Gjest Vevila Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Leste et sted om at b12 mangel skulle utredes, men lurer på om det er vanlig? Legen har tatt blodprøver for å sjekke om det muligens var cøliaki, men den var negativ så da har jeg ikke hørt noe mer om det. Er det noe jeg bør ta opp?
Sillicious Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 Leste et sted om at b12 mangel skulle utredes, men lurer på om det er vanlig? Legen har tatt blodprøver for å sjekke om det muligens var cøliaki, men den var negativ så da har jeg ikke hørt noe mer om det. Er det noe jeg bør ta opp? Jeg har B12 mangel, ble bare bedt om å ta folsyre tabletter og B vitaminer i 2-3 mnd før jeg kom tilbake og tok blodprøver igjen. Testet negativt på cøliaki osv jeg da..
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg fikk B12-sprøyter som jeg tok først hver 3. uke, deretter hver 3 mnd til nivået er optimalt. Også skal jeg sjekke det 1 gang i året.Anonymous poster hash: cd6c1...ffe
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 Det er vel vanlig å sjekke det om du har symptomer som kan tyde på b12-mangel. Skader ikke å spørre om det er sjekka, er bare en blodprøve. Spør om d-vitamin i samme slengen, kan gi nokså like symptomer. Anonymous poster hash: fc033...c5b
pinar Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 B12 inngår ikke i standard blodprøve pakke, så vil du testes for det må du be om det spesifikt på grunnlag av symptomer. 1
Gjest Vevila Skrevet 24. oktober 2013 #6 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg mangler b12 og folat, og får sprøyter. Det jeg lurte på er om det ikke bør utredes hvorfor jeg ikke klarer å ta dette opp i tarmen.
Missy1 Skrevet 24. oktober 2013 #7 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg mangler b12 og folat, og får sprøyter. Det jeg lurte på er om det ikke bør utredes hvorfor jeg ikke klarer å ta dette opp i tarmen. Det kan være pernisiøs anemi, altså årsaken til at du ikke tar opp B12. Da mangler du et stoff i magesekken som heter intrinsk faktor og kroppen klarer ikke ta opp B12 fordi intrinsk faktor er en del av opptaket. Du kan jo google det og lese litt, evt ta det opp med legen om du kjenner deg igjen? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå