Gå til innhold

Tror jeg har forstoppelse ..


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er jente på 20 som er på do kanskje 1-2 ganger i uken, max, og når jeg først er på do kommer det ikke mye, jeg blir ikke "ferdig" for det er så hardt. Sliter litt med formen generelt nå, ubehag i magen, men jeg tror dette kan ha litt å si!

Er flink med å ha i meg fiber om morgenen (ikke for mye har jeg fått klar beskjed om), men er det noe mulighet for å på en måte "tømme magen", uten å ta tarmskylling?

Blir stikkpiller en løsning her eller burde jeg bare la det være og gå til legen?

På ei side om tarmskylling sto det at det kan være 3-4kg avføring som sitter fast i tarmen, da torte ikke jeg å tenke på hvor mye JEG har oppi der sikkert ..

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller er legen eneste alternativet?

Anonymous poster hash: fd248...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan høre med apoteket om de kan gi deg noe lakserende først. Hvis det ikke fungerer, og du har prøvd alt annet burde du dra til lege. Men jeg kan gi deg et par tips ifht matvarer; Du burde unngå å spise f.eks bananer. Det er det du skal ha i deg når du sliter med det motsatte. Drikk mye vann, lakris og svisker er naturlig lakserende. Jeg reagerer også med veldig rask avføring på epler, cheesedoodles og kaffe, men jeg har en tarmsykdom, så det kan være at det er noe annerledes for meg :P

Skrevet

Du kan høre med apoteket om de kan gi deg noe lakserende først. Hvis det ikke fungerer, og du har prøvd alt annet burde du dra til lege. Men jeg kan gi deg et par tips ifht matvarer; Du burde unngå å spise f.eks bananer. Det er det du skal ha i deg når du sliter med det motsatte. Drikk mye vann, lakris og svisker er naturlig lakserende. Jeg reagerer også med veldig rask avføring på epler, cheesedoodles og kaffe, men jeg har en tarmsykdom, så det kan være at det er noe annerledes for meg :P

Tusen Takk for tips! Man blir ikke dårlig av lakserende midler, vel? Kvalm liksom? :P

Jeg er glad i banan, så det var bra du sa.. skal prøve på det jeg, takk for svar! :)

Anonymous poster hash: fd248...f5c

Skrevet

Dra på apoteket og kjøp duphalac :) fyll den koppen på toppa helt fullt (Du kan gjerne blande det ut med vann, brus, saft). Drikk MASSE vann, og gjenta det samme dagen etter, så skal det nok komme ut :)

Eller så kan du kjøpe deg masse, masse lakris og kose deg med det i dag:P For meg så funker det iallefall med 1-2 poser med sånn saltsild :P



Anonymous poster hash: b7758...948
Gjest Keikolina
Skrevet

Bedre men sånne man spruter i ræva, bæsjen bare smelter ut.

Skrevet

Bedre men sånne man spruter i ræva, bæsjen bare smelter ut.

Men nå virker det jo som ts er forstoppet ganske ofte. Og jeg ville ikke sprøytet ting opp i ræva flere ganger i uken. Da er det heller bedre å ta duphalac jevnlig altså.

Anonymous poster hash: b7758...948

Skrevet

Drikker du nok vann, TS?



Anonymous poster hash: 4d738...8bb
Gjest Keikolina
Skrevet

Men nå virker det jo som ts er forstoppet ganske ofte. Og jeg ville ikke sprøytet ting opp i ræva flere ganger i uken. Da er det heller bedre å ta duphalac jevnlig altså.

Anonymous poster hash: b7758...948

Oki, visste bare om det man spruta oppi rassen jeg :)
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt, og hvor mye vann drikker du? Går du ellers på noen medikamenter eller tar noe kosttilskudd som kan tulle med tarmsystemet? Jerntilskudd kan gjøre at man får litt hard avføring.

Skrevet

Drikker du nok vann, TS?

Anonymous poster hash: 4d738...8bb

Ja, jeg synes jeg drikker veldig mange 0,7 l flasker vann om dagen (kanskje 2-3).

Hvordan er kostholdet ditt, og hvor mye vann drikker du? Går du ellers på noen medikamenter eller tar noe kosttilskudd som kan tulle med tarmsystemet? Jerntilskudd kan gjøre at man får litt hard avføring.

Jeg drikker myyye vann, iste, juice.. Når det gjelder kostholdet spiser jeg alt for lite, holder på å prøver å spise mer og mer, venne meg til det. Men uansett hvor lite eller mye jeg spiser endrer det ikke på avføringsmønsteret, tar kun B vitaminer og tran i tillegg..

Dra på apoteket og kjøp duphalac :) fyll den koppen på toppa helt fullt (Du kan gjerne blande det ut med vann, brus, saft). Drikk MASSE vann, og gjenta det samme dagen etter, så skal det nok komme ut :)

Eller så kan du kjøpe deg masse, masse lakris og kose deg med det i dag:P For meg så funker det iallefall med 1-2 poser med sånn saltsild :P

Anonymous poster hash: b7758...948

Tusen takk for tips!

Kanskje jeg skal prøve det, er det nok med to dager da? Nå fikk jeg bare lyst på saltsild, må besten ha det også idag :fnise:

Anonymous poster hash: fd248...f5c

Gjest BabyBlue
Skrevet

Spis mer frukt og grønnsaker og ubehandlet mat, jobb det inn i kostholdet og drikk mye vann. Det burde få fart på fordøyelsen din, hvis ikke bør du prate med legen din. Kan også være psykisk, om det er noe som plager deg?

Skrevet

Tusen takk for tips!

Kanskje jeg skal prøve det, er det nok med to dager da? Nå fikk jeg bare lyst på saltsild, må besten ha det også idag :fnise:

Anonymous poster hash: fd248...f5c

Jupp :) Men gjerne ta det jevnlig :) De to første dagene kan du gjerne ta 30 ml. Om du tar det jevnlig etter det så er det nok ikke nødvendig med 30 ml hver dag, da kan det sikkert være nok med 5-10 ml :)

Jeg pleier å ta det de dagene jeg vet det er lenge siden jeg har vært på do, pågrunn av at jeg ikke tørr å bli forstoppet grunnet analfissur.

Anonymous poster hash: b7758...948

Skrevet

Spis mer frukt og grønnsaker og ubehandlet mat, jobb det inn i kostholdet og drikk mye vann. Det burde få fart på fordøyelsen din, hvis ikke bør du prate med legen din. Kan også være psykisk, om det er noe som plager deg?

Jeg skal bli flinkere til det ja kanskje, der er jeg dårlig! Ikke glad i grønnsaker, men glad i frukt. Jeg skal prøve på det, takker så mye for tips! :hjerte:

Det kan nok også være psykisk, jeg sliter med angst og depresjoner, så er vel litt i det der også ..

Jupp :) Men gjerne ta det jevnlig :) De to første dagene kan du gjerne ta 30 ml. Om du tar det jevnlig etter det så er det nok ikke nødvendig med 30 ml hver dag, da kan det sikkert være nok med 5-10 ml :)

Jeg pleier å ta det de dagene jeg vet det er lenge siden jeg har vært på do, pågrunn av at jeg ikke tørr å bli forstoppet grunnet analfissur.

Anonymous poster hash: b7758...948

Høres bra ut at du har gode erfaringer med det da! Må absolutt prøves :)

Takker så mye :hjerte:

Anonymous poster hash: fd248...f5c

Skrevet

For å få ut proppen og avhjelpe det akutte ta Pursennid. Eller Dulphalac blandet med Laxoberaldråper. Ha tilgang til toalett de neste 12 timene, ikke gjør dette før du skal noe viktig :)

Ta gjerne Dulphalac / Laktulose daglig (dette er ikke avhengighetsskapende). Om man vil øke effekten innimellom, bland 10 Laxoberaldråper i Dulphalacen.

Anonymous poster hash: 3a2bc...53b

Skrevet

Du kan også kjøpe Klyx på apoteket (rektalvæske). Det hjelper om det er helt akutt, og det hjelper med en gang.

Anonymous poster hash: 3a2bc...53b

Skrevet

En ting jeg lurer på mtp forstoppelse og avføringsmiddel..

Får man vondt i magen eller blir dårlig når middelet funker og det hele starter?

Fra å bli forstoppet til å endelig få det tømt, er det vondt eller bare ... hva skal man si, befriende?

Anonymous poster hash: fd248...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...