Gå til innhold

Egenandelskort -spørsmål om regler

Gjest Starya

Anbefalte innlegg

Gjest Starya

Lurte på en del dill og dall rundt det med egenandel..

Hvor er det man får egenandelskortet, er det på legekontoret, eller hos trygdekontoret?

Kan legekontor føre opp beløpet for legetimer man har hatt tidligere i løpet av året? Hva med medisiner man har hentet på apotek, er det mulig å få dette ført opp i ettertid (har de det i "systemet"?)

Og barn, fører man opp barns legetimer, i så fall opp til hvilken alder?

Og til slutt, det er vel bare medisiner på blå resept som føres, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenandelskort får du på legesentret ditt.

De kan ikke føre opp utgifter du har hatt der tidligere, iallefall sa dem det til meg. (Hvis du har kvitteringer, kan du legge dem sammen med kortet)

Det samme gjelder medisiner. Hvis du har kvittering, teller det.

Tror det er barn opp til 16år som kan stå på kortet.. Om jeg ikke tar feil.

Og det er kun blåresepter man betaler egenandel på, som kan føres opp av medisinutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenaldelskort kan du få hos legen første gang du er der i år. Har du kvitteringer fra tidligere i år får du ført opp disse også. Barn inntil 16 år kan stå på kortet til en av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Egenandelskort får du på legesentret ditt.

De kan ikke føre opp utgifter du har hatt der tidligere, iallefall sa dem det til meg. (Hvis du har kvitteringer, kan du legge dem sammen med kortet)

Det samme gjelder medisiner. Hvis du har kvittering, teller det.

Pokker at jeg ikke kan ta bedre vare på kvitteringer.. :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Du får slike kort alle steder der de kan føre på slike kort (legen og apoteket i alle fall)

Jeg trudde barn skulle ha eget kort (det skulle de i alle fall før) men SUMMEN hos barn og foreldre kunne legges sammen, for å nå kortgrensa altså.

Og ja, kvitteringer er en god ide, eller rett og slett husk det første gangen du er hos legen eller henter noe på blå resept i det nye året "Jeg må ha et nytt kort for i år", så får du det der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Barn må ha eget kort. Når det gjelder frikort så er grensen 1.550 og da kan man legge i sammen beløpene fra en av foreldrene har samt alle barn under 16 år. Disse vil da få frikort.

Min lege har ført opp "gamle" timer på kortet mitt. Det var ikke noe problem. Skulle det være ting som ikke er ført opp så fungerer det bra med kvittering.

Det er kun medisin på blå resept som kan føres på kortet.

Hør med apoteket der du kjøpte medisinen og hør om de kan føre det opp på kortet sånn i ettertid. Og så står det vel kvittering/beløp på resepten? Sjekk det opp du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legekontoret mitt skriver opp "gamle" timer. De gjør det gjerne ikke der og da, men legger jeg igjen kortet noen dager så gjør de det. De gjør det bare for de timene jeg faktisk har betalt da - og som de har ført opp at er betalt i deres system.

Fra apoteket må du ha kvittering. Og det er bare medisiner på blå resept som du får skrevet på egenandelskortet der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer du deg til legen? Husk å føre opp evt kjøring tur/retur alle legebesøk. Mannen min fikk frikort tildligere i år, og han får faktisk 92 kroner pr tur han er til legen. Dette fører du opp på trygdekontoret. Det er bare å regen ut hvor langt det er hjemmefra til legen (og tilbake) og få dem til å regne ut hva det blir. Så får du dette plussa på i egenandelskortet. Kan være masse penger å hente her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Hvordan kommer du deg til legen?
Sykler. Lite å hente. :ler:

Så når jeg har fått regning, skriver jeg da beløpet opp selv, og legger ved kvittering? Hvilket blir vanskelig når man har brukt nettbank... :roll:

Akk ja sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortet kan du få både hos legen, apoteket eller hos trygdekontoret.

og HER har du en side med en fin oversikt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke skrevet på kortet selv. Er en grunn til at de signerer og stempler.

Men når jeg har hatt kvitteringer etc som jeg ikke har fått på egenandelskortet, så har jeg tatt med kvitteringen og gått til trygdekontoret med dette. De har da vært behjelpelige med å føre opp for meg.

Når det gjelder nettbank, så tror jeg at du må ha en gyldig kvittering, så kryss av for å få kvittering tilbake, så får du en liten oblat som du kan klistre på regningen.

Hvis du allerede har betalt regningen, så gå til banken din. Tar du med regningen du har betalt, så hender det at de stempler den og skriver hvilken dato den ble betalt, alternativt så kan de bestille opp kvittering for deg.

Du kan evt. ta en utskrift fra nettbanken din, ta med originalregningen og utskriften til trygdekontoret og spørre om de godtar det som kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Legen har jo på data hvor mye du har vert der. Apoteket har også alt registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en del dill og dall rundt det med egenandel..
Skal forsøke å svare etter beste evne.

Hvor er det man får egenandelskortet, er det på legekontoret, eller hos trygdekontoret?
Hos lege, sykehus, apotetk, eller trygdekontor

Kan legekontor føre opp beløpet for legetimer man har hatt tidligere i løpet av året?

Ja, det kan de.

Hva med medisiner man har hentet på apotek, er det mulig å få dette ført opp i ettertid (har de det i "systemet"?)

Dersom du har kvittering og det er fradragsberettigede medisiner kan dette føres opp. At du har fått en resept er ingen bekreftelse på at du faktisk har hentet medisinene.

Og barn, fører man opp barns legetimer, i så fall opp til hvilken alder?
Barn har eget kort, og føres ikke på ditt. Uansett alder.

Og til slutt, det er vel bare medisiner på blå resept som føres, ikke sant?
Jepp, det stemmer.

Dersom du har andre store utgifter til medisiner og annen behandling som ikke føres på egenandelskortet, kan det være at du har krav på særfradrag for disse utgiftene i selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

vedrørende tildigere hentinger på apotek, så kan de skrive ut liste over alt du har hentet ut på blå resept dette året. Evt gi deg ny kvittering. Opplysningene ligger jo lagret.

Apotekene har ikke felles database, så du må innom hvert enkelt apotek for å skaffe deg nye kvitteringer dersom du har mistet dem.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...