AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg er ikke gravid, og har ingen planer om å ta abort, bare lurer på hvordan en abort foregår. Er det vondt, og skader det kroppen på noen måte? Anonymous poster hash: ab81b...347
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Kommer an på hvordan abort det er snakk om. Medisinsk er ikke vondt for å si det sånn Anonymous poster hash: 94e65...28d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Kommer an på hvordan abort det er snakk om. Medisinsk er ikke vondt for å si det sånn Anonymous poster hash: 94e65...28d Feil. Medisinsk kan være vondt. Da jeg tok det var det som menssmerter. Anonymous poster hash: c1e9e...a56 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Finnes det flere typer abort? Anonymous poster hash: ab81b...347
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Finnes det flere typer abort? Anonymous poster hash: ab81b...347 Kirurgisk og medisinsk abort. Anonymous poster hash: e2162...67b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Hva er forskjellen på de? Hvordan foregår en abort på begge disse måtene? Anonymous poster hash: ab81b...347
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Hva er forskjellen på de? Hvordan foregår en abort på begge disse måtene? Anonymous poster hash: ab81b...347 Har du hørt om google? Medisinsk abort - tablettbehandling Etter samtale og undersøkelse av lege og sykepleier ved gynekologisk poliklinikk, får du en tablett mifepristone (Mifegyne®). Abortpillen hemmer hormonet som bevarer svangerskapet. Det stanser derfor den videre utviklingen av svangerskapet. De fleste får lite bivirkninger. Men blødning forekommer, noen ganger kraftig, eventuelt med klumper (koagler). Enkelte kan få magesmerter, kvalme, svimmelhet og føle seg trette. Samme dag som du får Mifegyne® tas blodprøve for å fastslå din blodtype. Du kan reise hjem etter inntak av tabletten Etter to døgn skal du tilbake som dagpasient. Du får da tabletter misoprostol(Cytotec®) som settes i skjeden. Tablettene setter i gang sammentrekninger av livmoren. Dette kan gi smerter. Smertestillende medisin gis for å forebygge, senere etter behov. De fleste aborterer etter noen timer i avdelingen og kan reise hjem etter 4-8 timer Hvis du skal abortere hjemme får du med deg skriftlig informasjon om hvordan du utfører dette. Du får også med deg de tablettene du trenger for å abortere og smertestillende. Du bør ha noen hos deg. Den dagen du aborterer blir du oppringt av en sykepleier eller du får et telefonnummer du kan ringe hvis du har behov for det Etter aborten er det vanlig med blødninger som ved en vanlig menstruasjon, eller rikeligere, i 10-21 dager Oppfølging (avdelingens rutine) Fordeler Trygg, effektiv behandling Kan utføres tidligere enn en kirurgisk abort, vanligvis fra 6. svangerskapsuke Slipper narkose/operasjon Kan være hjemme Ulemper Tar lengre tid enn en kirurgisk abort Vanlig med blødning i inntil tre uker Kan være smertefull, selv med smertestillende Det hender (uvanlig) at abortpillen ikke har hatt ønsket effekt, og at abortinngrepet gang må gjentas. Dersom du fortsatt har symptomer på graviditet, må du kontakte sykehuset Råd Ved sterke smerter, kraftig blødning eller feber over 38o den første uken bør du ta kontakt med gynekologisk poliklinikk, tlf ......................, eller gynekologisk avdeling, tlf ………. Unngå karbad, samleie og bruk av tampong så lenge du blør Er du usikker på om du ønsker abort, kan vi tilby samtale med sosialkurator. Vi kan også tilby prevensjonsveiledning Kirurgisk abort Kirurgisk abort kan foretas inntil 12. svangerskapsuke. Du får avtale om innleggelse i sykehuset noen dager etter at du har vært til samtale med lege og sykepleier i poliklinikken. For at operasjonen skal være så skånsom som mulig, får de kvinner som ikke har født barn og som er kommet lengre enn ni uker i graviditeten, en forbehandling samme morgen som inngrepet skjer. Du får da en stikkpille i skjeden med et stoff som mykner opp og utvider livmorhalsen. Denne stikkpillen skal virke i 1-3 timer før du kommer inn på operasjonsstuen. Selve inngrepet skjer i narkose, eller lokalbedøvelse av området rundt livmorhalsen. Legen blokker opp (utvider) livmorhalsen og fører så et plast-/ metallrør inn i livmoren. Deretter blir graviditeten suget ut. Hele inngrepet varer ca 20 min. Etter inngrepet overvåkes du i avdelingen i 4-6 timer, før hjemreise samme dag. Har du smerter etter inngrepet, får du smertestillende medisin. Etter oppholdet på sykehuset vil de fleste blø avtagende i knapt en uke. Du blir sykemeldt for tre dager, inkludert den dagen du er på sykehuset. Hvis du trenger sykemelding lenger, vil den legen som henviste deg til sykehuset, ta seg av dette. Bivirkninger Det er vanligvis lite bivirkninger av behandlingen, og de fleste behandlingene er ukompliserte. De vanligste plagene skyldes narkosen og arter seg som kvalme og brekninger. Noen kan oppleve rikelig blødning og magesmerter. Infeksjonsrisikoen er lav, men dersom du får smerter, kraftig blødning og feber over 38 grader den første uken etter inngrepet, bør du ta kontakt. Noen ganger må livmoren "skrapes" innvendig hvis man ikke har fått fjernet alt graviditetsmaterialet. Det er svært uvanlig at inngrepet ikke avbryter svangerskapet. Men kommer ikke menstruasjonen tilbake etter 4-6 uker, bør du kontakte lege for å finne ut om svangerskapet har gått videre. Kontroll Kontroll etter kirurgisk abort er ikke absolutt nødvendig. Eventuell kontroll utføres hos henvisende lege. Kvinnen bestiller selv time. Anonymous poster hash: 8fb12...313 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 Stakkars kvinner som må gjennom dette. Såå mye enklere for en mann! Anonymous poster hash: ab81b...347
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 Stakkars kvinner som må gjennom dette. Såå mye enklere for en mann! Anonymous poster hash: ab81b...347 Man trenger ikke det. Det er heldigvis ikke pålagt å ta abort i Norge. Man kan velge å gå gjennom et svangerskap om man ønsker det Anonymous poster hash: 8fb12...313 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg mente stakkars kvinner som må gjennom dette hvis de blir gravide og ikke vil ha barnet. En mann trenger ikke å gjøre noe Anonymous poster hash: ab81b...347
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg mente stakkars kvinner som må gjennom dette hvis de blir gravide og ikke vil ha barnet. En mann trenger ikke å gjøre noe En mann må jo faktisk utføre aborten...? Anonymous poster hash: 68275...8a6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #12 Skrevet 26. oktober 2013 Kommer an på hvordan abort det er snakk om. Medisinsk er ikke vondt for å si det sånn Anonymous poster hash: 94e65...28d Medisinsk abort var kjempevondt for meg. Kastet opp og det svartnet for øynene. Måtte innlegges på sykehus for å få morfin. For andre er det som menssmerter. Anonymous poster hash: 2c588...5a3
Draenei Skrevet 26. oktober 2013 #13 Skrevet 26. oktober 2013 Medisinsk abort var kjempevondt for meg. Kastet opp og det svartnet for øynene. Måtte innlegges på sykehus for å få morfin. For andre er det som menssmerter.Anonymous poster hash: 2c588...5a3 Det var grusomt vondt for meg også. Men man må innlegges på sykehuset uansett, med mindre man tar det veldig tidlig. Jeg gjorde det rett før grensa, og fikk mye morfin. Var som helt ekstreme menssmerter som kom i rier. Kastet opp for hver "rie". Noe av det vondeste jeg har opplevd.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #14 Skrevet 26. oktober 2013 Det var grusomt vondt for meg også. Men man må innlegges på sykehuset uansett, med mindre man tar det veldig tidlig. Jeg gjorde det rett før grensa, og fikk mye morfin. Var som helt ekstreme menssmerter som kom i rier. Kastet opp for hver "rie". Noe av det vondeste jeg har opplevd. Jeg gjorde det på A-hus, og de var veldig ivrige på at jeg skulle gjøre det hjemme til tross for at jeg var livredd og helst ville gjøre det påsykehuset (billigere for dem enn å legge meg inn). Aller helst ville jeg gjort det kirurgisk også. Jeg var i uke 9, men fikk ikke morfin før på sykehuset (og der måtte jeg ligge og skrike av smerte i 1,5 timer, fordi de skulle se om paracet virket først, selv om voltaren og pinex major ikke hadde vært nok hjemme). Det var også en veldig følelskald lege der, som bare fnøs av smertene. Fr meg ble det et skikkelig traume (var sårbar fra før), og etter det har jeg bestemt meg for å trolig ikke få barn.Anonymous poster hash: 2c588...5a3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg gjorde det på A-hus, og de var veldig ivrige på at jeg skulle gjøre det hjemme til tross for at jeg var livredd og helst ville gjøre det påsykehuset (billigere for dem enn å legge meg inn). Aller helst ville jeg gjort det kirurgisk også. Jeg var i uke 9, men fikk ikke morfin før på sykehuset (og der måtte jeg ligge og skrike av smerte i 1,5 timer, fordi de skulle se om paracet virket først, selv om voltaren og pinex major ikke hadde vært nok hjemme). Det var også en veldig følelskald lege der, som bare fnøs av smertene. Fr meg ble det et skikkelig traume (var sårbar fra før), og etter det har jeg bestemt meg for å trolig ikke få barn.Anonymous poster hash: 2c588...5a3 Jeg må legge til at jeg måtte ta abort fordi fosteret var dødt i uke ni. Kroppen aborterte det ikke selv. Var i en sjokktilstand. Men har ikke noe imot selvbestemt abort uansett. Anonymous poster hash: 2c588...5a3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg tok medisinsk abort hjemme i uke 7. Det var veldig vondt da det stod på, men det gikk jo over ganske fort. Ikke blødde jeg lenge etterpå heller. Alt i alt var det en ukomplisert og effektiv prosess, så jeg sitter egentlig igjen med bare positive følelser. I etterkant følte jeg meg forresten svært lettet og privilegert som bor i et land som gir meg denne muligheten, og jeg har fått mye sterkere empati med og raseri på vegne av kvinner rundt om i verden som ikke kan få utført abort på en trygg måte. Anonymous poster hash: 2b457...077
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #17 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg tok medisinsk abort hjemme i uke 7. Det var veldig vondt da det stod på, men det gikk jo over ganske fort. Ikke blødde jeg lenge etterpå heller. Alt i alt var det en ukomplisert og effektiv prosess, så jeg sitter egentlig igjen med bare positive følelser. I etterkant følte jeg meg forresten svært lettet og privilegert som bor i et land som gir meg denne muligheten, og jeg har fått mye sterkere empati med og raseri på vegne av kvinner rundt om i verden som ikke kan få utført abort på en trygg måte. Anonymous poster hash: 2b457...077 Det er bra andre har hatt bedre erfaringer. Mine "rier" varte i et døgn. Jeg sitter igjen med traumer. Det var sterke smerter, og jeg er ingen pyse. Har hatt flere operasjoner, men dette tok kaka. Det verste var å ikke bli tatt på alvor da jeg kom tilbake til sykehuset gråtende av smerter.Anonymous poster hash: 2c588...5a3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg tok også medisinisk abort, og det er det jævligste jeg noensinne har vært med på. Helt forferdelig vondt, fikk flere tabletter med både paracet og morfin, men hjalp ikke. I tillegg spydde jeg som en gris. Helt forferdelig, virkelig. Lå på dobbeltrom, og hun som lå ved siden av hadde det enda verre. Blødde og blødde, og sa det var vondere enn å føde. Jeg blødde i flere uker etterpå også, temmelig kraftig. Anbefales absolutt ikke, vær forsiktig med prevensjon! Jeg brukte kondom, men ble likevel gravid. Anonymous poster hash: f4bfb...ff1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #19 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg tok en medisinsk abort for noen måneder siden, og jeg skal ikke sitte her og si at det var behagelig, for det var det ikke. Men det var på langt nær så ille som mange av de andre eksemplene over. Dette er jo såklart veldig individuelt. Jeg kan jo også legge til at jeg har svært lav smerteterskel, så jeg hadde jo sett for meg bokstavlig talt et helvette uten like. Men, jeg gjorde det hjemme, og for meg så holdt det med en paragin forte som jeg fikk fra sykehuset. Jeg var i uke 8. Blødde i nøyaktig 11 dager etterpå, og hadde de første dagene litt "murringer". Skulle jeg tatt abort ville jeg valgt medisinsk og ikke kirurgisk. Men som sagt, smaken er som baken. Anonymous poster hash: e2162...67b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #20 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg tok medisinsk abort i uke 6 og hadde ikke så sterke smerter som flere over her beskriver. Det var langt i fra behagelig, men jeg kastet ikke opp eller noe sånt. Allikevel skal det sies at det var som de verste menssmertene jeg noen gang har hatt, og jeg var veldig glad jeg fikk morfin mot smertene. Blødde som sterk mens på selve dagen og litt mindre dagen etter. Kan ikke huske at jeg blødde spesielt lenge. Jeg er også veldig glad for at jeg bor i et land som tilbyr dette og hvor det gikk så raskt som det gjorde å få aborten utført! Anonymous poster hash: c082e...f2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå