Gå til innhold

Hva er det med folk og fartssgrenser?!


Liveurlife

Anbefalte innlegg

Idag skjedde det igjen. Eg traff på en luring som kjørte 70 i 80 sonen. Skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å holde fartesgrensen når det et fint føre og ingenting som hindrer trafikken ellers. Kjører i sin egen verden enkelte folk altså. Blir så oppgitt. Gamlinger som ikke klarer å holde farten bør kanskje vurdere å levere ifra seg lappen og folk ellers burde skjerpe seg! Grrrr

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag skjedde det igjen. Eg traff på en luring som kjørte 70 i 80 sonen. Skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å holde fartesgrensen når det et fint føre og ingenting som hindrer trafikken ellers. Kjører i sin egen verden enkelte folk altså. Blir så oppgitt. Gamlinger som ikke klarer å holde farten bør kanskje vurdere å levere ifra seg lappen og folk ellers burde skjerpe seg! Grrrr

ENIG!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å kjøre for sent, og man kan få bot for det.

Fryktelig irriterende for oss andre bilister, og slike sjåfører gjør at andre tar potensielt farlige forbikjøringer.



Anonymous poster hash: b49db...f22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er ulovlig å kjøre for sent, og man kan få bot for det.

Fryktelig irriterende for oss andre bilister, og slike sjåfører gjør at andre tar potensielt farlige forbikjøringer.

Anonymous poster hash: b49db...f22

Jeg tror neppe noen får bot om de kjører 10 km under fartsgrensen. Blir du like irritert om noen kjører over fartsgrensen? Det er ikke lov det heller.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de tror de kjører i 80. Jeg trodde jeg holdt fartsgrensen, men jeg lå nesten 8 km under. Fikk testet det på NAF.

Anonymous poster hash: 01383...a02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten og god strekning med slak nedoverbakke her som er 80, det slår ikke feil at 70% av de som ligger fremst enten ligger i 60 eller 70. Jeg fatter ikke greia med den strekka..



Anonymous poster hash: c9e71...e70
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her på E16. Så mye dårlig omtale med ras og råkjøring, at svært mange ser ut til å ta høyde for slikt ved å kjøre sent. Ikke uvanlig at folk ligger i 60 i 80-sonen, altså vel 25% under fartsgrensa. Ikke uvanlig at folk ligger 25% over heller.

Anonymous poster hash: 5791f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kjøre fortere enn at man har kontroll på bilen. Man må tilpasse fart etter føre og fartsgrenser. Lager man kø, bør man slippe forbi på strekker der det er mulig å kjøre forbi, eller kjøre til siden om det er mange biler/ikke mulig med forbikjøring.



Anonymous poster hash: cd15d...803
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff... Er det sånn at det skjer ofte, så får man kjøre litt tidligere avgårde. Skjer det ikke ofte, så får man ta seg en bolle og prise seg lykkelig for at det bare er en som kjører litt tregt som skaper forsinkelsen, og ikke en bilulykke.

Forskjellige biler viser litt forskjellig fart på speedometeret, noen kjører sakte på ukjente strekninger fordi de ser etter noe eller er usikker på hva som ligger rundt neste sving, noen kjører sakte på kjente strekninger fordi de vet det er et elgtråkk akkurat her, eller lignende... Og verden ramler ikke sammen fordi noen kjører 10 km/t saktere enn maxfart.



Anonymous poster hash: dc017...dbe
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe noen får bot om de kjører 10 km under fartsgrensen. Blir du like irritert om noen kjører over fartsgrensen? Det er ikke lov det heller.

Om dem presser seg 2 meter bak bilen din, så ja.

Edit: Jeg er forresten ikke AB, som du svarte på

Endret av Siggen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensen er vel en maksgrense. Så hvis fartsgrensen er 80 så holder du fartsgrensen hvis du kjører i 70. Det er enklere å holde seg under fartsgrensen. Hvis du prøver å kjøre nøyaktig i 80 så er det veldig lett å havne i 81 og dermed bryte fartsgrensen. Kjører du i 70 har du litt å gå på, og kan konsentrere deg om trafikken i stedet for speedometeret.



Anonymous poster hash: a7e7c...aa2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometeret er og blir en del av trafikkbildet. Klarer man ikke å følge med på fart og trafikk samtidig, bør man kanskje innse at det er best å kjøpe bussbillett. Og da er sirkelen sluttet til TS' opprinnelige sukk.

Anonymous poster hash: 5791f...c3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fartsgrensa 80 og du holder 85 på speedometeret er det ikke ulovlig!!! 9/10 biler ligger da i 78-83km i timen.

Det er flere stede det er 80km forbi hus som ligger rett innat veien på landeveier. Der kan jeg forstå at folk velger og sakne farten.

Men på en rett strekke med jorder på begge sider er det utrolig irriterende at noen ligger i 70 når det er 80.

Farten er ikke det største problemet i trafikken. Har sett folk som sminker seg, leser avisen, har hårgele i håret og videre, listen kan bli lang.

Di fleste ulykkene skyldtes sjafører som ikke følger med. Det er en og annen som "grisekjører" men dem vil gjøre det uansett hva..

Politiet bryr seg ikke at du bryter fartgrensen med 2-3 km når det er 70km++

Dem slår ned på folk som ligger 40km i 30sona og folk som kjører uansvarlig

Det står i loven at du skal samspille med andre trafikkanter. Ikke lage kø!!!!

Ps: bestill time hos statens vegvesen og kjør i 60 i 70 og hør hva sensor sier.

Du stryker nemlig,,, (sikkert ikke alle men veldig mange trafikk stasjoner har et strykejern)

Årsak : du samspiller ikke med andre trafikkanter (selvopplevd, trodde faktisk ikke mine egne ører)

Edit:

takler du ikke og følge med i trafikken og se på speedometeret samtidig så har du ikke noe bak rattet og gjøre.

Og kjøre bil er faktisk ikke en menneskerett! Det er en gode i samfunnet vårt...

Endret av Viventium
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kjøre fortere enn at man har kontroll på bilen. Man må tilpasse fart etter føre og fartsgrenser. Lager man kø, bør man slippe forbi på strekker der det er mulig å kjøre forbi, eller kjøre til siden om det er mange biler/ikke mulig med forbikjøring.

Anonymous poster hash: cd15d...803

Ja, man må tilpasse etter føret. Men utover det, syns jeg ikke man kan kjøre bil om man ikke har kontroll på bilen i gitt fartsgrense, hvis føreforholdene er gode.

Fartsgrensen er vel en maksgrense. Så hvis fartsgrensen er 80 så holder du fartsgrensen hvis du kjører i 70. Det er enklere å holde seg under fartsgrensen. Hvis du prøver å kjøre nøyaktig i 80 så er det veldig lett å havne i 81 og dermed bryte fartsgrensen. Kjører du i 70 har du litt å gå på, og kan konsentrere deg om trafikken i stedet for speedometeret.

Anonymous poster hash: a7e7c...aa2

Og du kan skape andre farlige situasjoner, fordi de bak blir utålmodige og foretar farlige forbikjøringer... Å ligge 10 under ved vanlige forhold, syns jeg er direkte kritikkverdig. Og man bør tenke gjennom om man er i stand til å kjøre bil og alt det innebærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er kanskje at mange kjører etter GPS, og at biler har forskjellig fartsgrense. Jeg opplever ofte å lage kø i 60-sonen, fordi jeg følger speedometeret på bilen min. Jeg vil ikke kjøre fortere når jeg ikke vet hvor mye jeg faktisk kjører i.



Anonymous poster hash: cd15d...803
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ulovlig å kjøre for sent, og man kan få bot for det.

Fryktelig irriterende for oss andre bilister, og slike sjåfører gjør at andre tar potensielt farlige forbikjøringer.

Anonymous poster hash: b49db...f22

Ja, det er irritterene når folk kjører dritt seint. Men uansett hvor irrittert du blir, er det KUN du som har ansvar for å ikke ta potensielt farlige forbikjøringer. For gjør du det, vil jeg heller ha gamlingen som kjører for seint i trafikken, enn den utålmodige fyren som tar sjangser.

Anonymous poster hash: b3afd...528

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sinnsykt irriterende, ja. Enda mer irriterende er det når du kommer inn i en 50-sone bak disse folkene og da holder de brått 60!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste biler har en ganske heftig feilmargin på speedometeret. Har sjekket opp det meste jeg har kjørt, og alt fra 3-8 km for mye er normalt, selv på nye biler. Blir overrasket når jeg sjekker opp en bil som viser seg å gå riktig.

Syntes disse marginene er dumme, da man selv har ansvaret for å ikke kjøre for fort. Men noen er ekstreme. Min gamle '71-modell viste 15-20 km for mye, min '90-modell viser 12 med originaldekk, og til og med gamle firmabilen fra '07 juger på seg 10-12 km/t.

Fryktelig mange som ikke er klar over dette, og kanskje også ligger et par km under grensa "just in case" (f.eks min mor), og dermed kjører 10 km/t under uten å egentlig mene det.

Jeg kjenner til marginene på bilene mine (og det meste annet jeg kjører mer enn en svipptur i), og ligger i fartsgrensa så lenge omgivelser og forholdene sier så. Likevel kan jeg beklage til de som havner bak meg i 90-soner, da jeg legger min konsenkvent i 80, da den ikke er konstruert for noe særlig fortere enn det. Jeg er flink til å slippe frem de bak og evt presse litt opp i hastighet der forbikjøring er umulig, ellers får folk kjøre forbi, da jeg ikke kommer til å usette motoren min for sånt turtall over lengre perioder. Heldigvis er det få veier som har mer enn 80 på skiltet, bortsett fra motorveier med flere felt, så jeg er vanligvis ikke til stor sjenanse. :)

Endret av Acalewia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...