AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg mistenker at det er noen matvarer jeg ikke tåler. Fastlegen testet ved å lage rifter oppover armen min, ha på noe og så se om jeg reagerte. De matvarene og plantene som jeg reagerte på er jeg visst allergisk mot. Kan jeg være intollerant mot de matvarene jeg ikke reagerte på? Fastlegen ba meg kutte ut gluten og etter at jeg hadde spist glutenfritt nesten et halvt år tok han en blodprøve som var negativ for gluten, men nå har jeg skjønt at jeg burde ha spist gluten før blodprøven. Jeg ba om en ny blodprøve, men fastlegen sa nei. Han mente at det ikke er behov for gastroskopi siden jeg som regel får akutte reaksjoner på mat, og ikke har plager med avføring. Jeg vil bare få vite hva det er jeg ikke tåler. Nå har han gått litt i vranglås. Hvor mye kan jeg mase og hva skal jeg egentlig be om? Jeg har plager etter inntak av gluten og frukt, men legen mente at det er vanlig å ikke tåle frukt og ba meg spise mindre mengder. Jeg har også hørt om en hjemmetest som måler IGG i blodet, men er usikker på om jeg kan stole på slike tester. Hva er IGG? Sier det noe om at jeg er allergisk eller intollerant? Hva er egentlig forskjellen mellom allergi og intolleranse? Er det mulig å ikke tåle en matvare uten at det vises på prøver? Anonymous poster hash: b5b99...380 Anonymous poster hash: b5b99...380
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Bytt fastlege. Anonymous poster hash: 13ac3...4a8
Hugtatt Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Hvis du ikke er plaga med avføring, hvordan kan du da mene at det er ting du ikke tåler? Gluten og fruktisemalabsorbasjon går heftig utover magen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå