lønne seg mer å ta noen sykt barn-dager ulønnet enn å gå fast ned i prosent.

Skrevet

Det første året i bhg brukte vi en del (men langt fra alle), men dette året har vi knapt nok hatt behov for noen sykedager. Det er slitsomt å være hjemme m sykt barn, og vi har forsøkt å dele noen dager slik at vi er hjemme noen timer hver. Hvis dere velger å gjøre det, er det greit å sjekke m jobben om man blir registrert m en hel sykedag uansett, eller om man kan telle timer og slå sammen til hele dager (det har ordnet seg helt fint på min jobb iallefall).

Anonymous poster hash: fceb1...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...