AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Noen som har erfaringer med disse? Legen har foreslått disse for meg. Jeg er livredd for vektlkning, og har tidligere prøvd cipralex men hadde så mye bivirkninger med kvalme. Anonymous poster hash: a6da0...9a0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg brukte cipralex inntil 6 uker siden. Ba om å slutte fordi jeg var konstant kvalm og fikk selvmordstanker. Cipralex er noe jævelskap som burde vært forbudt. Da jeg sluttet byttet jeg til welbutrin - null bivirkninger! :D Psykiateren sa bivirkninger på de er sjeldne. Vektnedgang kan være bivirkning, men vektoppgang er ikke vanlig. Det virker på noradrenalin og dopamin, ikke serotonin som cipralex, så det blir noe helt annet. Gi det et forsøk, og lykke til! Anonymous poster hash: c29c1...d4a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Wellbutrin er den medisinen jeg har prøvd med de aller verste bivirkningene. Men jeg merket ingenting på vekten. Les pakningsvedlegget om du vil vite forekomsten av de forskjellige bivirkningene. Anonymous poster hash: 031bd...bc2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har gått på Wellbutrin i et par uker nå, og de enste bivirkningene jeg har merket, er en litt småuggen følelse i magen. Den bedres når jeg spiser, men jeg har likevel ikke spist mer denne tiden, fordi jeg også føler en mindre impuls til å spise i tide og utide. Jeg tipper jeg har gått ned omtrent en kilo (jeg har ikke vekt, men er tynn fra før av, så jeg merker godt små vektnedganger og -økninger). Det er mange som opplever å gå ned i vekt på disse pillene, og virkestoffene brukes faktisk i både "slanketabletter" og røykesluttabletter. Anonymous poster hash: a5337...f4c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Wellbutrin er den medisinen jeg har prøvd med de aller verste bivirkningene. Men jeg merket ingenting på vekten. Les pakningsvedlegget om du vil vite forekomsten av de forskjellige bivirkningene. Anonymous poster hash: 031bd...bc2 Wellbutrin er den medisinen jeg har prøvd med de aller verste bivirkningene. Men jeg merket ingenting på vekten. Les pakningsvedlegget om du vil vite forekomsten av de forskjellige bivirkningene. Anonymous poster hash: 031bd...bc2 Hvilke bivirkninger fikk du? Har lest på felleskatalogen, men lurte mer på folks erfaringer. Anonymous poster hash: a6da0...9a0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Hvilke bivirkninger fikk du? Har lest på felleskatalogen, men lurte mer på folks erfaringer. Anonymous poster hash: a6da0...9a0 Jeg fikk ekstrem angst. Anonymous poster hash: 031bd...bc2
Ellam Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Wellbutrin øker ofte angst! Jeg har ingen bivirkninger, men merker heller ingen spesiell virkning.. Bruker 300 mg. Allikevel vil jeg ikke slutte. Mulig den har en virkning som jeg ikke merker. Vet jo ikke om jeg kanskje hadde vært nede med depresjon uten de.
Gjest Thymus Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Disse medisinene egner seg vel ifølge bruksanvisningen til bruk ved depresjoner preget av svært lite energi..? Mulig de derfor kan gi veldig økt uro og angst hos personer som i utgangspunktet ikke er så fysisk slitne? Bare gjetning fra min side :-)
mie23 Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har ikke fått noen fysiske sympotoner av noen av de jeg har gått på. Den siste var Wellbutrin og det var like før jeg tok livet av meg når jeg gikk på de. Ble også helt følelsekald og rastløs. Så jeg anbefaler de ikke. Jeg vandret ut av døra og var fast bestemt på å dø. Så skråsikker at jeg ikke vært edru før. Jeg havna rett på tvangsinnleggelse samme dag og det har aldri skjedd før. Ikke for å skremme deg, men siden disse er de siste man prøver somregel er det vel bare å prøve. Men vær obs.
Gjest Kim Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Wellbutrin gir vekttap fremfor vektøkning. Det er ihvertfall det som står på pakningsvedlegget.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Disse medisinene egner seg vel ifølge bruksanvisningen til bruk ved depresjoner preget av svært lite energi..? Mulig de derfor kan gi veldig økt uro og angst hos personer som i utgangspunktet ikke er så fysisk slitne? Bare gjetning fra min side :-) Jeg var veldig fysisk sliten (utredet for ME faktisk) og fikk ekstrem angst av Wellbutrin. Men tror heller det er meg det er noe galt med fremfor medisinen. Anonymous poster hash: 031bd...bc2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har ikke fått noen fysiske sympotoner av noen av de jeg har gått på. Den siste var Wellbutrin og det var like før jeg tok livet av meg når jeg gikk på de. Ble også helt følelsekald og rastløs. Så jeg anbefaler de ikke. Jeg vandret ut av døra og var fast bestemt på å dø. Så skråsikker at jeg ikke vært edru før. Jeg havna rett på tvangsinnleggelse samme dag og det har aldri skjedd før. Ikke for å skremme deg, men siden disse er de siste man prøver somregel er det vel bare å prøve. Men vær obs. Wellbutrin er vel generelt en ganske snill og mild pille, er det ikke? Jeg har ikke hørt noe om at de skal være siste utvei? Det veldig leit å høre om opplevelsen din, men for hver eneste antidepressiva der ute er det mange som har opplevd noe tilsvarende. Det er rett og slett så individuelt at man ikke kan forutsi noe om hvordan reaksjonene vil bli. Selv har jeg kun et par ubetydelige bivirkninger av Wellbutrin i den oppstartsfasen jeg befinner meg nå. Anonymous poster hash: a5337...f4c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Takk for svar! Jeg er ganske nervøs for å starte opp med medisiner, siden jeg er redd for å få store bivirkninger som gjør vondt værre. Som nevnt, Cirpralex ble jeg kjempe dårlig av, og har gått på Fontex for mange år siden- men husker ikke helt hvordan det var bortsett fra at de smakte vondt. Anonymous poster hash: a6da0...9a0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Cipralex fungerer på serotoninet i hjernen. wellbutrin fungerer på noradrenalin og dopamin. Derfor er det mange som ikke tåler SSRI (som feks cipralex), som tåler fint SNDRI. Anonymous poster hash: 031bd...bc2
mie23 Skrevet 5. november 2013 #15 Skrevet 5. november 2013 Det var det legen min sa. Hadde prøvd Cipralex og Soloft før. Var noe med at om ikke Welburtrin hadde effekt, hadde ingen det. Så da var det ikke vits å prøve mer. Jeg fortalte bare om min opplevelse, er så klart forskjell fra person til person hun spurte om erfaringer.. Wellbutrin er vel generelt en ganske snill og mild pille, er det ikke? Jeg har ikke hørt noe om at de skal være siste utvei? Det veldig leit å høre om opplevelsen din, men for hver eneste antidepressiva der ute er det mange som har opplevd noe tilsvarende. Det er rett og slett så individuelt at man ikke kan forutsi noe om hvordan reaksjonene vil bli. Selv har jeg kun et par ubetydelige bivirkninger av Wellbutrin i den oppstartsfasen jeg befinner meg nå. Anonymous poster hash: a5337...f4c
mie23 Skrevet 5. november 2013 #16 Skrevet 5. november 2013 oog det tok forresten over 1 mnd før jeg merket birkningene sikkelig. I starten merket jeg ikke noe og ingen sa noe. Snilt.
zen Skrevet 6. november 2013 #17 Skrevet 6. november 2013 Det er en medisin som funker veldig bra på en hel del, men den er ikke førstevalg for depresjon. Den kan også øke angst og agitasjon, og den er særlig kjent for å gi søvnløshet. Ikke konkluder automatisk med at alle SSRI er dårlig hvis man har reagert på Cipralex. Mange som reagerer på Cipralex kan funke fint på eksempelvis Fluotexin/Fontex. Dette er et bedre valg enn Wellbutrin for de som sliter med angst eller som blir aggressive og søvnløse på Wellbutrin. SSRI og SNRI kan dessuten fint kombineres. Altså liten dose Fontex supplert med liten dose Wellbutrin kan være en meget god kombo. Det er bare å prøve seg frem, men husk at all behandling med både SSRI og SNRI skal vare over en viss tid. Du skal altså ikke slutte etter 3 mnd bare fordi du føler deg bedre da, fordi det vil øke risikoen for tilbakefall.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #18 Skrevet 6. november 2013 Nå har jeg vært hos psykologen igjen, og vi skal avtale medisin neste gang, hvor det skal være med lege. Hun har idag foreslått enten Wellbutrin eller Zoloft, med Seroquel i tilegg. Har noen erfaringer med disse? Diagnosen min er "uspesefikk personlighetsforstyrrelse", med depresjon, angst og tidligere spiseforstyrrelse. Noe kontroll behov. Anonymous poster hash: a6da0...9a0
Gjest Kim Skrevet 6. november 2013 #19 Skrevet 6. november 2013 Så vanskelig å si, da vi alle reagerer forskjellig på disse medisinene. Zoloft var ikke noe for meg, Seroquel har jeg også tatt, men ikke sammen med Zoloft, så jeg kan ikke uttale meg om effekten. Går på 150 mg wellbutrin å må ærlig si at jeg ikke merker noen markant forskjell fra eller til. Får mye hodepine, det er vel det verste. Prøvde 300 mg i en uke og det var uutholdelig, gjorde vondt verre i mitt tilfelle. Min erfaring er at dette er trial and error.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #20 Skrevet 6. november 2013 Mm jeg hadde inntrykk av at hun ville ha meg på wellbutrin sist jeg var der, men pga søvnvansker snakket hun om disse to andre nå. Må si jeg er litt skeptisk til å gå på flere medikamenter samtidig, og som nevnt veldig redd for vektøkning som jeg ser er en mulig bivirkning av seroquel. Anonymous poster hash: a6da0...9a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå