Gå til innhold

Sjino, sjøtt, sjylling osv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man lære seg å si disse ordene riktig? Jeg får stadig høre at jeg snakker "feil", så jeg vil virkelig lære å si disse ordene, men får det bare ikke til..

Anonymous poster hash: 27460...ed3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir i så fall hos en logoped, de jobber med dette. I grunnskolen pleier man å tilbys timer hos logoped ved enkelte talefeil, men som voksen må du nok belage deg på å kontakte en selv. Da er nok Google letteste veien, med mindre fastlegen din har en å anbefale.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 7005b...4b1
  • Liker 4
Skrevet

Du snakker ikke feil. Du er ganske enkelt bare en representant for de fremtidige generasjonene! Du driver altså nybrottsarbeid, og du kommer dessverre til å få enormt masse pes for dette. Men stå bare på! :)

Anonymous poster hash: fcc3e...7f2

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Du snakker ikke feil. Du er ganske enkelt bare en representant for de fremtidige generasjonene! Du driver altså nybrottsarbeid, og du kommer dessverre til å få enormt masse pes for dette. Men stå bare på! :)

Jeg regner med at du er en smule ironisk. Det vittige når det gjelder riktig uttale av disse og tilsvarende ord, er at småbarn klarer det, men tenåringer får det plutselig ikke til. Det er ikke snakk om talefeil. På samme måte er det med "l" i den ellers av mange foraktede Haldendialekten. Plutselig er den samme l-en blitt mote blant Oslo- og Bærumungdom.

• Liker 2
Skrevet

Skylling er forøvrig et ord. Så når folk sier "sjylling" så lurer jeg egentlig litt.

Denne setningen her: Kjerringa skylte kyllingen vil ikke gi mening hvis man ikke kan si ky...for man kan ikke skylle en skylling..

Anonymous poster hash: aff45...241

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at du er en smule ironisk. Det vittige når det gjelder riktig uttale av disse og tilsvarende ord, er at småbarn klarer det, men tenåringer får det plutselig ikke til. Det er ikke snakk om talefeil. På samme måte er det med "l" i den ellers av mange foraktede Haldendialekten. Plutselig er den samme l-en blitt mote blant Oslo- og Bærumungdom.

Men språk endrer seg jo hele tiden. Derfor snakker vi ikke lenger slik de gjorde på norrøn tid, for eksempel. Og både sammensmeltingen av kj og sj, og den forholdsvis nye utbredelsen av såkalt Østfold-l, føyer seg veldig pent inn i rekken av de tilsvarende og tallrike lydendringene som har skjedd i løpet av de siste hundreårene.

Det blir dermed temmelig meningsløst å mene at disse siste skulle være noe "verre" enn de titalls/hundretalls andre uttaleendringene som har skjedd i løpet av det siste årtusenet.

• Liker 2
Skrevet

Lyden du har trøbbel med, dannes ved at man presser den bakre delen av tungen opp mot ganen. Det lærte jeg av min fem år yngre søster da jeg var fjorten eller femten ...

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Jeg tror årsaker til at en del barn, tenåringer og voksne ikke klarer å uttale disse forskjellige lydene korrekt er å finne i en kombinasjon av:

-De bryr seg bare ikke

-Ubevisste og unøyaktige lærere

-Ubevisste foreldre

-Ubevisst omgangskrets/omgivelser

Jeg synes det er utrolig sløvt...og jeg får et inntrykk av de som uttaler disse ordene feil som mindre begavede.

Gjest Kaffelattn
Skrevet

TS, tror du bare kan øve og øve...og gjerne med andre som har riktig uttale? Lykke til! :)

Skrevet

Flytt til en annen landsdel der denne lyden allerede er uthvisket.. :) Hvor jeg kommer fra (på vestlandet) sier ingen denne k-lyden, verken unge, gamle, lærde eller ulærde.

Anonymous poster hash: f8af7...ef7
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Flytt til en annen landsdel der denne lyden allerede er uthvisket.. :) Hvor jeg kommer fra (på vestlandet) sier ingen denne k-lyden, verken unge, gamle, lærde eller ulærde.

Er det ingen du kjenner, unnskyld skjenner, på Vestlandet som kan uttale kino, kjole, kjele osv. riktig? Står de på skjøkkenet og steker skjøttkaker eller skjylling? Etterpå skysser de skjæresten sin. Snakker alle virkelig på den måten? Horribelt!

Endret av Arabella
  • Liker 5
Skrevet

Så lenge dattera mi ikke gir ikke gir typen skjede til jul er jeg fornøyd ........

• Liker 4
Skrevet

Øynene mine!! Får vondt bare av å lese ordene :grine:

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dattera mi ikke gir ikke gir typen skjede til jul er jeg fornøyd ........

:fnise:

Skrevet

Hører du forskjell da? Eller får du bare ikke til å si kj-lyd selv? For jeg har ei venninne som harnakket påstår hun ikke hører forskjell(og da ER det ikke forskjell i hennes logiske verden:P), men hun hører forskjell når jeg sier "kjeto" og "sjeto." (dialekt ord for å være kilen og ha diare:P Eneste forskjell er kj-lyd vs. sj-lyd).

Anonymous poster hash: 5a2aa...26d
Skrevet (endret)

Hører du forskjell da? Eller får du bare ikke til å si kj-lyd selv? For jeg har ei venninne som harnakket påstår hun ikke hører forskjell(og da ER det ikke forskjell i hennes logiske verden:P), men hun hører forskjell når jeg sier "kjeto" og "sjeto." (dialekt ord for å være kilen og ha diare:P Eneste forskjell er kj-lyd vs. sj-lyd).

Hvem er du? ;) Jeg mener: Hvem henvender du deg til?

Ts såklart, sorry :P

Endret av Perlegull
Skrevet

Hvem er du? ;) Jeg mener: Hvem henvender du deg til?

Ts såklart, sorry :P

TS var intensjonen i alle fall?:P

Skrevet

TS var intensjonen i alle fall? :P

Ja, skjønte det et millisek etter at jeg posta :)

• Liker 1
Skrevet

Er det ingen du kjenner, unnskyld skjenner, på Vestlandet som kan uttale kino, kjole, kjele osv. riktig? Står de på skjøkkenet og steker skjøttkaker eller skjylling? Etterpå skysser de skjæresten sin. Snakker alle virkelig på den måten? Horribelt!

Nå snakker jeg ikke for hele vestlandet, men nei, få/ingen sier den lyden sånn der jeg er fra. Verken lærere, foreldre, besteforeldre osv. Dere østlendinger lever nok litt i deres egen verden, hvis dere ikke har fått me dere at veldig mange i Norges land ikke har den lyden i sin dialekt.. Det som også er "tradisjonen" i mange byer/områder er å si KJ som en slagt tch lyd! Vanskelig å forklare når jeg ikke kan si lyden til deg.. Se gjerne på denne videoen, hvordan han sier "Kjartans kjøkken" og "kjøttdeig". Her er det ingen som reagerer denne lyden heller :) Jeg skriver jo så klart aldri sjøtt og sjylling, men vi uttaler det på vår dialekt, med en shh-lyd. En ting er bokmål/nynorsk, der må vi følge rettskrivingsregeler. Men det finnes faktisk ingen regler for hvordan man skal snakke, takk og lov ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier også feil! Folk kommenterer på det hele tiden. Men for å være ærlig, så gir jeg litt faen. Er viktigere ting her i livet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...