Mushroom Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg fikk i dag vite etter legebesøk at jeg hadde kyssesyken for 5 år siden. Det var også helt tilfeldig at jeg fikk vite det ettersom min nye lege måtte sjekke om jeg hadde hatt det. Det er jo min kropp, og jeg har rett til å vite hva som skjer med den!Hvorfor har jeg ikke fått vite det før nå liksom? Jeg har allerede mye hat ovenfor det norske helsevesenet, og dette var virkelig dråpen! Måtte egentlig bare få det ut, også lurer jeg på om dette er noe som andre kjenner seg igjen i?
Labbefrøken Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg fikk i dag vite etter legebesøk at jeg hadde kyssesyken for 5 år siden. Det var også helt tilfeldig at jeg fikk vite det ettersom min nye lege måtte sjekke om jeg hadde hatt det. Det er jo min kropp, og jeg har rett til å vite hva som skjer med den!Hvorfor har jeg ikke fått vite det før nå liksom? Jeg har allerede mye hat ovenfor det norske helsevesenet, og dette var virkelig dråpen! Måtte egentlig bare få det ut, også lurer jeg på om dette er noe som andre kjenner seg igjen i? Forstår jeg deg riktig nå? Hvis du ikke tok kontakt med lege for fem år siden så kan jo ikke de vite det? 5
Gjest navnelapp Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Korleis kunne legen konstatere at du hadde kyssesjuka akkurat då? Dessutan: Mange kan ha kyssesjuka utan særleg mange symptom. For enkelte er det som ein influensa.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Herregud som du overdriver. Anonymous poster hash: a7516...592 11
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 hva sa legen når du var der for 5 år siden da?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Er det ikke bra at du ikke har blitt skikkelig syk av kyssesyken?Anonymous poster hash: db4a3...bad 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Datteren min har også hatt kyssesyken uten at vi visste om det. Ikke vet vi sikkert når det var heller, fordi vi ikke tok henne til lege, og det ikke kan tidfestes flere år tilbake. Hvis du mener at legen din utifra blodprøver tatt nå, kan stadfestet kyssesykehos deg for fem år siden, så er det veldig merkelig. Hvis det er noe han har fra journalen din fra forrige lege, basert på blodprøver for 5 år siden, forstår jeg det bedre. Og da forstår jeg det også bedre om det gjør deg sint, for hvis man ikke tar det ordentlig med ro etter en kyssesyke kan det få relativt alvorlige helsemessige konsekvenser. Anonymous poster hash: 76e54...b60 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Det er HELT vanlig å ha fått smitte for kyssesyken, slik at kroppen lager antistoffer. Da ser man på blodprøver etc. at man har vært smittet. Dersom du ikke har vært syk, gått til legen, testet positivt for kyssesyken og fått beskjed om at du IKKE har kyssesyken, kan du nesten ikke klage... Anonymous poster hash: f6da1...b55 5
Ellevill Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Høres ut som en sprø reaksjon på et ikke-problem. 4
Mushroom Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #11 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Trodde virkelig ikke at jeg var nødt til å utdype meg noe videre for at dere skulle forstå, har dessverre litt for høye forventninger ang. den generelle befolkningen antageligvis! Jeg har slitt med mye sykdom siden da, ja, og den perioden der var jeg veldig syk, men fikk aldri vite at det var kyssesyken. Har også slitt med mye sykdom etter den perioden og med ting som kan komme av kyssesyken som f.eks ME, men som jeg aldri har følt for å ta opp med psykolog ettersom jeg aldri har fått vite at jeg har kyssesyken! Jeg har alltid stilt meg selv spørsmålet om hvorfor jeg blir så syk at jeg på det meste måttet gå gjennom 6 antibiotika kurer på 12måneder, hvorfor jeg er så utmattet hele tiden og mye annet. Nå finner jeg ut at jeg har hatt kyssesyken som kan ha påvirket kroppen min i så stor grad. Endret 24. oktober 2013 av Mushroom 3
Mushroom Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 24. oktober 2013 og ja, legen fant det ut i fra legejournal fra 5 år siden, så det ble påvist når jeg hadde det, men jeg fikk ikke vite det.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg fikk i dag vite etter legebesøk at jeg hadde kyssesyken for 5 år siden. Det var også helt tilfeldig at jeg fikk vite det ettersom min nye lege måtte sjekke om jeg hadde hatt det. Det er jo min kropp, og jeg har rett til å vite hva som skjer med den!Hvorfor har jeg ikke fått vite det før nå liksom? Jeg har allerede mye hat ovenfor det norske helsevesenet, og dette var virkelig dråpen! Måtte egentlig bare få det ut, også lurer jeg på om dette er noe som andre kjenner seg igjen i? Mange har kyssesyken uten å få særlig symptomer. Noen blir svært syke, andre merker det knapt. Jeg ble slått ut og trodde jeg hadde den vonde influensaen i tre uker. Men fant også ut flere år senere at det var kyssesyken. Hadde vært greit å vite, ja, sånn at man er forsiktig i noen måneder, så ikke milten sprekker.Anonymous poster hash: 0f0dc...d70
Ruby_Tuesday Skrevet 24. oktober 2013 #14 Skrevet 24. oktober 2013 Visste legen din at du hadde kyssesyken for 5 år siden, og unnlot å fortelle deg? Henger ikke helt med jeg. Hvis det er tilfellet, så er det jo helt absurd. 1
humalla Skrevet 24. oktober 2013 #15 Skrevet 24. oktober 2013 Hvis du ikke visste det selv, hvordan skal da legen vite det? Å teste for kyssesyken er å teste for EN type antistoff fordi kroppen har laget dette etter sykdommen. Ved blodprøver for å sjekke andre ting tester de ikke kyssesyken, så hvis du ikke har kommet til legen med symptomer på kyssesyken tester de heller ikke for det. Såå alvorlig er det ikke altså .Syntes du er ganske så dramaqueen her. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #16 Skrevet 24. oktober 2013 og ja, legen fant det ut i fra legejournal fra 5 år siden, så det ble påvist når jeg hadde det, men jeg fikk ikke vite det. Hvis legen visste dette da du hadde det er det svært kritikkverdig. Datteren min har fått følgeplager, og har det fortsatt nå, ca 4 år etter at vi mener det var sannsynlig at hun hadde kyssesyken. Hun lider av utmattelse, og har forskjellige type symptomer som er ugreie å leve med. Jeg sender deg en PM. Anonymous poster hash: a629e...453
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 For 5 år siden var du rundt 14 år? Kanskje noe å ta opp med foreldrene dine, regner med det var de som tok ansvar og fulgte deg opp på den tiden.Anonymous poster hash: aff58...6cc 5
Miss Lucky Skrevet 24. oktober 2013 #18 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg fikk også vite flere år seinere at jeg hadde hatt kyssesyken. Min nye lege fant antistoffer i blodet. Jeg var flere år tilbake i tid inn og ut hos legen i flere måneder pga langvarig sykdom (influensa, kraftig hoste osv sammenhengende i 4 mnd) ingen tester ble tatt og jeg ble omtrent sparka ut fra legekontoret. 10 år etter er jeg fremdeles ikke frisk pga den jævla kyssesyken
Mushroom Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #19 Skrevet 24. oktober 2013 Hvis legen visste dette da du hadde det er det svært kritikkverdig. Datteren min har fått følgeplager, og har det fortsatt nå, ca 4 år etter at vi mener det var sannsynlig at hun hadde kyssesyken. Hun lider av utmattelse, og har forskjellige type symptomer som er ugreie å leve med. Jeg sender deg en PM. Anonymous poster hash: a629e...453 Tusen takk for dette svaret
Guybrush Skrevet 24. oktober 2013 #20 Skrevet 24. oktober 2013 Finnes ingen bevist sammenheng mellom kyssesyke og samlebetegnelsen ME. Om du ikke tok prøver og hadde symptomer på kyssesyke (opphovnet milt hvis jeg ikke husker feil) er det Inge automatikk i dette. Det er svært vanlig å ha hatt kyssesyken. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå