AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Hei, er det noen flere som kan merke at ordene går i krøll, sier feile ord, eller at tunga stopper opp noen ganger? spesielt når man er ivrig.. jeg har siden jeg ble sykemeldt slitt med dette, tatt MR og ingentinggalt og se skal til kontroll MR siden det var øresmåglioseforandringer på en liten flekk men de sa at dette er bare en rutine de har og det er mest sannsylingvis ikke noe galt.. men er det noen flere som har problemer med og si rett ord av og til og kludrer litt med tunga ? Anonymous poster hash: c2618...280
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Ja. Hvis jeg blir ivrig snubler jeg liksom litt avogtil. Men mest er det hvis jeg er litt stresset. Jeg har utviklet angst av ymse grunner, og hvis jeg nå skal snakke med noen merker jeg ofte at jeg stokker og stotrer og må begynne på nytt i uttrykk og ord for å få dem ut riktig. Kjempekjipt og ikke noe som gjør at jeg får mer lyst til å prate med folk...Anonymous poster hash: d3727...485
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #3 Skrevet 31. desember 2013 Hei! Det kan være at du stammer og/eller har løpsk tale. Selv har jeg begge. NIFS(Norsk interesseforening for stamme) er en organisasjon for taleflytvansker, også løpsk tale. De har denne brosjyren om løpsk tale: http://www.stamming.no/global/upload/1qPPQ/files/L%C3%B8psktale.pdf Dette er noe av de skriver: "Personer med løpsk tale har vanskeligheter med å uttrykke seg klart. De opplever ofte at de ikke blir forstått. Delvis fordi de snakker fort og utydelig, delvis fordi ordene ikke kommer i en forståelig rekkefølge. Noen med løpsk tale stammer i tillegg. Mange med løpsk tale er ikke klar over hvordan det høres ut når de snakker. Det er en av grunnene til at de sjelden oppsøker behandling på eget initiativ. Løpsk tale er en kommunikasjons- og taleflytvanske, og den kan ha mange ulike kjennetegn. Vanlige kjennetegn kan være: • Snakker fort og støtvis. Ofte øker tempoet utover i ytringen. • Vanskeligheter med å holde «den røde tråden» • Mange gjentagelser av stavelser og ord • Utelatelser av lyder og stavelser • Utydelig uttale • Manglende eller uvanlig bruk av pauser • Mange digresjoner og assosiasjoner • Manglende fokus på samtalepartner • Vanskeligheter med å være konsentrert over tid Mange med løpsk tale føler seg både misforstått og annerledes. Det kan være vanskelig å sette ord på hvordan det oppleves å ha løpsk tale." Detter jo selvfølgelig i ulike grader, men det kan hende dette faller under din kategori Trenger du hjelp eller råd, eller tips eller annet så kan du kontakte NIFS, eksempel på¨facebookgruppa våres: https://www.facebook.com/groups/2432766281/ Anonymous poster hash: a34fa...83f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå