Gå til innhold

Hvordan velge DPS?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter erfaringer med døgnavdelinger ved ulike DPSer, da det er vanskelig å finne slik informasjon. Det eneste jeg får tak i er fastlegeundersøkelsen, men det handler jo lite om hva pasientene synes.

Finnes det noe sted man kan få informasjon om hvilke DPSer som er gode/dårlige på forskjellige områder? Del gjerne dine erfaringer her om du har noen.

Anonymous poster hash: 5588c...aa1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kommer vel så mye an på psykologen/terapeuten du kommer til, som selve DPS'et i seg selv. I hvert fall er det min erfaring. Terapeutens kompetanse og erfaring er det utslagsgivende, samt at man får kjemi. Jeg har inntrykk av at det er litt mer tidspress på et DPS enn hos en privat psykolog (med refusjonsavtale).

DPS skal i utgangspunktet kunne behandle et bredt type spekter av psykiske lidelser.

Har erfaring fra tre DPS'er.

Anonymous poster hash: ad18a...f74

Skrevet

Tror det kommer vel så mye an på psykologen/terapeuten du kommer til, som selve DPS'et i seg selv. I hvert fall er det min erfaring. Terapeutens kompetanse og erfaring er det utslagsgivende, samt at man får kjemi. Jeg har inntrykk av at det er litt mer tidspress på et DPS enn hos en privat psykolog (med refusjonsavtale).

DPS skal i utgangspunktet kunne behandle et bredt type spekter av psykiske lidelser.

Har erfaring fra tre DPS'er.

Burde presisert det i hovedinnlegget, men jeg snakker om døgnavdelinger, ikke poliklinikk.

Gjest Blomst83
Skrevet

Døgnavdelingene jobber med generelle psykiske plager. De er ingen spesialistavdelinger.

Skrevet

Døgnavdelingene jobber med generelle psykiske plager. De er ingen spesialistavdelinger.

Det er klart, men noen er vel flinkere på enkelte områder enn andre. Det er i alle fall den oppfatningen jeg har (men det handler vel mest om å være "minst dårlig").

Skrevet

Du har sikkert (?) en behandler eller noe sånt som skal henvise deg til DPS. De bruker å være ganske oppdaterte på hva som tilbys hvor. De DPS jeg har erfaring fra har et bredt spekter av kompetanse i form av mange forskjellige "profesjoner" ansatt.

Hvis du trenger spesialbehandling er kanskje ikke et vanlig DPS plassen for deg.. Selvfølgelig helt umulig å si noe om når du ikke sier noenting om hvor du bor eller hvilken problematikk det er snakk om :-)

Send meg gjerne en pm så kan jeg svare etter mine erfaringer. :-)

Gjest Blomst83
Skrevet

Hvis du trenger spesialbehandling er kanskje ikke et vanlig DPS plassen for deg.. Selvfølgelig helt umulig å si noe om når du ikke sier noenting om hvor du bor eller hvilken problematikk det er snakk om :-)

Var det jeg tenkte også.

Skrevet

Var det jeg tenkte også.

Hvor får man spesialistbehandling i så fall? (Er ikke TS). I forhold til depresjon, angst, pf...

Skrevet

Send meg gjerne en pm så kan jeg svare etter mine erfaringer. :-)

Done!

Var det jeg tenkte også.

Ingen av spesialavdelingene for min lidelse er aktuelle for meg, og derfor må jeg søke meg til et vanlig DPS. Jeg er egentlig bare ute etter informasjon om hvor jeg kan finne info. Som sagt synes jeg ikke fastlegeundersøkelsen gir meg noe.

Skrevet

Hvor får man spesialistbehandling i så fall? (Er ikke TS). I forhold til depresjon, angst, pf...

Modum bad har angstavdeling, Østmarka i Trondheim behandler også angst.

Skrevet

Modum bad har angstavdeling, Østmarka i Trondheim behandler også angst. Anonymous poster hash: 5588c...aa1

Ok, takk :)

Skrevet

Jeg liker ikke DPS her jeg bor. Og jeg har ikke vært der på samtale engang! Når en psykologspesialist ikke kan se forskjellen mellom PTSD og ME på symptomer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke DPS her jeg bor. Og jeg har ikke vært der på samtale engang! Når en psykologspesialist ikke kan se forskjellen mellom PTSD og ME på symptomer.

Ja, det er en fordel å bo sentralt akkurat i forhold til helsehjelp, dessverre. PTSD og ME burde være ganske lett å skille...

Skrevet

Ja, det er en fordel å bo sentralt akkurat i forhold til helsehjelp, dessverre. PTSD og ME burde være ganske lett å skille...

Tydeligvis er det ikke noe skille der hos meg:-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...