Gå til innhold

Hvordan se seg selv som andre gjør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg danser, har startet å konkurrere nå i helga som var, og vet at jeg er nødt til å lære å se meg selv på nye måter. Jeg aner bare ikke hvordan i alle dager jeg skal få til det!!!

I forskjellige sammenhenger har jeg fått høre at jeg har ett pent ansikt, at jeg ser bra ut og at jeg er alt fra søt til sexy... :o

I forhold til dansen så BØR jeg spille mer på sikkerhet på mitt eget utseende og sensualitet, men jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å snu mitt eget bilde av meg selv?

Hvordan være mer sexy når jeg i hode mitt VET at jeg ikke ER sexy, hvordan lære meg til å synes helheten meg ser bra ut, når jeg VET at i forhold til de andre så har jeg ikke sjans?

I det daglige livet er ikke dette noe problem, fordi jeg har det jeg trenger, jeg har mye jeg vinner på som gjør sitt, og er fornøyd med helheten i det daglige liv. Men i forhold til dansinga så bør jeg klare å snu tankene mine, jeg bør klare å spille på sensualitet og at jeg er sikker på at jeg (helheten meg) er bra nok, noe jeg overhode ikke tror på. Jeg vet da bedre, jeg ser da i speilet hver dag!

hmm... så det viser seg altså at selv om jeg har jobbet med å bygge opp min egen selvsikkerhet, så mangler jeg altså troen på at jeg kan være bra nok, dog hovedsaklig konkurranse-sett. Jeg vet jeg kan danse, jeg vet at jeg kan gjøre det bedre en jeg gjorde, men når jeg inni meg vet at jeg ser ut som en grå mus, utseende-messig, så dreper det troen min på at jeg kan komme oppover.

Tror vel egentlig ikke at noen andre en meg selv kan hjelpe meg, men det er godt å skrive ned tankene. Det er enklere å legge det ifra seg for så å lese det litt mer objektivt litt senere.

Og det kan kanskje høres banalt ut at jeg ønsker å stille i konkurranser som også dømmer etter utseendet/fremtreden når jeg ikke tror jeg er bra nok, men det er en utfordring jeg ønsker, og jeg tror kanskje at jeg kan ha godt av det, kanskje jeg lærer noe nytt om meg selv. Har allerede lært etter helgens første konkurranse. (selv om det ble sisteplass... som jeg regnet med....) :-?

aline er i tankeboksen igjen bare. 8)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

For å si det sånn, Aline: I wish I knew... :roll:

Skrevet

Har du noen som hjelper deg med treninga? Jeg trener kampsport, og har utrolig nytte av å bli videofilmet når jeg trener. Å se på opptakene etterpå gir meg et helt annet bilde av hvordan dette ser ut, enn jeg selv tror mens jeg holder på.

Kanskje du kunne style deg helt opp, slik du vil være i konkurranse, og filme deg da. Du blir også litt mer skjerpet av videokameraet, lettere å tenke seg konkurransesituasjonen.

Det er altfor lett å psyke seg ut på at man ikke er god nok. Hvis du lar det få overtaket, så synes det utapå deg at du ikke føler deg topp.

Konsentrer deg om det du er fornøyd med og tenk på det når du går inn på dansegulvet. Holdning er alt - rett ryggen, tenk at du er "dead gorgeous" møt blikket til dommerne og SMIL. Da vinner du!Hvis andre sier du er søt og sexy, da er du det. De hadde ikke giddet å si det ellers.

Tenk på alle de kjempepene menneskene man ser, som luter ryggen (Mette Marit) som ikke møter blikket ditt - da hjelper det ikke at de er pene. Selve utseende har ikke noe å si, det er utstrålingen som betyr noe. Tenk alle de menneskene som ikke nødvendigvis er smellvakre, men som kommer inn i et rom og får all oppmerksomhet. Attitude is everything!

Lykke til Aline!

Skrevet
For å si det sånn' date=' Aline: I wish I knew... :roll:[/quote']

flere som har det litt sånn?

Er det ingen som har vært sånn men som har klart å gjort noe med det da?

Og, blir man overlegen eller innbilsk den dagen man synes man ser bra ut? Det ligger kanskje litt der og for meg, jeg er redd andre skal tro jeg tror jeg er noe spesiellt... Også vil jeg heller være usikker en innbilsk? :klø: hmmm...

grubler og grubler!! :-?

Skrevet

Twigi: ja, det ble faktisk tatt opp video av meg når jeg konkurrerte i helga, og jeg har blitt lovet en kopi slik at jeg kan se på det selv i etterkant.

Jeg får alltid høre at det er attitude som er viktig, og jeg vet hva jeg SKAL gjøre, men når jeg altså stod der ute, så følte jeg meg liten, kjedelig og dum, og å late som jeg var drop-dead-gorgeous var liksom litt vanskelig, når jeg visste at det ikke var sant. :roll::ler:

Men det er en måte som du sier, å fokusere på det jeg vet er bra, jeg fokuserte nok mest på det som jeg visste ikke var bra, og da gikk det som det måtte da. :sinnatagg:

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg tror ikke du blir innbilsk av å vite at du tar deg bra ut, så lenge du ikke legger hele ditt selvbilde i utseendet (noe jeg VET du ikke gjør). Men hvordan man skal få bukt med slike grunnleggende usikkerheter, vet jeg dessverre ikke, og skulle som sagt gjerne vite.

Gutter/menn kan si til meg til de blir blå i ansiktet at de synes jeg er sexy, har en såkalt "perfekt" kropp osv, men hva hjelper det?? Det er ikke hvordan andre ser deg, som teller, men hva du selv ser når du ser i speilet. Selv med min buksestr 25"/26" har jeg av og til "fat days", og selv om jeg VET at det er totalt latterlig, føles det allikevel ikke sånn.

Jeg synes Twigis råd med å bli videofilmet under opptreden, er en god idé, men allikevel er det slik at hvis man er trygg på seg selv, vises det i hele utstrålingen, så det er egentlig der innsatsen må settes.

Enda mer filosofering fra min side

:roll:

Skrevet

Jeg liker filosofering jeg Ethereal!! 8)

Er helt enig med deg ang det med at gutter/menn kan si så mye de vil at jeg er slik og sånn, det hjelper fint lite når jeg ser noe helt annet i speilet, for ikke å snakke om bilder!!! :roll: Bilder lyver ikke sier alle, vel, da vet jeg jo ihvertfall at jeg bare ser rar ut, for det gjør jeg jo på alle bilder!!

Det med utstråling er helt rett, og jeg tror den er der til vanlig, men den forsvant i all usikkerheten på konkurransen, så jeg er nødt til å jobbe med å klare å tro at jeg er bra nok, også i konkurransesammenheng.

hmmm.. noen hobby-psykologer eller flere filosofer her som kan komme med gode ideer og tanker? :-)

Gjest Lady-M
Skrevet

Så spennende da Aline! Hva slags dans?

Selv har jeg konkurrert i latin/sportsdans siden jeg var veldig liten (sluttet for noen år siden), på den måten har jeg alltid vært vant til dommere og publikum. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener. Det er ikke så lett å være sensuell og sexy når man ikke føler seg slik. Det blir på en måte å sette på seg en maske. For mange kommer dette naturlig og de klarer å "selge" seg selv uten særlig anstrengelse.

Det viktigste er å være sikker på seg selv og ha tro på det man gjør. Som du selv sier, er du flink og da må virkelig vise det til andre også. Det sensuelle i kvinnen er ikke det man ser utenpå, det kommer innenfra. :wink:

Jeg kjenner flere dansere som ikke er spesielt vakre eller sexy til vanlig, men når de kommer på dansegulvet, ekspoderer de i selvsikkerhet og glød. Det er fordi de vet at de er flinke og vil vise det til alle.

Lykke til Aline, sikker på at går bedre etterhvert. :-)

Skrevet
Så spennende da Aline! Hva slags dans?

...

Lykke til Aline, sikker på at går bedre etterhvert. :-)

Linedance, som idag består av 5 forskjellige stilarter:

Waltz

Lilt

funk

cuban

smooth

så man skal være flytende på noen, sexy på andre og atter coole på andre....

Men det har nok sikkert også med vane som du sier miss-tricky, det var første gangen min, jeg har danset få på gulvet før, med mange som har sett på, men da har det alltid vært sosialt og ingen som har sittet å sett på og dømt alt jeg gjør og hvordan jeg ser ut når jeg gjør det....

Skrekkelig uvant, og skrekkelig skremmene, men også skrekkelig spennende og jeg fikk virkelig "blod-på-tann" følelsen og skal søren meg ikke gi meg mens jeg er i startsgropa!! Jeg vet jo jeg kan bedre. Dansemessig kan jeg bedre, og dersom jeg klarer å spille på sikkerheten, så kan jeg også utstråle mer.

Nå var jeg knytt og usikker.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Da jeg skulle på opptak på teaterskolen, slet jeg veldig med selvtillit når det gjaldt hvordan andre så meg. Jeg gikk i timer hos en skuespiller, og han gav meg følgende råd.

"Hvis du føler deg som ei grå mus, tenk deg at du har fem stjerner på kroppen, de er så vakre og skinner så pent at du vil at alle skal se dem. Du har

*ei stjerne på panna,

* ei på haka

* en på hver pupp

* og en på venusberget 8)

Når jeg føler meg kjip og ikke så pen, tenker jeg "stjernene stjernene stjernene" og det hjelper. Holdninga blir fin, og det skjer noe med meg når jeg tenker at jeg har noe vakkert jeg må vise fram. (noen hjelper det for, andre synes det blir noe fjollete kliss :ler: )

Skrevet

alltids verd ett forsøk!!!

skal teste ut idag, på dansetreninga!!! :ler:

skal vise alle stjernene mine!!! :sjarmor:

Jeg er villig til å forsøke alt jeg.

Gjest Embla s
Skrevet

Syns det du tar opp er veldig relevant, Aline.

Selvfølgelig spesielt relevant for deg med tanke på konkurransene, men også for "noen og enhver" i det daglige liv. Denne forskjellen i holdning og syn på seg selv, som du mener er en viktig del av det å gjøre det bra i dansekonkurranser, tenker jeg at også kan være viktig i andre, mer dagligdagse "konkurranser" (eks jobbsøk, ta ordet, i diskusjoner, i møte med andre).

(ikke at det nødvendigvis er de samme tingene som kreves (se sexy ut) men jeg tenker at i bunn og grunn handler det jo ikke om å tenke at man er sexy til enhver tid, men om å være så sikker på seg selv og sin verdi at man føler seg sexy når det trengs og noe annet når det trengs, hvis du skjønner hva jeg mener..).

Vi har vel alle opplevd forskjellen på dagene da vi bare stråler og hvor vi får til alt og takler alt på strak arm, det er de dagene folk snur seg etter deg på butikken og man kan få hvem man vil/klare hva man vil.. Hva er det som er annerledes disse dagene kontra de dagene da man virkelig bare føler seg som (og andre oppfatter deg som) en skikkelig grå, ynkelig mus som ikke er flott og som ikke har noe som helst å fare med? En ting er sikkert; det har ikke noe med hva man har på seg, om man har gått ned en kg eller om man har nyvasket hår å gjøre. Det har å gjøre med indre ting.

Så hvordan kan man "skinne" hver dag, eller når man trenger det? Syns Glammys "stjerne-tenkning" var fin. Også har jeg tro på positiv affirmasjon. Noe annet jeg har tro på, er å øve og å bruke andre som modeller/ledetråder. Ikkesant, hvis du føler deg liten og grå og ute av stand til å hamle opp med de rundt deg, kan man prøve å sette seg inn i hvordan en annen person (en man syns takler situasjoner som den veldig bra) ville handlet/snakket/gjort det, også prøve å gå inn i denne rollen selv. Dette er en god måte å lære seg nye strategier på og etterhvert vil dette bli en del av deg. For du klarer jo aldri å bli den du bruker som modell, du vil uansett måtte tilpasse det din egen stil og personlighet.

Vel, dette ble kanskje litt generelt og ikke helt spisset inn mot akkurat ditt felt (dansekonkurranser) men jeg tror grunnprinsippene kan overføres? Jeg tenker at når du skal danse, og er nødt til å innta "jeg er sexy og deilig" attitude, så føler du deg bare teit og dum, fordi dette "ikke er deg" slik du ser deg selv. Men ved å innta denne rollen, akkurat som om du spiller ei som syns hun selv er sexy og deilig, vil du kanskje etterhvert virkelig føle deg slik og da vil denne holdningen være kjent og mer naturlig for deg. Kanskje.

(uten at jeg sitter med noe facit svar..)

Skrevet

Også ett godt tips!!

Og ja, dette er en sak som er aktuell i mye flere situasjoner en konkurranser, og det er veldig greit å prøve nye måter å prøve seg på, prøve seg på å føle seg vel.

I dansinga så har vi f.eks hatt teknikktrening rettet mot funk, jeg er IKKE en funky person, så for å i det hele tatt klare å bli litt funky, så må jeg overdrive, late som jeg er en person jeg ser på som funky, for så etterpå å la det bli en del av meg. Da blir det aldri som den personen jeg prøvde å være, men jeg tok deler utav den personen og gjorde til mine egne deler.

Det samme har jeg gjort i andre stilarter, først har jeg "spilt" og gjerne overdrevet litt i øvingsfasen, også, når jeg har gjort det en stund, så har jeg droppet ut spillinga og tatt til meg det av stilen som har falt naturlig for meg.

Skal prøve å spille idag på dansinga, samtidig som jeg skal tenke meg at jeg har noe vakkert i panna og andre steder!!!

spennende dette!! Det kommer alltid noe nyttig ut av å prate med folk om tankene sine!! var det jeg visste jeg!

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har følgende forslag til litt "selvhypnose", som jeg har brukt selv når jeg har vært deppa.

*få en venn/venninne til å fortelle hvor søt/pen du er

*ta på deg klær du føler deg komfortabel med, og som du vet du ser bra ut i. Hår/sminke likeså.

*sett på musikk som du synes er kul. Lat som sangen handler om deg

*Skriv ned en liste med minst 20 punkter om handler om det du synes er tiltrekkende ved deg selv

*heng denne lista opp på badet, og les den høyt hver morgen med innlevelse

*si til deg selv flere ganger om dagen: jeg er tøff, jeg er pen, jeg er kul

Tja, det var hva jeg kom på å farten...

Gjest Embla s
Skrevet
spennende dette!! Det kommer alltid noe nyttig ut av å prate med folk om tankene sine!! var det jeg visste jeg!

:Nikke: Også er det morsomt at så mange tenker mye av det samme som en selv, noe en aldri finner ut hvis man er for redd for å avsløre "hvor teit og dum" man er...

Skrevet

Dette var en kjempe interessant tråd! Juhu!!!! Jeg skulle gjerne bidratt med noe, men selv så tror jeg ikke at jeg klarer å se meg selv, slik andre gjør det. Desverre, sikkert for meg...

Det er absolutt konstruktivt å være seg selv bevisst om man ønsker å realisere seg selv...eller vitalisere seg selv....utvikle seg selv.... Mange bra innspill dere har når det gjelder gode teknikker til bruk for egenutvikling! Selv så tror jeg også mye på at vi kan påvirke oss selv, positivt, ved affirmasjoner!

:P

Skrevet

:Nikke: Også er det morsomt at så mange tenker mye av det samme som en selv, noe en aldri finner ut hvis man er for redd for å avsløre "hvor teit og dum" man er...

Veldig riktig!!

Man føler av og til at man sikkert er den eneste som føler det slik, og at det er egentlig er teit også får man bare ett enda dårligere bilde av seg selv!!!

Skrevet

Har bare skummet gjennom denne tråden og slår meg - man skal vel være trygg på seg selv fordi man er den man er - ikke fordi man er søt/sexy osv. ?

Altså - du må bli mer trygg på deg selv generelt - bli mer selvsikker - så vil du også føle deg sexy.

Tror det er veldig viktig for å være trygg på seg selv at man faktisk innser at man ikke trenger å være den mest sexy i verden , man må ikke være flinket til alt osv. - man skal være seg selv og gjøre så godt en kan. Ingen er perfekt !

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men kan fortelle om hvordan jeg har det i forhold til dansing og "utstråling". Dette blir kanskje litt dumt, men jeg prøver :wink:

Jeg dansa litt for noen år siden. Jeg er ikke den som er mest fornøyd med selv og med kroppen min. Men når jeg danser (danser bare litt på byen nå da men.... :P ), glemmer jeg alt og alle rundt meg. Lever meg inn i det jeg gjør og bare har det kjempegøy. Jeg kan faktisk føle meg litt sexy mens jeg danser :oops:

Vet ikke om jeg er spesielt flink til å danse, men tror dette er noe som funker for meg. Men vi er jo alle forskjellige.

Uansett ønsker jeg deg lykke til med framtidige konkuranser, og håper du kan føle det bedre med deg selv når du danser. Ha det gøy!! :danse:

Skrevet

NIKI: Jeg er som deg på vanlig dansing, altså glemmer alt rundt meg og bare "er" i dansen og musikken, og da kan jeg også føle meg litt sexy av og til, fordi det kan være en sexy sang og en sexy dans. Og DA ser helheten bra ut.

Men på konkurransegulvet.... :roll: klarte ikke å slappe av i det hele tatt, klarte ikke å leve meg inn i dansen og musikken, var bare nervøs og anspent.

På trening igår hadde jeg det kjempegøy derimot, med gnistrende stjerner i panna, haka, puppa og venusberget, og ett par på fingrene!!! :ler: hadde jeg dansa sånn på konkurransen så hadde mye vært oppnådd!! :wink:

Punky B: ja, det kommer innenfra, men på dansekonkurranser så får jeg ikke helt til den selvtillitten, fordi de faktisk dømmer etter utstråling, påkledning, bevegelser og alt, jeg er ikke vant til at det sitter seks-syv proffer å virkelig studerer hver eneste bevegelse, hvert eneste smil, hvordan klærne viser frem kropp og bevegelse etc etc. Det var ikke like lett å være selvsikker lenger da, det er det jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal få til. Jeg får det mer eller mindre til i hverdagen, så jeg har kommet langt sånn sett, men i konkurransesammenheng VET jeg at jeg ikke ser bra nok ut, at jeg uansett utstråling bare ser rar ut, jeg ser jo bildene>!! :-? Men, jobber med det og håper jeg klarer å få til bedre neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...