Gjest Sunnydale Skrevet 3. mai 2004 #1 Del Skrevet 3. mai 2004 Hei, Tidligere har min samboer fått sosialstøtte når vi var samboere ut i fra hans situasjon alene. Vi bodde fra hverandre en periode og han skulle nå søke sosialstøtte igjen som samboer. Det er kommet nye retningslinjer fra sosialdepartementet (?) som sier at samboere skal ses på som gifte, altså skal jeg forsørge han, og han får ingen sosialstøtte så lenge jeg jobber full jobb. Det jeg lurer på er om alle sosialkontor bruker disse retningslinjene? I så fall hvordan regnes det ut hvor mye en skal ha igjen å leve for en mnd? Synes det er litt merkelig at alle inntekter skal regnes med hos begge, men kun utgifter til bolig og strøm kan trekkes fra. Vi har f. eks begge studielån, men han får fritak siden han ikke har noen inntekt. Jeg må jo betale mitt lån så lenge jeg er i full jobb, men dette blir ikke regnet som en utgift selv om jeg må betale. En annen ting som er urettferdig med å bli behandlet som gift når en er samboer, er at jeg kunne vært i skatteklasse 2 dersom vi var gift, og fått mindre skatt, men som samboer får man ikke dette godet. Er liksom en tap/tap situasjon å være samboer i denne sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 3. mai 2004 #2 Del Skrevet 3. mai 2004 Man skal ha prøvd alle muligheter følr man søker om sosialstøtte. Ettersom du er samboeren hans og har penger, har du mulighet til å hjelpe han. Sosialkontorene har velidende normer som forteller hvor mye dere har krav på. Da blir det et regnestykke med utgifter og inntekter. Noen utgifter godkjennes og gis støtte til fra sosialkontoret, andre ikke. På sosialkontoret vurderer de hver enkelt sak og vurderer hvor nødvendig det er å få dekket utgiftene. Hva som blir dekket og ikke finnes ikke fasitsvar på ettersom det skal vurderes utfa hans(deres) behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunnydale Skrevet 4. mai 2004 #3 Del Skrevet 4. mai 2004 Det jeg snynes er rart er at de eneste utgiftene man kan føre på er boliglån, husleie og strøm. For som jeg sier, jeg må jo f. eks betale mitt studielån fordi jeg har arbeid og dette er jo en utgift for meg. Vet at sosialkontoret ikke dekker utgifter til lån, men det er jo ikke jeg som søker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 4. mai 2004 #4 Del Skrevet 4. mai 2004 Som regel dekker ikke sosialkontoret utgifter til lån. Sosialhjelp er ment å være midlertidig og man får bare støtte til det aller nødvendigste. Lån kan utsettes, men dere må ha mat på bordet. Som sagt så finnes det ikke regler for hva som blir dekt og ikke, men det skader aldri å søke, og å oppgi alle utgifter. Personlig synes jeg sosialtjenesten fungerer feil. Den lærer folk å være fattige, men hjelper folk sjelden ut av situasjonene. Det er mange utgifter som kan utsettes, men da får man jo økonomiske problemer senere. Det er også opp til sosialkontoret å vudrere om han trenger bil, støtte til barnehageplass, klær o.s.v. Den som vurderer det på sosialkontoret skal utøve skjønn og vurdereingen kan variere masse fra saksbehandler til saksbehandler. Desverre, men sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå