Gå til innhold

Danmark og språk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på å ta en tur til København og tenker at jeg vel må snakke engelsk for å forstå og gjøre meg forstått? Hva gjør andre når de er i Danmark?

Anonymous poster hash: 420a4...508
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Erfarer at mange dansker skjønner norsk - med mindre du har en aparte dialekt. Jeg evner ikke å forstå dansk, så de må snakke svært sakte eller engelsk til meg ihvertfall.

Endret av Nevian
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var i Danmark én måned i høst og snakket stort sett engelsk med danskene. Prøvde meg på norsk i starten, men måtte snakke så sakte og legge om dialekten (er trønder) for at de skulle skjønne noe så jeg gav opp :fnise: Min erfaring er at vi skjønner mye mer dansk enn de skjønner norsk, men hvis du ikke har vrien dialekt og snakker sakte går det greit! Jeg var mye med folk fra mange forskjellige land i europa når jeg var der, så da ble det mer naturlig med engelsk uansett.

Skrevet

Erfarer at mange dansker skjønner norsk - med mindre du har en aparte dialekt. Jeg evner ikke å forstå dansk, så de må snakke svært sakte eller engelsk til meg ihvertfall.

Vel jeg har litt annet inntrykk. Altså som turist og ren turistprat går det greit å snakke norsk/dansk. Men når jeg har vært i situasjoner hvor det har blitt litt mer sammtale, har jeg inntrykk av at det faktisk er lettere å snakke engelsk.

Skrevet

Har opplevd både å bli forstått på norsk og ikke forstått på norsk. Det blir ikke et problem før du treffer noen som verken kan engelsk eller norsk (eller dansk, hehehehe).

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakker i utgangspunktet norsk, men jeg leser mye dansk, har flere danske venner og blander nok inn en del danske ord og bruker dansk ordstilling. Og danske tall.

Har altså ingen problemer i Danmark - og snakker ikke engelsk, det er nesten et prinsipp. :ler:

:heks:

• Liker 4
Skrevet

Trodde TS tullet, jeg. Har aldri noen problemer med å bli forstått i Danmark, og jeg forstår dem med unntak av det avsindige tallsystemet deres :P

Anonymous poster hash: 3c13e...9e3
  • Liker 6
Skrevet

Jeg snakker i utgangspunktet norsk, men jeg leser mye dansk, har flere danske venner og blander nok inn en del danske ord og bruker dansk ordstilling. Og danske tall.

Har altså ingen problemer i Danmark - og snakker ikke engelsk, det er nesten et prinsipp. :ler:

:heks:

Enig med deg! Synes mange unge er litt for late når det kommer til å forstå dansk/svensk. Som skandinavere skal det ikke være særlig vanskelig å forstå hverandre dersom man snakker tydelig i rolig tempo.

Anonymous poster hash: 0a0a3...528

• Liker 8
Skrevet

Jeg snakker norsk, men legger om uttalen litt slik at det ligner mer dansk og bytter ut en del ord og uttrykk for at de skal skjønne bedre. Jeg har bodd en stund i København, og forstår dansk uten problemer, men merker at de ofte har problemer med å forstå meg hvis jeg snakker vanlig norsk - faktisk tror de fleste da at jeg er svensk ;)

Skrevet

Enig med deg! Synes mange unge er litt for late når det kommer til å forstå dansk/svensk. Som skandinavere skal det ikke være særlig vanskelig å forstå hverandre dersom man snakker tydelig i rolig tempo.

Nordmenn forstår dansk og svensk mye bedre enn svensker forstår de andre skandinaviske språkene.

Skrevet

Jeg har aldri hatt noe problemer når jeg har vært i Danmark :) Det er ikke noe problem å forstå hverandre hvis man legger litt godvilje i det.

Skrevet

I teorien skal det ikke være så vanskelig nei, men etter å ha bodd ett år i Danmark pga utdanning skal jeg jammen meg fortelle deg at dansker er verst når det kommer til det her. 9 av 10 tilfeller skulle alle fortelle meg at nei nei de forstod da norsk, men 9 av 10 ganger i dagligdagse situasjoner skiftet alle til engelsk med en gang de hørte meg snakke norsk. Og jeg har faktisk ikke en vanskelig dialekt en gang!

Ironisk nok forstod klassen meg bedre når jeg snakket min dialekt enn når jeg prøvde å snakke østlandsk..

Anonymous poster hash: 71b0c...257

Skrevet

"Vi forstår hinanden ikke!"

• Liker 3
Skrevet

Butikk og restaurantsamtalen går som regel greit på norsk.

Jeg sliter med de danske tallene (og det er ingen vits i å forklare meg logisk hvordan det henger sammen, for det setter seg bare ikke hos meg). Slår heller over til engelsk om det er noe en eller annen ikke forstår eller ber dem om å ta det på engelsk.

Skrevet

Kamelåså :laugh:

Anonymous poster hash: 127bf...727
  • Liker 2
Skrevet

Kamelåså :laugh:

Anonymous poster hash: 127bf...727

Hahaaa :D

Skrevet

Jeg snakker engelsk som regel. Det skjer alltid det samme, man starter en samtale på dansk/norsk, men etter hvert blir man innmari lei av å repetere og si "hva var det du sa"? Så da går det kjappere på engelsk.

Anonymous poster hash: b944e...973
  • Liker 1
Skrevet

Snakker alltid norsk, jeg. Litt tydeligere og mindre dialektuttrykk, riktignok, men de fleste forstår det helt greit. Det er jo bare å bruke andre ord eller legge om setningen litt om de ikke skjønner hva du vil frem til på første forsøk. Har imidlertid opplevd å måtte snakke engelsk på østlandet. Jeg er vestlending :fnise:

Anonymous poster hash: cc0c9...3ec
Skrevet

Jeg snakker norsk, og har aldri hatt noe problem med det. Forstår dansk veldig godt.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har bodd i Danmark en periode, og jeg opplevde at en del slet med å forstå meg og typisk slo over til engelsk fordi de ikke skjønte hva jeg sa. Og jeg snakker vanlig østlandsdialekt.

Jeg snakket norsk likevel, og så fikk folk heller si fra om de ikke forstod. Selv synes jeg det er lett å forstå dansk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...