AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg trenger å dra til legen, men har ikke fastlege her jeg bor. Venter på at det skal bli ledig fastlege på legesenteret her. Kan man bare dra til et legesenter, uten å ha fastlege der, og bestille legetime? Er det i så fall veldig lang ventetid? Anonymous poster hash: e71d5...0e1
Zoega Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Du har jo "akuttmottaket". Regner med du kan møte opp på et legekontor og si du vil ha time med allmennlege. Er nok litt ventetid avhengig av hvor du bor.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Ring legesenteret og spør. Anonymous poster hash: b8355...d8b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Selv om du ikke har fastlege har du krav på nødvendig helsehjelp. Anonymous poster hash: 244a1...44c
Banan Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Ville ringt først Pleier å være ledig hos turnusleger veldig snart. Jeg ringte min fastlege nylig, og der var det 1 måneds ventetid (!), men hos turnuslege kunne jeg få time dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 De er ikke pliktig til å ta imot deg med mindre det er akutt (hjerteinfarkt, slag o.l.), men du kan ringe legesenteret og høre. Ellers må du gå privat. Du kan ikke bare møte opp på akuttmottaket slik de foreslår her, da blir du henvist legevakten og evt derfra til fastlege om det ikke er legevaktsmateriale. Kommer an på hva det gjelder. Anonymous poster hash: 42c42...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 De er ikke pliktig til å ta imot deg med mindre det er akutt (hjerteinfarkt, slag o.l.), men du kan ringe legesenteret og høre. Ellers må du gå privat. Du kan ikke bare møte opp på akuttmottaket slik de foreslår her, da blir du henvist legevakten og evt derfra til fastlege om det ikke er legevaktsmateriale. Kommer an på hva det gjelder. Anonymous poster hash: 42c42...bb7 Hjerteinfark og slag = Ringe 113, ambulanse/sykehus. Akutte tilstander på et legesenter er mer infeksjoner, smerter, akutt psykisk sykdom m.m. Anonymous poster hash: 49e94...306
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Hjerteinfark og slag = Ringe 113, ambulanse/sykehus. Akutte tilstander på et legesenter er mer infeksjoner, smerter, akutt psykisk sykdom m.m.Anonymous poster hash: 49e94...306 Siden jeg jobber på et legesenter bl.a. så er det altså ikke alltid at folk ringer 113 ved mistanke om slag og hjerteinfarkt, og noen symptomer er diffuse og går derfor innom legesenteret. (Type folk som møter i luken med symptomer sender man ikke videre) Og nei, infeksjon og smerter er ikke alltid akutt. Det kommer an på lokalisasjon, varighet, annen sykehistorie, allmenntilstand ol. Og med mindre det er livstruende så er altså ikke legesenteret pliktig til å ta imot andre pasienter enn sine egne. Da er det privat eller evt legevakt som gjelder. Anonymous poster hash: 42c42...bb7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 De er ikke pliktig til å ta imot deg med mindre det er akutt (hjerteinfarkt, slag o.l.), men du kan ringe legesenteret og høre. Ellers må du gå privat. Du kan ikke bare møte opp på akuttmottaket slik de foreslår her, da blir du henvist legevakten og evt derfra til fastlege om det ikke er legevaktsmateriale. Kommer an på hva det gjelder. Anonymous poster hash: 42c42...bb7 Jo, det er riktig. Hvorfor sprer du feilinformasjon? § 2-1a. Rett til nødvendig hjelp fra kommunens helse- og omsorgstjeneste Pasient og bruker har rett til øyeblikkelig hjelp fra kommunen, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-5. Pasient og bruker har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Pasient og bruker har rett til et verdig tjenestetilbud i samsvar med helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd, bokstav b. Kommunen skal gi den som søker eller trenger helse- og omsorgstjenester, de helse- og behandlingsmessige opplysninger vedkommende trenger for å ivareta sin rett. Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om hva som skal anses som helse- og omsorgstjenester som pasient og bruker kan ha rett til. http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html Anonymous poster hash: 244a1...44c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 Siden jeg jobber på et legesenter bl.a. så er det altså ikke alltid at folk ringer 113 ved mistanke om slag og hjerteinfarkt, og noen symptomer er diffuse og går derfor innom legesenteret. (Type folk som møter i luken med symptomer sender man ikke videre) Og nei, infeksjon og smerter er ikke alltid akutt. Det kommer an på lokalisasjon, varighet, annen sykehistorie, allmenntilstand ol. Og med mindre det er livstruende så er altså ikke legesenteret pliktig til å ta imot andre pasienter enn sine egne. Da er det privat eller evt legevakt som gjelder. Anonymous poster hash: 42c42...bb7 Om ikke folk ringer 113 selv ved slag og hjerteinfarkt, håper jeg virkelig dere henviser dem til sykehus umiddelbart. Forøvrig har pasientene rett til nødvendig helsehjelp i den kommunen man befinner seg i. Sterke smerter og infeksjoner som er smertefulle er selvsagt nødvendig helsehjelp. Det er legen som skal vurder alvorligheten av tilstanden (inkludert lokalisasjon, varighet, annen sykehistorie, allmenntilstand ), ikke helsesekretæren. Har selv blitt avvist en gang jeg hadde besvimt av smerte pga en livsfarlig rosenfinfeksjon av en overivrig helsesekretær.Anonymous poster hash: 49e94...306
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Kommunen har ansvar for å yte nødvendig helsehjelp til alle som befinner seg der, mens fastlegene bare er forpliktet overfor egne listepasienter, med unntak av blålystilstander. Problemet er at mange kommuner ikke har etablert noe tilbud om helsehjelp til de som befinner seg i kommunen, men ikke har fastlege der. Men da er det kommunen som svikter sitt ansvar, ikke fastlegene. Anonymous poster hash: 07bec...4b8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Kommunen har ansvar for å yte nødvendig helsehjelp til alle som befinner seg der, mens fastlegene bare er forpliktet overfor egne listepasienter, med unntak av blålystilstander. Problemet er at mange kommuner ikke har etablert noe tilbud om helsehjelp til de som befinner seg i kommunen, men ikke har fastlege der. Men da er det kommunen som svikter sitt ansvar, ikke fastlegene. Anonymous poster hash: 07bec...4b8 Så pasientrettighetsloven som sier alle skal få nødvendig helsehjelp brytes systematisk. Men fastlegene og legevaktene er vel betalt av kommunen, og burde således ha ansvar fos andre enn sine pasienter i akutte tistander.Anonymous poster hash: 49e94...306
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #13 Skrevet 27. oktober 2013 Både pasientrettighetsloven og helse- og omsorgstjenesteloven brytes av alle kommuner som ikke har etablert et tilbud om allmennlegehjelp til besøkende, turister, studenter, nytilflyttede, og andre som ikke har fastlege i kommunen. Fastlegene får tilskudd fra kommunen for å yte allmennlegehjelp til sine listepasienter, ikke til andre. Mange fastleger vil likevel ta imot gjestepasienter selv om de ikke er forpliktet til det. Legevakt er bare for tilstander som ikke kan vente til neste virkedag. Anonymous poster hash: 07bec...4b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå