AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Sitter her og er litt skuffet... Gutten vår ble 1 år denne helgen, og i dag hadde vi stort familieselskap. Jeg har styra mye i denne forbindelsen, for at alle skulle få komme, og ha det bra. Derfor jeg blir jeg så skuffet når nesten ingen av gjestene på mannens side gadd å ha med en liten gave til gutten... 1 av 4 onkler hadde med en ett kort og penger, men det bryr jo ikke gutten seg om... Bestefar hadde heller ikke noe. (derfor lo jeg litt for meg selv, når 3 åringen spurte høyt "hvorfor får ikke lillebror bursdagspresang av bestefar") Så etter å ha hatt over 20 voksne gjester i helgen, har gutten fått 2 leker hvorav 1 var fra oss, og 2 sett med klær. Jeg burde jo visste bedre, for eldstemann har ikke alltid fått gaver heller, men jeg synes det er så småelig. De har mer enn nok penger også, så det er bare at det ikke gidder. Jeg pleier alltid å ha med meg en gave hvis jeg er innvitert i bursdag. er jeg urimelig som blir litt skuffa over dette?? Bursdagsgaver er jo liksom det store for barna, og da synes jeg det blir så trist at dem nesten ikke får noen. Anonymous poster hash: a8bb8...bc0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Det er dårlig ja. Koster ikke mye å ta med en bamse/bil/bok whatever. Anonymous poster hash: d4862...7f6 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 Det var dårlig av dem. Til og med jeg som er veldig ung og ikke har mye penger til overs, kjøper gaver til søskenbarna mine når de har bursdag. Det skulle bare mangle. Anonymous poster hash: cdec9...032 2
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Det er vel betre at dei kom utan gåver enn å ikkje koma? Gutungen din på 1 år bryr seg ikkje om gåver. Dei er glad i å vera med andre folk.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg hadde også blitt skuffa... Pappa gir ofte barna panger og det synes jeg er helt greit (de er 1 og 3). Både han og jeg vet at ungene får nok gaver, så da er det fint med penger til sparing også. Men hvis de fleste av gjestene hadde kommet helt uten gaver, så hadde jeg blitt skuffet og lei meg på barnet sine vegne (selv om h*n ikke skjønner så mye av det). Jeg hadde følt at barnet mitt var lite verdt for dem. Det hadde vært noe annet om jeg visste at de hadde det trangt økonomisk. Selv om man skal bli glad for at de i allefall kom (noe jeg uansett mener er en selvfølge, men mindre de har andre viktige ting de hadde måttet prioritere. Men så har vi et nært forhold i både min og samboers familie, så det blir litt annerledes enn hvis det hadde vært anstrengte forhold i familiene), så ville jeg sittet igjen med følelsen av at de bare kom for å få servering eller at de på en måte "ofret" seg for å komme i barnets bursdag, og at de mener at du burde føle takknemmelighet bare av den grunn. Anonymous poster hash: 47775...e40
Timseh Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 De kom i det minste. Har hatt bursdagsbesøk for min sønn hvor vi har laget drøssevis med mat og bakt tonnevis med kaker og folk dukker ikke opp fordi de er fyllasyk.. 1
Kontormus Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Litt dårlig ja, er i grunnen vanlig høflighet og ta med noe til bursdagsbarnet når en er invitert i bursdagsselskap. Den gode nyheten er at barnet ikke er stort nok enda til å forstå så mye av det og ikke hadde forventninger. Og det er jo som noen sier at de setter nok mer pris på å være sammen med mennesker og få oppmerksomhet. Men senere går det ikke an og skuffe et barn ved å komme tomhendt i bursdag, så jeg ville vært så frekk og sagt noe som ikke levnet noen tvil om hva du mente om det. Man kan f.eks. si at "ingen gave, ingen kake" i en spøkefull tone. Men jeg har vondt for å tro at folk syns det er greit å gjøre slik mot en 4-5 åring.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 TS Godt å se at flere hadde blitt skuffet. Joda de kom, og det er vi selvsagt veldig glade for. Og 1 åringen bryr seg jo ikke enda, men jeg merket godt at 3 åringen gjorde det... Hun husket vel ikke at det var sånn for henne på 1 års dagen også, også fikk hun heldigvis litt mer til 2 års dagen, så håper dette vil gjelde for minstemann også. Men det er litt av det samme til jul også, så det er vel kansje litt at jeg begynner å bli lei av og invitere alle til jul og bursdag, slite meg ut på husarbeid og matlaging også gidder dem ikke å gi en liten leke en gang til ungene... Anonymous poster hash: a8bb8...bc0 1
Gjest Heartbeat Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Det der er jo ikke vanlig! Selvsagt hadde jeg også blitt skuffet om de vi hadde bedt til bursdag ikke tok med gave! Det er jo normalt å ha med gave i en bursdag. Skammelig av voksne folk! Og har man ikke penger så lager man et fint kort selv iallefall 1
Gjest Keikolina Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Ja, det var merkelig Hadde bursdag i helga for 4 åringen min og han fikk av alle.
Harlekin Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Det er ikke normalt å ikke ha med gave i bursdagsbesøk, unntatt hvis en virkelig ikke har råd, da. Hvordan er disse folkene ift. barna, er de hyggelige og greie og interessert i dem? Hvis ikke, hadde jeg ikke anstrengt meg for å inkludere dem i barnas liv fremover. Det vil spare barna dine for fremtidige skuffelser.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Det er ikke normalt å ikke ha med gave i bursdagsbesøk, unntatt hvis en virkelig ikke har råd, da. Hvordan er disse folkene ift. barna, er de hyggelige og greie og interessert i dem? Hvis ikke, hadde jeg ikke anstrengt meg for å inkludere dem i barnas liv fremover. Det vil spare barna dine for fremtidige skuffelser. TS De kommer vel mest for å få mat/kaker... Ene onkelen sitter å ser på, og sier "jeg skal i hverfall ikke få unger noen gang" for det blir jo litt mas og støy når ungene koser seg... De andre bryr seg vel ikke stort det heller, lite leking med ungene egentlig. Resten av året prøver de å komme på besøk etter leggetid... Så nei, jeg har vel egetlig lyst til å droppe dem, for å slippe å skuffe ungene, men da blir jo mannen sinna, for det er jo familen hans... Og barna synes jo det er stas med besøk nesten uasett. De vasser også i penger, så det er ikke dårlig økonomi som er grunnen, bare latskap/dårlig folkeskikk. Men veldig godt å se at folk flest er som meg, og tar med gave i bursdager, spessielt til små barn! Anonymous poster hash: a8bb8...bc0
Lou Salome Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Det var utrolig rart. Her diskuteres det i lang tid i forveien, hva barnet trenger, hvilken størrelse, hva skal de andre besteforeldrene gi osv. De som ikke bryr seg så veldig, plukker opp noe i lekebutikken, er med å spleiser (får foreldrene eller besteforeldrene til å fikse noe), eller har med en bok/penger i et kort. Da en onkel måtte ringe og melde avbud i en ettårsdag samme morgen, fordi han og familien hadde dobbeltbooket seg/innså at de ikke ville rekke det på grunn av dårlig planlegging, var han så flau som bare det, og de kom på eget besøk en dag senere, med gave og kort og beklagelser. Jeg skjønner godt du er skuffa, og jeg ville gjort det helt klart at det er BURSDAGSfeiring neste gang, og at gaver forventes (tror jeg. hvis jeg hadde turt... Det er da vanlig med ønskeliste for barn?)
Harlekin Skrevet 28. oktober 2013 #15 Skrevet 28. oktober 2013 TS De kommer vel mest for å få mat/kaker... Ene onkelen sitter å ser på, og sier "jeg skal i hverfall ikke få unger noen gang" for det blir jo litt mas og støy når ungene koser seg... De andre bryr seg vel ikke stort det heller, lite leking med ungene egentlig. Resten av året prøver de å komme på besøk etter leggetid... Så nei, jeg har vel egetlig lyst til å droppe dem, for å slippe å skuffe ungene, men da blir jo mannen sinna, for det er jo familen hans... Og barna synes jo det er stas med besøk nesten uasett.Anonymous poster hash: a8bb8...bc0 Men synes mannen din virkelig at det er greit at de bryr seg så lite om barna hans og familien generelt? Jeg hadde blitt ganske sint dersom min mann sin familie oppførte seg på måten du beskriver, og han forsvarte dem.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #16 Skrevet 28. oktober 2013 Men synes mannen din virkelig at det er greit at de bryr seg så lite om barna hans og familien generelt? Jeg hadde blitt ganske sint dersom min mann sin familie oppførte seg på måten du beskriver, og han forsvarte dem. Tja, han er vel vant til det tor jeg... Men jeg har en følelse av at han blir litt skuffet/såret selv, for han blir bare sinna når jeg prøver å snakke med han om det. Det tyder jo på at det er ett sårt tema for han. Har veldig lyst til si nesten gang at de må ha med en liten gave, men får meg ikke til det, man skal jo liksom ikke forlange gaver heller... Har forsjåvidt hatt en prat med en av dem ang. julegaver, og da fikk jeg til svar at han ikke gidder å kaste bort penger på andre! ts Anonymous poster hash: a8bb8...bc0
Gjest Magdalene Skrevet 28. oktober 2013 #17 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg hadde blitt fryktelig skuffet. Det er da vanlig folkeskikk å gi gave når man kommet i bursdagsselskap.
Løvetanten Skrevet 28. oktober 2013 #18 Skrevet 28. oktober 2013 Ja, det var ikke ok. Skjønner godt at du er skuffet. Når sluttet man å gi gaver til bursdagsbarnet?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Hæ?? Hvem i all verden kommer i bursdag uten å ha med gave til bursdagsbarnet?? Faktisk synes jeg det er jævla uhøflig. Joda, de kom iallefall, men at de følger normal folkeskikk i tillegg bør man vel kunne forvente? Anonymous poster hash: 1b4c0...70b
Stinelin Skrevet 28. oktober 2013 #20 Skrevet 28. oktober 2013 Skikkelig dårlig, jeg hadde også blitt skuffa. og så hadde jeg følt at ihvertfall vi som foreldre hadde måttet kjøpe ekstra gaver til barna, for det skal jo være stas med gaver på bursdagen til barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå