Gå til innhold

Gi meg økonomisk sans!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19, er student med deltidsjobb, og jeg har helt elendig økonomi!

Jeg har ikke gjeld eller noe, men jeg tror jeg er allergisk mot sparing!

Jeg sparer 20 000 på BSU i året, men utover det har jeg ingen sikkerhetsnett eller noe!

Jeg har romslig økonomi og er sjelden i knipe, men jeg er alltid blakk før lønning!

Jeg trenger tips til å ikke bruke så mye, og hva slags kontoer jeg burde ha, etc. Har tenkt på å endre stipend og lønningskonto til en egen, og så overføre mellom den og brukskonto når det trengs. Er det lurt?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 7ad26...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp en liste med hvor mye du bruker på en måned, hva slags utgifter du må ut med etc, og deretter hvor mye du får inn. Så ser du selv hvor mye du sitter igjen med, og eventuelt hva du kan klare deg uten, og på den måten spare :)



Anonymous poster hash: 2eb4a...4fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg setter av et bestemt beløp til ferie hver måned på en egen konto. I tillegg har jeg regnet ut hvor mye totalt jeg får i regninger pr år som kommer sjeldnere enn hver måned. La oss si at det er 12.000/år. Da setter jeg av en tolvtedel av dette på en egen konto kalt uregelmessige regninger, kr 1.000 pr mnd. Den måneden den uregelmessige regningen kommer overfører jeg regningsbeløpet til regningskonto.

Jeg har regningskonto som inntektene kommer inn på, og så har jeg en annen konto med kort på. En gang pr uke overføres et fast beløp til denne og det er det jeg kan bruke på mat, klær, uteliv, etc den uken.

Hver måned når lønnen kommer på konto går de faste trekkene til kto for uregelmessige regninger, ferie, fondssparing og pensjonssparing. Dvs at jeg reduserer pengene jeg fritt kan gjøre kål på betraktelig og har ikke dårlig samvittighet om jeg er "tom" når neste lønning kommer. For sparekontiene er fortsatt der.

Det å få pengene til å vare til månedsslutt betyr for meg å porsjonere dem ut. Resultatet er at jeg alltid har penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde når jeg var i din situasjon var at jeg hadde en bruks/lønnskonto, bsu, sparekonto og reservekort(ekstra konto med kort).

Når jeg fikk lønn satt jeg over det jeg følte for til BSU og sparekonto, så satt jeg alt jeg ikke har tenkt å bruke til reservekortet. Så ble det som sto igjen på brukskortet brukt uten å tenke seg om. Når det sa stopp visste jeg at jeg ikke hadde mer "tullepenger" igjen, og handlet kun det jeg måtte på reservekortet.

Litt tungvint, men det funker ganske bra.



Anonymous poster hash: eeb6a...b85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Om du setter opp en oversikt over dine inntekter og utgifter, så er det lettere å finne ut om du har noe sparepotensial. :)

Et tips for å spare noen kroner, er å sette bort det du skal spare i en annen bank. Sparesmart.no har f.eks. god rente fra første krone. Man må med ett tenke seg om før man bruker pengene som står der, siden det tar litt tid å overføre fra en bank til en annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på din alder hadde jeg heller ikke noe særlig med sparepenger eller råd til å spare noe særlig. Men det er nok lurt å gjøre hvis du får det til!

Nå når jeg får lønn inn på konto så overfører jeg penger til dagligvarer, betaler husleia og putter mitt vanlige sparebeløp på sine respektive kontoer med en gang jeg får dem, og det som er igjen går til forbruk. Men jeg har et konkret mål jeg sparer til, så hvis jeg ikke bruker opp alle forbrukspengene setter jeg de også på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er vel nøkkelordet, kontroll på inntekter og utgifter, og å prioritere de pengene du har godt og riktig. Det må vel kalles økonomisk fornuftig i alle fall.

Betal deg selv først: dvs, sett av penger til sparing i hht til ditt budsjett med en gang du får pengen på konto. Ikke vent til slutten av måneden for så se om det er noe igjen (det er det nemlig sjelden).

Som de andre skriver - ha egen regningskonto der pengene kommer inn, og egen brukskonto som du overfører et gitt budsjettert beløp til hver måned. Det er det du har å rutte med.

På jakt etter enda med økonomisk sans: stikk innom forumet Pengevett, der er mange gode eksempler på veldig fornuftig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du ikke har penger igjen? Impulskjøper du, eller vet du omtrent hvor mye du har igjen og bruker det? Et alternativ til å opprette en annen konto for lønnskonto er å opprette en sparekonto i en av bankene der man bare kan ta ut til sin egen konto i en annen bank. Hvis du legger inn en fast betaling rett etter at du har fått lønn til en slik konto blir det vanskeligere å bruke pengene, og i motsetning til hvis du bytter lønnskonto vil du ikke se hvor mye penger som står der. Jeg vet at bluestep.no og santander.no sine kontoer virker slik, og det finnes sikkert andre.



Anonymous poster hash: cb763...7da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...