Gå til innhold

migrene hjerneslag? ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Har lest at de som har migrene med aura har større risiko for å få hjerneslag???

Jeg har migrene med aura, men uten den hodepinen. .kun aura, som kommer i form av synsforstyrrelser, varer ca 15 min så er det over. Kan gå 1-2 år mellom hver gang. Kan jeg da være i noe risikogruppene , når jeg har det så sjelden?

Blir glad for svar, da dette er noe jeg går og tenker mye på:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde et slikt anfall når jeg var rundt 13. Blind på hele høyre synsfelt, problemer med balanse, å snakke og å forstå andre... Veldig veldig ekkelt. Det gikk over etter en natts søvn. Har alltid lurt på hva det var og har i senere tid funnet ut at det måtte være migrene uten smerter.

Jeg tror migrene og slag henger litt sammen fordi symptomene kan være ganske like? Men om de faktisk er det samme kan du kanskje spørre en lege om?

Skrevet

Men har man lettere for å få hjeneslag, mes så sjelden aura?

Skrevet

Jeg har migrene med aura, og det kan gå 1 år mellom hver gang, og jeg har det max 2 ganger i året. Men legen min går utifra at jeg har økt risiko for hjerneslag. Og det ville nok din gjort og, for å være sikker.

Men er du sikker på det er migrene du har da? Tror ikke det får an å ha migrene uten smerter?

Skrevet

Ja finnes migrene derman ikkehar den klassiske hodepinen. Men kan føle meg litt tung i hodet...jeg er 41 år og har hatt det ca 7-8 gange på disse årene..har ikke nå hatt det på tre år..kan virkelig disse få gangene gien risiko for hjerneslag, hva med de som er plaget flere ganger i mnd, ??har de enda høyere risiko?? Blir redd!!

Skrevet

Det er vel under anfallene man har økt risiko for hjerneslag i og med at blodårene i hodet trekker seg sammen da. Så om du har det så sjelde, så har du vel ikke så veldig mye å bekymre deg for. Men om du røyker eller bruker p-piller så bør du slutte med det :)

Skrevet

Det er ingen forskning som bekrefter eller avkrefter om hodepine og migrene har direkte årsak til et hjerneslag (propp eller blødning).

Ta det fra en som har hatt migrene i mange år og har hatt hjerneblødning. Legen kan IKKE si om dette har noen sammenhengende årsak.

Synes ikke TS skal gå rundt å bekymre seg for dette. Er man evt så bekymret at det går utover helsen så kan man be om en MR av hodet for å utelukke evt. utposninger.

Anonymous poster hash: 88226...9e7
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ikke gå rundt og være redd for hjerneslag. Det senker bare livskvaliteten.

Selv er jeg "født" med migrene. Har hatt det siden før skolealder, og har siden tenåringsalder holdt meg på et snitt på 4 anfall per uke. Dette er kraftige anfall, stort sette med aura.

Jeg måtte tidlig lære meg å slutte å være redd for økte risikoer for ditt og datt. Man lever en gang, man lever så lenge som man gjør det, og man er frisk til man blir syk. Kanskje får man et hjerneslag i morgen, eller et hjerteifarkt eller blir påkjørt av en bil for den saks skyld. Har man migrene så er det tøft nok i seg selv, ingen vits i å forsure tiden man har i livet med å bekymre seg for ting som kanskje aldri kommer til å skje i tillegg.

Så hva jeg syns du skal gjøre, er å leve så sunt og riktig du kan i forhold til de få anfallene du har. Da har du gjort det du kan gjøre. Og ut over det ikke bekymre deg. For lever du normalt sunt og unngår triggere, så er det faktisk ikke stort mer du kan få gjort, evt ta et bilde av hodet som foreslått over dersom du vil vite i detalj hvordan det står til oppi der. Du har ett liv - lev det istedenfor å ødelegge det med bekymring.

Anonymous poster hash: 7558d...589
Skrevet

Tusen tusen takk for svar alle sammen. Føles godt å få svar:-) er nok stort sett litt bekymret for helsa, forferdelig å ha det slik:-( men kanskje rart spørsmål, men er det under ett anfall en har risiko for hjerneslag, eller er det bare fordi enn har hatt det.at en senere kan få det, siden en tidligere har hatt aura?

Skrevet

Har sluttet å røyke for 10 mnd siden:-)

Skrevet

Hei.

Røyking, overvekt og generell usunn livsstil er faktorer som kan føre til høyt blodtrykk - noe som igjen kan føre til hjerneslag (blødning eller blodpropp). Jeg har aldri hørt at de som har migrene, har høyere sjanse for å få hjerneslag, enn de som ikke har det.

Så jeg hadde lagt mer vekt på livsstil og det å leve et sunt liv, helst uten røyking og med lite alkohol. :)

Skrevet

Google migrene og hjerneslag, står mye om det, synes det er skremmende:-(

Skrevet

Google migrene og hjerneslag, står mye om det, synes det er skremmende:-(

Det dummeste man gjør er vel å google sykdom generelt. Ikke rart man blir redd da...

Spør heller legen, evt. be om å bli henvist til nevrolog som kan gi deg samme svar: det er ikke oppdaget noen sammenheng mellom migrene og slag.

Anonymous poster hash: 88226...9e7

Skrevet

Kjære deg. Å Google er ikke det samme som å lese vitenskaplige artikler. Og å spørre på et forum like lite lurt med hensyn til å få faglig godt funderte svar. Dette må du ta opp med lege.

Anonymous poster hash: 4fa36...2e4

Skrevet

Las det på migreneforbundet sin side, og flere info sider.

Skrevet

Dette kalles øyemigrene. Jeg har hatt det i 16 år, og har aldri hatt hodepine i forbindelse med anfallene, kun synsforstyrrelser, overfølsomhet for lys og lyder, og følelsen av å "være utenfor meg selv"

Nå er vel ikke Wikipedia den mest pålitelige referansen, men der står det i hvert fall også noe om den økte faren for hjerneslag: http://no.wikipedia.org/wiki/Øyemigrene

Selv går jeg ikke rundt og er redd for hjerneslag. Jeg vet at jeg lever sunt, røyker ikke, drikker ikke, bruker ikke p-piller, beveger meg mye, osv. Også vet jeg at jeg kan forebygge anfallene ved å stresse ned, og ved å beskytte øynene i sterkt lys. :)

Anonymous poster hash: a33ed...3f1
Skrevet (endret)

Dette kalles øyemigrene. Jeg har hatt det i 16 år, og har aldri hatt hodepine i forbindelse med anfallene, kun synsforstyrrelser, overfølsomhet for lys og lyder, og følelsen av å "være utenfor meg selv"

Nå er vel ikke Wikipedia den mest pålitelige referansen, men der står det i hvert fall også noe om den økte faren for hjerneslag: http://no.wikipedia.org/wiki/Øyemigrene

Selv går jeg ikke rundt og er redd for hjerneslag. Jeg vet at jeg lever sunt, røyker ikke, drikker ikke, bruker ikke p-piller, beveger meg mye, osv. Også vet jeg at jeg kan forebygge anfallene ved å stresse ned, og ved å beskytte øynene i sterkt lys. :)

Anonymous poster hash: a33ed...3f1

Endret av annev
Skrevet (endret)

Øyemigrene har aldri hørt om .men er vel det samme som aura? Er hvertfall utrolig skremmende når det står på:-(

Endret av annev

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...