AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har virkelig lyst til å bytte fastlege, men jeg lurer på hvordan man skal gjøre det? Er ganske fornøyd med den jeg har, men det blir et stykke å reise med buss hele tiden og bruke masse penger på det. Men så lurer jeg på om det er lurt å bytte fastlege nå som jeg er under utredning? Jeg er mye hos legen fordi de ikke finner ut av det, så jeg er redd når jeg bytter at de ikke vil følge opp og sende meg på videre undersøkelser for å finne ut hva som feiler meg. Er det sånn at man kan velge hvilke fastlege man kan få der man flytter? Vil helst ha kvinnelig lege, og hørt at ho ene er utrolig flink. (har mannelig nå, og føler meg ikke komfortabel med det..) Moren min har ho, og ho har funnet ut ting på 5 min ,som ikke forrige lege gjorde eller så hos ho. Hva er egentlig lurt? Vil oppfølgingen slutte eller får de samme informasjon som fastlegen min har nå og fortsette med å finne det ut? Kommer ikke til å bytte så lenge det går utover undersøkelsene. Burde jeg vente til de finner ut av det som feiler meg? Anonymous poster hash: 1f25c...0e2
Gjest Fjotten Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Bytte fastlege gjør du online ved hjelp av MinID: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do Lege journalen din vil bli overført til ny lege slik at din nye lege kan se din tidligere historikk osv. Du kan velge hvilken fastlege du vil ha i ditt område, men det er ikke sikkert at det er ledig plass. På lenken jeg ga deg så ser du hvor mange plasser som er ledige hos legene i ditt område. Hvis du er midt i en undersøkelse så skal uansett alt stå i journalen, så det burde ikke være noe problem. Du kan uansett fortelle legen hva som har skjedd så langt.
petterm Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Du må selv be om at journalen overføres til den nye fastlegen, tror de tar et lite gebyr for overføringen.. Bytte av fastlege skjer bestandig fra månedsskiftet - så bytter du nå gjelder det fra 1. November.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Bytte fastlege gjør du online ved hjelp av MinID: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do Lege journalen din vil bli overført til ny lege slik at din nye lege kan se din tidligere historikk osv. Du kan velge hvilken fastlege du vil ha i ditt område, men det er ikke sikkert at det er ledig plass. På lenken jeg ga deg så ser du hvor mange plasser som er ledige hos legene i ditt område. Hvis du er midt i en undersøkelse så skal uansett alt stå i journalen, så det burde ikke være noe problem. Du kan uansett fortelle legen hva som har skjedd så langt. Takk for hjelpen, så det var lite ledige plasser på de fleste. Men ho jeg tenkte på, har 3 ledige. Så da får vi se hva som skjer. Anonymous poster hash: 1f25c...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Du må selv be om at journalen overføres til den nye fastlegen, tror de tar et lite gebyr for overføringen.. Bytte av fastlege skjer bestandig fra månedsskiftet - så bytter du nå gjelder det fra 1. November. Så dette vil bli registrert fort? Så da trenger jeg ikke å tenke noe over det etter at journalen er overført? Hvis man må vente til 1 nov, er ikke det så farlig. Anonymous poster hash: 1f25c...0e2
Gjest Fjotten Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Så dette vil bli registrert fort? Så da trenger jeg ikke å tenke noe over det etter at journalen er overført? Hvis man må vente til 1 nov, er ikke det så farlig. Anonymous poster hash: 1f25c...0e2 Hvis du endrer nå så er jeg ganske sikker på at det ikke skjer før nyttår. Jeg byttet fastlege i November i fjor, tror jeg, og da byttet den ved nyttår. Det kan selvfølgelig hende at den bytter i November eller Desember hvis du gjør det nå, det er jeg ikke sikker på dessverre.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Hvis du endrer nå så er jeg ganske sikker på at det ikke skjer før nyttår. Jeg byttet fastlege i November i fjor, tror jeg, og da byttet den ved nyttår. Det kan selvfølgelig hende at den bytter i November eller Desember hvis du gjør det nå, det er jeg ikke sikker på dessverre. For har et par ting jeg ikke vil ta opp med den fastlegen jeg har nå. Men må man så må man. Men hvordan får man vite at ting er byttet og ordnet så man ikke trenger å stresse med det lenger? Anonymous poster hash: 1f25c...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 Du må selv be om at journalen overføres til den nye fastlegen, tror de tar et lite gebyr for overføringen.. Bytte av fastlege skjer bestandig fra månedsskiftet - så bytter du nå gjelder det fra 1. November. Man kan også velge å ikke overføre den forrige journalen. Da lar man vare være å gjøre dette. Noen ganger er det kanskje best å starte med blanke ark.Anonymous poster hash: cd466...260 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 For har et par ting jeg ikke vil ta opp med den fastlegen jeg har nå. Men må man så må man. Men hvordan får man vite at ting er byttet og ordnet så man ikke trenger å stresse med det lenger? Anonymous poster hash: 1f25c...0e2 Tror du får imfo om dette på minside når du bytter. Gjelder trolig fra 1 november eller 1 dessmber om du bytter nå, før mpnedsskiftet.Anonymous poster hash: cd466...260
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Man må vel ikke overføre none til ny lege? Anonymous poster hash: 6a97d...736
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Man kan også velge å ikke overføre den forrige journalen. Da lar man vare være å gjøre dette. Noen ganger er det kanskje best å starte med blanke ark.Anonymous poster hash: cd466...260 Men som jeg skrev, den nye legen må jo vite hvilke undersøkelser jeg har gjort så de kan finne ut av det. Orker ikke å sitte å gjøre de samme tinga om og om igjen. Anonymous poster hash: 1f25c...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 Tror du får imfo om dette på minside når du bytter. Gjelder trolig fra 1 november eller 1 dessmber om du bytter nå, før mpnedsskiftet.Anonymous poster hash: cd466...260 Ok, skal tenke igjennom dette i dag. Så får vi se. Anonymous poster hash: 1f25c...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 Men som jeg skrev, den nye legen må jo vite hvilke undersøkelser jeg har gjort så de kan finne ut av det. Orker ikke å sitte å gjøre de samme tinga om og om igjen. Anonymous poster hash: 1f25c...0e2 Ja, da er det en fordel Poenget var at dette er noe pasienten bestemmer - om journalen skal overføres eller ikke. Man kan også velge å ikke overføre (om man har mange ting man skammer seg over for eksempel, og ønsker en ny start).Anonymous poster hash: cd466...260 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har hørt at det tar ca. fjortendager å få bytta lege. Altså til du har en ny en. Anonymous poster hash: f506d...820
Gjest Blomst83 Skrevet 25. oktober 2013 #15 Skrevet 25. oktober 2013 Bytter man fastlege gjelder bytte fra den første i neste måned.
petterm Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 Når jeg bytta fastlege på nett gikk det i alle fall veldig raskt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå