Gå til innhold

Svigerfar drikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk meg et stort sjokk her om dagen. Jeg vil ikke fortelle bakgrunnshistorien til hvordan det kom ut men samboer fortalte meg hans familie sin familiehemmelighet som han ikke har klart å fortelle til meg før, da han skjemmes veldig.

Hans far er det man kaller en "periodedranker" og jeg har ikke hatt noen mistanke om det i det hele tatt. Jeg har aldri sett hans far full eller drikke alkohol. Sist hans far drakk var ca ett år siden.

Grunnen til at samboer nevnte dette var at noe skjedde som gjorde at han fryktet at hans far skal nå sprekke, så samboer ble veldig nervøs og lei seg. Hans far har drukket hele hans barndom i perioder. Han har mistet utallige jobber pga alkoholen så de har levd mye i "fattigdom". Han skjemtes i oppveksten, og ble aldri nær sin far. Han kan aldri tilgi sin far for å ha ødelagt barndommen hans. Jeg trudde at de hadde et kjempe godt forhold fordi de virker å komme godt overens, men det er bare skuespill.

Jeg er ennå i sjokk. Men jeg er ikke sur på samboer som ikke sa noe, så vil ikke at tråden skal dreie seg om det. Jeg vet ikke egentlig hovedpoenget med denne tråden men jeg vil få det ut, kan ikke fortelle det til noen. Men jeg er litt usikker på nå hvordan jeg skal forholde meg til svigerfar, jeg føler at han ikke er den samme personen lenger, nå føler jeg at han er en slem fyr som ødela oppveksten til samboer.

Noen som har opplevd det samme? Å fått vite at noen i "familien" drikker slik?

Men en ting, vi har nettopp blitt foreldre for aller første gang, og jeg er nå veldig skeptisk til at svigers skal være barnepass etterhvert, eller på overnatting en helg når barnet er noen år. Klart svigerfar drikker ikke hver dag, men de bor over en time unna oss så om de skal være barnepass så er det ikke bare å hente ungen i full fart om vi får høre at svigerfar drikker igjen en stund etter vi har levert. Men jeg håper at vi får vite at han drikker om vi skulle ønske å bruke de som barnepass. Men aller helst har jeg nå ikke lyst å bruke de i det hele tatt, er det urimelig av meg? Det er jo tross alt ca et år siden svigerfar drakk sist, som samboer vet om iallefall. Det frister lite å bruke en periodedrikker som barnevakt, samboer vet ikke helt hva han mener. Jeg kan jo nevne at svigermor er en ganske egoistisk person som kan finne på å ikke nevne at hennes mann drikker fordi hun vil passe barnet uansett.

Anonymous poster hash: 563be...b33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigerfaren din har en sykdom, han er ikke en ond person.

Anonymous poster hash: 8876c...7c8
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet at det er en sykdom, men jeg klarer ikke akkurat nå å skille det fra han som person. Jeg er alt for overrasket. Har ennå ikke møtt han siden jeg fikk vite dette.

Og uansett så vil jeg ikke la noen som drikker passe mitt barn.

Skrevet

Tror nok mye ligger i sjokket. Alkoholismen hans definerer jo ikke han som person! Han har jo mange egenskaper. Svigermor drikker vel ikke, så da er det vel ikke noe du trenger å bekymre deg over om den lille er der?

Skrevet

Så lenge svigermor ikke drikker er det da ikke noe problem.

Skrevet

Jeg vil jo tro at samboeren din, som er vokst opp med dette, vet om/når det eventuelt vil være et problem.

I steden for at du skal bekymre deg masse på forskudd, ville jeg snakket med ham videre og hørt hva han tenker om ting. Kan hende han mener dere bør være på vakt i forhold til å la svigers sitte barnevakt, kanskje han mener det ikke vil være noen fare for at svigerfar drikker når han har ansvar for barnebarnet. Uansett er din samboers vurderinger mye mer interessant enn våre, det er han som har greie på dette.

Han blir jo pappa til barnet og vil sikkert ikke utsette det for noe han mener er farlig. Så jeg tror du kan legge av deg bekymringene til når/hvis problemet skulle oppstå.

Anonymous poster hash: dfbb6...cad
  • Liker 4
Skrevet

Så dere mener at et barn på f.eks 3-4 år skal kunne tilbringe en hel helg sammen med sin fulle bestefar? Om han er full der og da. At det er greit fordi bestemora er edru. Mener dere virkelig det??

Skrevet

Så dere mener at et barn på f.eks 3-4 år skal kunne tilbringe en hel helg sammen med sin fulle bestefar? Om han er full der og da. At det er greit fordi bestemora er edru. Mener dere virkelig det??

Kommer an på hva sønnen sier om hvordan bestemora reagerer på drikkinga. Om bestemora reagerer med å ringe foreldre å be dem hente så ser jeg ikke problemet? Eller om bestefar drar et annet sted, eller bestemoren tar med gutten et annet sted. Om hun gir lange blanke f i det så så klart ikke.

Skrevet

Nei, nå var det først snakk om i nærmeste fremtid. En baby merker ikke at bestefar drikker. Når barnet blir eldre så greier sikkert farmor å ringe hvis det skulle skje igjen. Jeg minner om at farfar er periodedranker og at det er et år siden han drakk sist. Hvor lenge mener du at han skal ha vært edru før de kan få være barnevakt?

Skrevet

Som jeg har nevnt er bestemora en ganske egoistisk person som kan finne på å ikke si i fra at mannen sitter dritings i stua fordi hun skal kose seg med å passe barnebarnet, hennes behov er viktigere enn alt annet. Noe min samboer og mener.

Skrevet

Nei, nå var det først snakk om i nærmeste fremtid. En baby merker ikke at bestefar drikker. Når barnet blir eldre så greier sikkert farmor å ringe hvis det skulle skje igjen. Jeg minner om at farfar er periodedranker og at det er et år siden han drakk sist. Hvor lenge mener du at han skal ha vært edru før de kan få være barnevakt?

Han har drukket i perioder i over 30 år, jeg vet ikke når det begynte men samboer er 30 år og det begynte før han ble født. Han har hatt lengre pauser før, og det er ingen garanti for at han aldri drikker igjen eller for at han drikker igjen.

Jaja, jeg vil iallefall ikke la en full person passe mitt barn, ikke en baby heller, da man ikke vet hva en full person kan gjøre i fylla. Selv om babyen ikke skjønner noe så kan babyen bli skadet om han får holde babyen og mister den i gulvet eller noe (kanskje liten sjanse for at det skjer, men sjansen er der)

Skrevet

Det er riktig at det er en sykdom, men de kan fint bli onde av det. Typisk for alkholikere er å bli veldig selvsentrerte, og det er deres problemer fokuset skal være på.

Skrevet

Faren min var en skikkelig drittsekk mot meg og mine søsken.. men som bestefar var han faktisk helt enestående.. :-)

Skrevet

Det virker som om du allerede har bestemt deg, TS. Og det er jo ingen som har sagt at en person som er dritings skal passe barnet ditt. Det det er snakk om her er en person som har drukket seg full én gang det siste året og som kanskje kan finne på å gjøre det igjen. Som du sier har han hatt lange perioder uten alkohol før, kanskje dere derfor burde gi mannen en sjanse til å vise at han kan holde seg edru også når han passer barnebarnet?

Har selv en far som er alkoholiker, og jeg har såvidt sett han edru de siste 11 årene. Aldri i verden om han får passe ungen vår. Jeg vil ikke ta den med dit en gang (han røyker også inne). Men hadde han holdt seg edru 99% av tiden hadde jeg bare måtte stole på at han klarte det også den ene dagen/helgen han skulle passe barnebarnet sitt.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Svigerfar er periodedranker. For tiden edru, og har vel hatt en edruperiode i halvannet år.

Han kan fint passe ungene. Det er jo ikke slik at han går på en smell når han sitter hjemme med dem.

Han har stort sett "planlagt" de gangene han har havnet utpå. Og han må jo fysisk gå og handle alkohol.

Når han er edru er han jo en flott mann, med hodet på rett plass, så vi er ikke redde for å la han ta vare på barna.

Jeg syns du er urimelig. Punktum. Veldig urimelig.

• Liker 7
Skrevet

Dette er i tilfelle uaktuelt.jeg vet mye om drikking innen familien.barn skal ikke være der vist svigerfar er full hele tiden.

Men nå må folk huske at denne mannen ikke har drukket på et år!

Skrevet

Han var full i flere dager for ett år siden som vi vet om. Ifølge samboer kan det gå flere mnd mellom hver periode. Og han truet her om dagen med å begynne å drikke (derfor samboer ble fortvilet) pga noe han ville oppnå. Så jeg stoler ikke på han.

TS

Skrevet

Men hva er det du egentlig vil at vi skal si?

Det er ingen som synes det er greit at dritings personer passer barn.

Men jeg er enig med de som sier at det virker som om du har bestemt deg på forhånd for at dette skal bli et kjempeproblem. Jeg forstår ikke at du ikke bare kan vente og se hva som skjer, og la samboeren din ta vurderingen når det faktisk blir en aktuell problemstilling. Samboeren din kjenner faren sin (og moren sin) og kan vurdere om det er forsvarlig eller ikke.

Men basert på den informasjonen du legger frem ville jeg ikke sendt barn på overnatting uten å tenke meg om. På den annen side ville jeg heller ikke sagt at det aldri blir aktuelt. En periodedranker med mange, lange tørre perioder kan da ha svært mye å tilby et barnebarn. Jeg synes du krisemaksimerer litt. Kanskje det ER grunn til å nekte dem å passe barn, men det kan i så fall du og samboer avgjøre sammen når den tid kommer... :)

Anonymous poster hash: dfbb6...cad
  • Liker 5
Skrevet

Svigerfaren min er alkoholiker, altså han drikker hele året. Unntatt når han er på jobb(jobber på sjøen, tror ikke han drikker der). Svigermoren min flyttet fra han for 10 år siden, han drakk hele oppveksten til mannen min.

Nå bot han noen timer unna, så vi reiser som regel hele familien når vi skal dit. Han får ikke passe henne alene noe særlig, kun en tur lekeplassen eller ut å plukke blomster. Han får aldri ta henne med ut md båt, på brygga, vi går ikke ut om kveldene når vi er der. Han er en kjempe snill mann og han har alltid holdt seg i tøylene når jeg er der. Han drikker ikke foran jenta vår, kun en øl eller to en sommerdag og sann. Men vi vet han går en annen plass å drikker.

Men han kan bli urimelig mot mannen min når han har fått for mye, og da han og jenta var der forrige måned ble det styr da han rakk litt for mye. Men da reiste de hjem når jenta vår våknet morgenen etter.

Det som er med alkoholikere er at det ser ikke helt på samme måte som andre. De greier å rettferdiggjøre at de drikker, og kan la det gå foran familien.

Anonymous poster hash: 09869...68a

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg i at barnet ikke skal være hos svgerforeldrene når svigerfar drikker, selv om svigermor ikke gjør det. Selv om barnet er lite senser det mye, og kan bli ukomfortabel og utrygg, og det synes jeg ikke man skal utsette småbarn for.

Ellers synes jeg helt fint at dere kan bruke svgers som barnevakter når svigerfar ikke drikker. At svigermor kan tenkes å ikke være ærlig om situasjonen synes jeg er et problem. Kan din samboer få til en avtale med sin mor? Evt si at det ender med null barnepass hvis dere noensinne oppdager at svigerfar har "vært utpå" mens de har hatt barnet hos seg?

Anonymous poster hash: bb29a...2ca
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...