Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #1 Del Skrevet 3. mai 2004 Sitter her og tenker på huskjøp, mulig bygging. For å gjøre en laaaang historie kort: Jeg har samboer og barn, vi har vært igjennom noen tøffe år, med depresjon, dårlig økonomi....og masse mer. Vi har begynnt å komme oss opp av grøfta, har fått mye hjelp fra hjelpeapparatet i kommunen. Ting ser mye lysere ut for oss nå, vi er sterkere, har stabil inntekt. Det som er vanskelig nå, er at vi sliter med en lei ettervirkning etter alle år med problemer. Økonomien ble en katastrofe, og vi søker om gjeldsordning. Mulighetene er gode for at vi får det (krysser fingrene mine hardt). Her står vi da, leier en enebolig, der vi ikke vet hvor lenge vi får bo, og vi har allerede flyttet med ungene 3 ganger. De har heldigvis ikke måttet bytte skole og barnehage. Vi betaler i dag 6000/mnd i husleie, strøm og alt annet kommer i tilegg. Jeg tenker at jeg like gjerne kunne betalt på et huslån. Men med vår bakgrunn er ikke det så lett. Nå har jeg sjekket litt på Husbankens sider på nettet, og funnet noe som heter "Startlån", og da selvfølgelig Husbanklån. Det står jo så kjekkt at det skal være mulig for vanskeligstilte å få lån, og dette gir meg et ørelite håp. Har noen lignende erfaring?, eller kjenner dere noen som har? Drømmer bare om et nøkternt og greit hus for meg samboer og barn, så vi kan bo tryggt, og slippe å uroe oss hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 3. mai 2004 #2 Del Skrevet 3. mai 2004 Ikke at jeg kan så mye om dette, men jeg tror ikke du får nye lån før du er ferdig med gjeldsordningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #3 Del Skrevet 3. mai 2004 Gjeldsordningen gjelder vel i 5 år? Vet ikke om startlån gir 100 % lån i husbanken. I fjor var siste året for det til andre. Ring husbanken/komunen din. Skal du bygge/kjøpe bolig er det mye annet du trenger som lånet ikke dekker. Siden du har hatt kontakt med hjelpeapparatet i din komune, så har jeg villet fått en time på nytt og rådført dere med en som kan dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 3. mai 2004 #4 Del Skrevet 3. mai 2004 Det er som frodo sier, dere får IKKE mere lån før dere er ferdig med gjeldsaneringen. De bryr seg ikke om dere leier, men skal dere ha en mulighet til å få beholde gjeldsaneringen så er det på en betingelse, og det er at dere IKKE under noen omstendigheter oppretter mer gjeld i den perioden. Gjør dere det, kan dere risikere å måtte betale tilbake det som har blitt slettet. Det beste dere kan gjøre er å smøre dere med tålmodighet, for det dummeste dere kan gjøre er å ta mer gjeld før dere har fått skikk på økonomien. Blir jo egentlig litt tåpelig at dere tenker på å opprette mer gjeld når dere IKKE kan betjene den dere allerede har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #5 Del Skrevet 3. mai 2004 "men skal dere ha en mulighet til å få beholde gjeldsaneringen så er det på en betingelse, og det er at dere IKKE under noen omstendigheter oppretter mer gjeld i den perioden. Gjør dere det, kan dere risikere å måtte betale tilbake det som har blitt slettet. " Vel det høres sikkert rart ut, men det er faktisk mulig å ta nytt lån i en gjeldsordningsperiode. Har lest rettsreferater fra gjeldsordningssaker der personer som er midt i en gjeldsordning, har lånt penger til bolig. Boligen må være rimelig og nøktern. Så rent juridisk er det mulig. Gjeldsordningen ble opprettholdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 4. mai 2004 #6 Del Skrevet 4. mai 2004 Du sier at dere så vidt er på vei opp av grøfta. Hvordan tør dere i det hele tatt tenke på å ta opp mere lån, når dere har økonomiske problemer? Det må da være mye lurere å vente til dere i det minste er godt og vel oppe av grøfta. Skjønner at å eie egen bolig frister. Men økonomisk sett høres det, utifra det du sier, litt urealistisk akkurat nå. Men hva vet vel jeg? Dere kan jo sjekke ut mulighetene. Det verste svaret dere kan få er jo nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 4. mai 2004 #7 Del Skrevet 4. mai 2004 "men skal dere ha en mulighet til å få beholde gjeldsaneringen så er det på en betingelse, og det er at dere IKKE under noen omstendigheter oppretter mer gjeld i den perioden. Gjør dere det, kan dere risikere å måtte betale tilbake det som har blitt slettet. " Vel det høres sikkert rart ut, men det er faktisk mulig å ta nytt lån i en gjeldsordningsperiode. Har lest rettsreferater fra gjeldsordningssaker der personer som er midt i en gjeldsordning, har lånt penger til bolig. Boligen må være rimelig og nøktern. Så rent juridisk er det mulig. Gjeldsordningen ble opprettholdt. Merkelig, for en venninne av meg fikk den beskjeden når hun spurte om å ta opp lån til bolig. Hadde hun prøvd å få boliglån så hadde de stoppet gjeldssaneringen. Men kanskje det er ulikt fra kommune til kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 4. mai 2004 #8 Del Skrevet 4. mai 2004 Når man først har gjeldsordning er det opp til de ulike kreditorene om de godtar at man tar opp huslån. Da blir det jo som oftest startlån gjennom kommunen, da de også låner til dem som har anmerkninger. Kreditorene sier gjerne ja til lån, så lenge utgiftene ikke overstiger de man har fra før. Men så har man renten da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 5. mai 2004 #9 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg vil fortelle deg litt om min egen livsituasjon! For ti år siden var min mann nesten konkurs pga at han ble sittende med all gjelde etter et samlivsbrudd. Den gang var en mill i gjeld alene ganske tøfft, i tillegg jobbet han i kommunen med lønn deretter. Jeg var uten jobb, da jeg var mye syk og hadde en sjef som gjorde det veldig vanskelig for meg. Så det endte med at jeg sa opp jobben min og ble gående arbeidsledig lenge. Vår økonomi var skral i mange år og vi vet virkelig hva det vil si og kjempe med kreditorene på døra. Har hatt namsmannen på døra flere ganger og har vært på etterskudd med regninger mange ganger. Hatt det sinnsykt tøfft. Hadde familien visst hva vi har vært igjennom, så hadde de fått sjokk. Vi har i alle disse årene leid bolig, vi har ikke fått lån i banken fordi vi har hatt anmerkninger. Ikke mange og ikke store summene, men det er nok med en så sier banken nei! Vi har hatt mange søvnløse netter, men ingen av oss har slitt med depresjoner av den grunn. Denne situasjonen har vi selv hatt skyld i og vi har kjempet oss videre. Min mann har de siste årene drevet for seg selv, ingen ni til fire jobb. Han har ofret mye og jobbet mellom 70 og 90 timer i uka! Først de to siste årene har vi vært på pluss siden økonomisk. Klart og betale regnigner i tide og enda ha råd til det ungene har trengt. Vi kan dokumentere hva vi betaler i mnd i faste utgifter og det er ikke lite, men fremdeles har ikke vi tørt og gå i banken og søke lån. Du skal ha ganske ryddig økonomi for og få lån. Vi søkte kommunen for to år siden om startlån, men fikk ikke pga anmerkninger og at de mente vi hadde for mye gjeld. Vi har ca 500 000,- og min mann tjener ca 600 000,-. Vi fikk oss en overraskelse for alle sa at det var så lett og få lån i kommunen. Når det gjelder gjeldsordning, så vet jeg at en kamerat av min mann har det og han sier det er fem tøffe år. Du får kun det min. du skal ha og leve for og du får ikke pengene du for eksempel får igjen på skatten. Det går rett i gjelden. Han får heller ikke hjelp av kommune til og kjøpe seg sitt eget, selv om det helt klart ville ha lønt seg for han. I stedet leier kommunen leilighet til han og betaler husleie for han! Han får heller ikke arve på ti år. Det han evnt. arver går også rett i gjelden. Men hvorfor vil dere ha gjeldsordning? En god venninne av mamma som jobber i DnB sier at selvom gjelden blir slettet og anmerkningen blir borte, så har bankene et eget register som bankene bruker for og sjekke om gjeldsordninger og konkurser. Og da er de veldig strikse med og låne ut penger, hvis det er forbrukslån. Er det skatt og mva, så bryr de seg ikke noe om det! Hadde jeg vært dere, så hadde jeg nok leid i noen år til og gjort det jeg kunne for og betale den gjelden jeg selv hadde stiftet og ryddet opp! Men det er lett for meg og si, nå som vi nærmer oss slutten på vår leietilværelse. Men jeg skjønner deg godt, men det beste er og bite i det sure eplet og rydd opp. Det teller den dagen dere skal ut på boligmarkedet! Vi har flyttet seks ganger på seks år. Og vi har tre barn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå