Gå til innhold

Er ikke dette litt rart?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mulig jeg er litt på bærtur, men kanskje noen her vet litt mer enn meg om dette...

For halvannet år siden hadde sønnen min falsk krupp. På legevakta fikk vi noen tabletter som skulle hjelpe. Vi fikk med hjem, gav den dosen legen hadde bedt om. Det var en tablett igjen etter at vi var ferdig og den hadde jeg slengt i medisinskapet.

Han har falsk krupp igjen nå og jeg tenkte å sjekke hva disse tablettene han fikk het. Finner de frem (er ganske sikker på at det var de pillene jeg fant), et brett med en pille igjen. Bakpå står det Dexamethasone 4mg. Jeg googler for å se om det var disse tablettene også finner jeg ut at det medikamentet har vært uregistrert og måtte søkes om før 2013.

Er det ikke litt rart at legevakten gir ut medikamenter som må søkes om? Har de lov til det?

Anonymous poster hash: cfbbf...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste litt mer, mulig de ikke må søkes om, men finner ikke den tabletten i felleskatalogen på nett. Finner fra en annen produsent og der står det: Dexametason Abcur 1 mg og 4 mg tabletter har markedsføringstillatelse og kan forskrives på blå resept fra 1.10.13 for en rekke bruksområder. Disse erstatter bruk av uregistrert deksametason tabletter.

Til info hadde jeg ikke tenkt å gi dette til sønnen min nå, men når jeg snakket med legevakta så nevnte de et annet navn på en tablett de mente vi hadde fått sist. Navnet var ukjent for meg så derfor ville jeg sjekke hva han faktisk fikk

Skrevet

Dersom legen som skrev ut tablettene har lov til å skive de ut, er det vel ikke noe rart? Noen medikamenter som ikke er godkjente er helt ufarlige, som f.eks. melatonin. Grunnen til at de kaller det noe annet, kan være fordi det er synonympreparat.

Anonymous poster hash: 44a75...3dd
Skrevet

Det er mange preparater i daglig bruk på legevakter/sykehus som er uregistrerte, ingenting rart med det. Det tar lang tid å få et preparat gjennom godkjenning og generell markedføringstillatelse hos Statens Legemiddelverk, og da er det greit å kunne bruke det i behandlingen før den tid.

Anonymous poster hash: 73033...856
Skrevet

Det er mange preparater i daglig bruk på legevakter/sykehus som er uregistrerte, ingenting rart med det. Det tar lang tid å få et preparat gjennom godkjenning og generell markedføringstillatelse hos Statens Legemiddelverk, og da er det greit å kunne bruke det i behandlingen før den tid. Anonymous poster hash: 73033...856

Barnet skulle jo ikke ha medisinen fast så skjønner ikke hvorfor de gav ut et uregistrert preparat bare. Iallefall ikke når det finnes preparater mot samme plagene som ikke er uregistrert

Vet at medisinene ikke trenger å være farlige fordet om de er uregistrerte, men trodde det var strengere regler på utdeling av slike medikamenter

Skrevet

Hvis legen var spesialist innenfor et fagfelt kan h*n har lov til å skrive ut visse uregsitrerte medikamenter, så kanskje det. Det jobber mange forskjellige leger på legevakten.

Mulig de ikke hadde det vanlige preparatet på legevakten, så de måtte gi deg et annet. Mange muligheter.

Anonymous poster hash: 61fa0...103

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...