AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Mulig jeg er litt på bærtur, men kanskje noen her vet litt mer enn meg om dette... For halvannet år siden hadde sønnen min falsk krupp. På legevakta fikk vi noen tabletter som skulle hjelpe. Vi fikk med hjem, gav den dosen legen hadde bedt om. Det var en tablett igjen etter at vi var ferdig og den hadde jeg slengt i medisinskapet. Han har falsk krupp igjen nå og jeg tenkte å sjekke hva disse tablettene han fikk het. Finner de frem (er ganske sikker på at det var de pillene jeg fant), et brett med en pille igjen. Bakpå står det Dexamethasone 4mg. Jeg googler for å se om det var disse tablettene også finner jeg ut at det medikamentet har vært uregistrert og måtte søkes om før 2013. Er det ikke litt rart at legevakten gir ut medikamenter som må søkes om? Har de lov til det?Anonymous poster hash: cfbbf...0ae
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 Leste litt mer, mulig de ikke må søkes om, men finner ikke den tabletten i felleskatalogen på nett. Finner fra en annen produsent og der står det: Dexametason Abcur 1 mg og 4 mg tabletter har markedsføringstillatelse og kan forskrives på blå resept fra 1.10.13 for en rekke bruksområder. Disse erstatter bruk av uregistrert deksametason tabletter. Til info hadde jeg ikke tenkt å gi dette til sønnen min nå, men når jeg snakket med legevakta så nevnte de et annet navn på en tablett de mente vi hadde fått sist. Navnet var ukjent for meg så derfor ville jeg sjekke hva han faktisk fikk Anonymous poster hash: cfbbf...0ae
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #3 Skrevet 24. oktober 2013 Dersom legen som skrev ut tablettene har lov til å skive de ut, er det vel ikke noe rart? Noen medikamenter som ikke er godkjente er helt ufarlige, som f.eks. melatonin. Grunnen til at de kaller det noe annet, kan være fordi det er synonympreparat. Anonymous poster hash: 44a75...3dd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Det er mange preparater i daglig bruk på legevakter/sykehus som er uregistrerte, ingenting rart med det. Det tar lang tid å få et preparat gjennom godkjenning og generell markedføringstillatelse hos Statens Legemiddelverk, og da er det greit å kunne bruke det i behandlingen før den tid. Anonymous poster hash: 73033...856
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 Det er mange preparater i daglig bruk på legevakter/sykehus som er uregistrerte, ingenting rart med det. Det tar lang tid å få et preparat gjennom godkjenning og generell markedføringstillatelse hos Statens Legemiddelverk, og da er det greit å kunne bruke det i behandlingen før den tid. Anonymous poster hash: 73033...856 Barnet skulle jo ikke ha medisinen fast så skjønner ikke hvorfor de gav ut et uregistrert preparat bare. Iallefall ikke når det finnes preparater mot samme plagene som ikke er uregistrert Vet at medisinene ikke trenger å være farlige fordet om de er uregistrerte, men trodde det var strengere regler på utdeling av slike medikamenterAnonymous poster hash: cfbbf...0ae
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Hvis legen var spesialist innenfor et fagfelt kan h*n har lov til å skrive ut visse uregsitrerte medikamenter, så kanskje det. Det jobber mange forskjellige leger på legevakten. Mulig de ikke hadde det vanlige preparatet på legevakten, så de måtte gi deg et annet. Mange muligheter. Anonymous poster hash: 61fa0...103
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå