Gå til innhold

Svigerfar drikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg har det med at svigerfar truet her om dagen med å begynne å drikke skremt meg mest. At han faktisk bruker det som et pressmiddel for å få viljen sin i en sak. Det viser jo at han ikke er ferdig med alkoholen. For meg sier det mye om han som person.

TS

Anonymous poster hash: 563be...b33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her drikker svigerfar ofte. Han tåler heller ikke så mye, så han blir full bare å lukte på flasken. Jeg har satt han på plass noen ganger. Han blir så flåsete i munnen når han drikker. Ungen har sett han full mange ganger, og denne julen skal feires hos oss, slik at vi har kontroll på alkohol og at svigermor får litt fri. Ungene er glad i farfar og jeg vil ikke nekte de å ha kontakt med han. Han er flink til å gi jobber til ungen så de sparer penger til noe de vil kjøpe. Nå bor svigerfar sin bror rett ved, og han drikker hver dag. Hadde og øl med på jobb, men han passet jobben sin. Nå er de pensjonister og sitter og tar seg en øl eller dram.<br /><br />Jeg forstår ikke hvorfor svigermor ikke setter foten ned.

Anonymous poster hash: 44b09...66e

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er skeptisk jeg, men prøv å ikke ta alle disse problemene på forskudd. Akkurat nå kan du reagere på nyhetene om at svigerfaren din er alkoholiker, og la dette synke inn, men du trenger ikke pr i dag ta stilling til om de kan passe barnet om et par år :) Den avgjørelsen kan dere ta senere, og da går det jo også an å vurdere om dere føler dere tryggere med å la de være hjemme hos dere når de passer barnet i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 886fc...abc
Gjest åffårno
Skrevet

Svigerfar er periodedranker. For tiden edru, og har vel hatt en edruperiode i halvannet år.

Han kan fint passe ungene. Det er jo ikke slik at han går på en smell når han sitter hjemme med dem.

Han har stort sett "planlagt" de gangene han har havnet utpå. Og han må jo fysisk gå og handle alkohol.

Når han er edru er han jo en flott mann, med hodet på rett plass, så vi er ikke redde for å la han ta vare på barna.

Jeg syns du er urimelig. Punktum. Veldig urimelig.

Jeg ser godt at dette kan gjelde for noen.

Men for min del som har halve(nei faktisk, omtrent hele) slekta og en masse bekjente med familiemedlemmer som er/har vært rusavhengige i ulike former - så er dette ekstremt variabelt fra person til person. Og jo; ganske mange havner utpå når det passer aller dårligst. Det er vel faktisk normen for mange rusavhengige, men selvsagt ikke alle.

Noen merker man at begynner å komme utpå med drikking/rusmisbruk igjen på atferd osv over tid - og man kan styre dette selv, mens andre er så mestre til å skjule at ingen ante noe før de fant vedkommende død(bokstavelig talt).

Jeg synes TS sitt "hat" er urimelig og vitner om liten forståelse(hvilket er bra for henne, hun har jo sluppet forholde seg til denslags) - men jeg personlig, med min relativt "brede" erfaring godt over snittet ville ikke ukritisk latt de ha overnatting.

Dersom svigermor var flink til å sette grenser - ja, da hadde jeg jo stolt på at hun avlyste overnatting dersom han drakk igjen. Men hun gjør ikke det.

Og de som ikke tror små barn får med seg rusmisbruk og endret atferd: Javel. Da er dere tydeligvis så privilegert at dere ikke har den fjerneste anelse.

Det er ikke snakk om at mine barn skal måtte oppleve det i så mye som ett nanosekund om det er opp til meg.

Men i dette tilfellet hadde jeg satt noen krav til svigermor, og i starten kun tillatt barnevakt uten overnatting, vanlige besøk osv. Ikke overnattingshelger - med mindre svigermor hadde endret seg drastisk.

Gjest åffårno
Skrevet

For meg har det med at svigerfar truet her om dagen med å begynne å drikke skremt meg mest. At han faktisk bruker det som et pressmiddel for å få viljen sin i en sak. Det viser jo at han ikke er ferdig med alkoholen. For meg sier det mye om han som person.

TS

Anonymous poster hash: 563be...b33

Og her har du helt rett i din tolkning, forøvrig.

Skrevet

Jag har haft alkoholister, och periodare i familjen.

Alkoholen kan ta en viktigare plats än familjen och det är sårande för alla.

En periodare, är periodvis nykter också. Förhoppningsvis är svigerfar nykter när han inte har sina perioder och då ska ni gott kunna visa att ni litar på honom - tills han misslyckats.

Tala om att ni ser nykterhet som ett villkor för att passa barnbarnet - en självklarhet som inte alltid ses som självklar av en alkoholist. Kanske blir det en extra motivator för honom att hålla sig nykter? Att helt neka honom att passa barnen utan att han fått chansen är att dömma honom på förtid, och då "kan han lika gärna vara full eftersom ni ändå inte litar på honom".

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, men min gjelder svigermor både når det gjelder mannen min sin oppvekst og periodedrikking.

Hva som har skjedd i oppveksten får man ikke gjort noe med i dag, så det beste å gjøre der er å ta han som han er mot dere per i dag og ikke dømme for hva som har skjedd tidligere.

Det som er "fint" med periodedrankere (missforstå meg rett, her tenker jeg i forhold til en alkoholiker) er at de holder seg edru i lang tid før de tar dager med drikking, også er det igjen lang tid uten en dråpe alkohol.

Disse periodene er noe de selv klarer å styre, merkelig nok.

De gangene barna har vært hos svigermor rører hun ikke en dråpe og når vi vet at hun er i den perioden, så er det ikke snakk om en slurk en gang.

Jeg har derfor aldri vært redd for at hun drikker når barna er der.

Det er nesten verre med besteforeldre som drikker litt hver helg, for da er det litt alkohol i bildet uansett.

Han er nok ikke et ondt menneske og jeg tror at han kommer til å gjøre som min svigermor og ikke drikke når barna er på besøk, men ta det igjen når barna ikke er der.

Lykke til, håper det ordner seg for dere.

Anonymous poster hash: fcf05...01f
  • Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet

Jag har haft alkoholister, och periodare i familjen.

Alkoholen kan ta en viktigare plats än familjen och det är sårande för alla.

En periodare, är periodvis nykter också. Förhoppningsvis är svigerfar nykter när han inte har sina perioder och då ska ni gott kunna visa att ni litar på honom - tills han misslyckats.

Tala om att ni ser nykterhet som ett villkor för att passa barnbarnet - en självklarhet som inte alltid ses som självklar av en alkoholist. Kanske blir det en extra motivator för honom att hålla sig nykter? Att helt neka honom att passa barnen utan att han fått chansen är att dömma honom på förtid, och då "kan han lika gärna vara full eftersom ni ändå inte litar på honom".

Tja.......all erfaring med avhengighet tilsier jo at det for de færreste er noe annerledes enn at alkoholen alltid vinner og tar plass nr.1 - selv om mange skulle ønske de klarte la seg motivere av eksterne faktorer.

Jeg ville iallefall ikke håpet på det, for da blir skuffelsen som regel veldig stor - og det er jo det de fleste pårørende og spesielt barn sliter med; "hvorfor er ikke jeg motivasjon nok, er jeg ikke verdt det". Det handler jo ikke om manglende kjærlighet, men om at avhengigheten vinner over alt sålenge den er der. Uansett.

Tviler sterkt på at et barnebarn er motivasjon for en fyr som bruker drikkestart som trussel i diskusjoner - de færreste avhengige drar jo det kortet. Han manipulerer med familiens frykt for hans alkoholisme - det sier nok mye om han også når han ikke evt er avhengig lengre.

Skrevet

Jo, alkoholen är ju stark. Men motivation kan också vara stark.

Jag har sett bägge sidor nära.

Både de som valt en fredagsgrogg/dramm före födelsedagsmiddag eftersom de inte vill dricka och köra - och drickat varit viktigare. De hittar anledningar och orsaker till att ta till alkohol oavsett om det är "synd om mig", "något måste jag väl få unna mig", "vi måste fira" eller vad det nu kan vara

Och konsekvensen där någon sagt i från sig kontakten med barn och barnbarn för att det vuxna barnet inte hunnit köpa sprit till honom/henne.

MEN även fall där en periodare hittar torrhet och en mening med livet genom familjekontakten - där familjens ultimatum om att de måste vara nykter för att få träffa barnbarnen fått personen att välja bort flaksan. Sock men ramlat dit ändå någon gång ändå men hittat tillbaka till nykterheten bland annat tack vare familjens ultimatum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...