Gå til innhold

Gi meg økonomisk sans!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19, er student med deltidsjobb, og jeg har helt elendig økonomi!

Jeg har ikke gjeld eller noe, men jeg tror jeg er allergisk mot sparing!

Jeg sparer 20 000 på BSU i året, men utover det har jeg ingen sikkerhetsnett eller noe!

Jeg har romslig økonomi og er sjelden i knipe, men jeg er alltid blakk før lønning!

Jeg trenger tips til å ikke bruke så mye, og hva slags kontoer jeg burde ha, etc. Har tenkt på å endre stipend og lønningskonto til en egen, og så overføre mellom den og brukskonto når det trengs. Er det lurt?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 7ad26...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp en liste med hvor mye du bruker på en måned, hva slags utgifter du må ut med etc, og deretter hvor mye du får inn. Så ser du selv hvor mye du sitter igjen med, og eventuelt hva du kan klare deg uten, og på den måten spare :)



Anonymous poster hash: 2eb4a...4fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg setter av et bestemt beløp til ferie hver måned på en egen konto. I tillegg har jeg regnet ut hvor mye totalt jeg får i regninger pr år som kommer sjeldnere enn hver måned. La oss si at det er 12.000/år. Da setter jeg av en tolvtedel av dette på en egen konto kalt uregelmessige regninger, kr 1.000 pr mnd. Den måneden den uregelmessige regningen kommer overfører jeg regningsbeløpet til regningskonto.

Jeg har regningskonto som inntektene kommer inn på, og så har jeg en annen konto med kort på. En gang pr uke overføres et fast beløp til denne og det er det jeg kan bruke på mat, klær, uteliv, etc den uken.

Hver måned når lønnen kommer på konto går de faste trekkene til kto for uregelmessige regninger, ferie, fondssparing og pensjonssparing. Dvs at jeg reduserer pengene jeg fritt kan gjøre kål på betraktelig og har ikke dårlig samvittighet om jeg er "tom" når neste lønning kommer. For sparekontiene er fortsatt der.