Kontormus Skrevet 27. oktober 2013 #61 Skrevet 27. oktober 2013 Mulig det var en spøk, men i så fall en skikkelig dårlig en. Katteeiere klarer tydeligvis ikke forstå at dyra deres kan være til plage for omgivelsene, og om man mener det, så er man et dårlig menneske og en dyrehater. Vel, jeg elsker hunder, har hatt hund nesten hele livet og vet mye om ansvarlig dyrehold. Mange katteeiere burde innse at naboer sannsynligvis ikke sier noe, for de vil beholde et greit naboskap. Mange hundeeiere trenger å forstå at for katteelskere så står ikke hundene høyere i næringskjeden!!! Ansvarlig hundehold? Jeg har opplevd at noen mente at det var rett og rimelig at en hel kattestamme (fraflyttede katter) skulle avlives med forgiftning fordi det var så praktisk at de tre kjøterne hennes kunne drite i krattet kattene bodde i slik at hun slapp og plukke opp etter dem. For de fikk jo ikke drite i fred siden kattene stresset dem. Og det var jo voldsomt provoserende... mange rare bikkjemennesker. Å nei du, vær klar over at hunder også kan være til sjenanse selv om de er aldri så veloppdragne. Er rimelig sikker på at noen har irritert seg over hundene dine også. Samt min, har hatt hund også. Det er mulig å like begge deler, og kan ikke fatte og begripe at noen syns hunden står over i hierakiet. Helt unødvendig. 4
Kontormus Skrevet 27. oktober 2013 #62 Skrevet 27. oktober 2013 Men det er din nabo. Ikke alle er som henne. Jeg forstår i hvert fall TS veldig godt. Det er en skikkelig plage med katter som gjør i fra seg over alt. Så bikkjer som løfter foten for alt som er over 10cm er helt ok? Lyktestolper, hushjørner, søplekasser, trær og gud vet hva. Lukter det godt? Og går det an og sette seg på gresset og lene seg inntil en trestamme? Og det finns da de som lufter hunden på kirkegården... og gjett hva de pisser på? Hmmm... nice! 3
Gjest Whitestripes Skrevet 27. oktober 2013 #63 Skrevet 27. oktober 2013 Det lukter unektelig vondere av katteurin enn hundeurin, spesielt av ukastrerte hannkatter. Dessuten bæsjer ikke hunder i blomsterbed, sandkasser, oppkjørsler osv slik katter gjør. Folk som lufter hunden på kirkegården er jo ikke vel bevart, og jeg håper dette ikke er vanlig. En får være enig om å være uenig, jeg forbeholder meg retten til å synes det er plagsomt med ørten katter i den lille gatestumpen jeg bor i. Om noen irriterte seg over min hund, aner jeg ikke. Har aldri fått noen tilbakemeldinger på det. Hun bjeffet aldri, røytet ikke, sloss ikke og var i det hele tatt et meget behagelig dyr. Poenget er å være så ansvarlig som mulig når man har dyr, slik at irritasjonen kan begrenses i nabolag osv. 5
Kontormus Skrevet 27. oktober 2013 #64 Skrevet 27. oktober 2013 Det lukter unektelig vondere av katteurin enn hundeurin, spesielt av ukastrerte hannkatter. Dessuten bæsjer ikke hunder i blomsterbed, sandkasser, oppkjørsler osv slik katter gjør. Folk som lufter hunden på kirkegården er jo ikke vel bevart, og jeg håper dette ikke er vanlig. En får være enig om å være uenig, jeg forbeholder meg retten til å synes det er plagsomt med ørten katter i den lille gatestumpen jeg bor i. Om noen irriterte seg over min hund, aner jeg ikke. Har aldri fått noen tilbakemeldinger på det. Hun bjeffet aldri, røytet ikke, sloss ikke og var i det hele tatt et meget behagelig dyr. Poenget er å være så ansvarlig som mulig når man har dyr, slik at irritasjonen kan begrenses i nabolag osv. Kattens urin er mer konsentrert enn hundens og lukter derfor sterkere. Men det spiller ingen rolle om det er hunde eller kattepiss hvis vi må komme i kontakt med det. Hunder bæsjer når de må, der og da. Utendørs vel og merke. Ikke alle hundeeiere er like flik til å plukke opp etter dem. Enkelte mennesker er redde for hunder uansett hvor veloppdragne de er, og dette oppleves som sjenerende. Etter det jeg skjønner så har du vært følelsesmessig knyttet til hundene dine, det er faktisk også de fleste som velger å ha katt. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er greit å kreve av katteeiere noe de vet at er helt umulig. Som å lære katten hvor tomtegrensen går... Da bør det vel gå å lære hunden å bruke toalettet på badet også. Poenget mitt er at vi får klare å leve med at noen vil ha katter, noen vil ha hunder og noen vil ikke ha kjærledyr i det hele tatt. Men vi må tåle at vil liker forskjellig. Hvis ikke får en flytte i en rød liten stue på Finnskogen et sted. 2
LempikasPromise Skrevet 27. oktober 2013 #65 Skrevet 27. oktober 2013 Om katten gjør ifra seg der fordi det er mykt og fint og grave i, så prøv å legge netting (4punkt, el hønsenetting el) over stedet en periode, når den ikke får grave, og det ikke er mykt og deilig der lenger vil den mest sannsynlig gå et annet sted.
Djungelvrål Skrevet 27. oktober 2013 #66 Skrevet 27. oktober 2013 Horekatt...ja de er nokså løse på tråden, katter gidder jo ikke å gifte seg engang. Men jeg tror ikke de tar betalt, ikke sett at katta mi har kommet inn viftende med 1000 kr sedler enda. Forgifter du katten, risikerer du fengselstraff. Strø kajennepepper eller hell eddik på grusen så holder den seg nok unna. 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. oktober 2013 #67 Skrevet 28. oktober 2013 Nei, det har jeg ikke, men når ens eget husdyr plager naboer, så har man ett eget ansvar. Sånn er det bare. Her tar du feil. I Norge er det lov med kattehold, og de fleste borettslag tillater kattehold. Vanlige norske huskatter er utedyr. De er skapt for å leve ute, og man må derfor la de leve store deler av døgnet ute. Noen måte å kontrollere en katt ute på finnes ikke. Å holde en katt innendørs er mye større dyreplageri enn at den bæsjer litt i det hellige blomsterbeddet ditt. Og jeg er enig med vedkommende som påpekte at mennesker som avskyr katter, og andre dyr og deres naturlige væremåte må mangle noen vesentlige empatiske trekk. Hadde du rørt katta mi, så hadde jeg trykka trynet ditt ned i toxoplasmosebeddet ditt og tvunget deg til å mjaue. Godt råd for øvrig..pass på hva du gjør med kattene til folk, for plutselig har du kødda med feil katteeier. 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. oktober 2013 #68 Skrevet 28. oktober 2013 Horekatt...ja de er nokså løse på tråden, katter gidder jo ikke å gifte seg engang. Men jeg tror ikke de tar betalt, ikke sett at katta mi har kommet inn viftende med 1000 kr sedler enda. Forgifter du katten, risikerer du fengselstraff. Strø kajennepepper eller hell eddik på grusen så holder den seg nok unna. Fengselsstraff hadde nok vært det minste min nabo hadde trengt å bekymre seg over dersom han hadde drept katta mi. Jeg hadde sørget for å gjøre hver eneste dag til et lite helvete. Smørt inn døra hans med menneskebæsj hver morgen, pissa på trappa, bæsja i postkassa hver formiddag, knust rutene fra tid til annen (kasta bæsj inn selvsagt), punga dekkene på bilen hans hver gang jeg så den uten punga dekk, malt garasjen hans rosa, tegnet hakekors på husveggen osv osv..Dette kunne jeg moret meg med i åresvis, helt til han flyttet. 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. oktober 2013 #69 Skrevet 28. oktober 2013 Men det er din nabo. Ikke alle er som henne. Jeg forstår i hvert fall TS veldig godt. Det er en skikkelig plage med katter som gjør i fra seg over alt. Da får du flytte langt ut i skogen da vet du. Det er lov med kattehold i Norge, og katter er utedyr som pisser og driter der de vil. Dette er sosialt akseptert i Norge. Har du problemer med det, så får du flytte et sted uten naboer. Enkelt!
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. oktober 2013 #70 Skrevet 28. oktober 2013 Støtter det der med pepper og sitron. Katter HATER lukten av sitrusfrukter, og pepper er også for skarpt for de. Utenom det kan du ta en prat med naboen, og forklare for de at de burde ha kattedo ute til den, eventuelt at dere setter en på din eiendom så naboen kan tømme den slik kattepus89 foreslo. Og nå driter katten din i noen andres blomsterbedd. Poenget er at man ikke kan bestemme hvor en katt som streifer omkring ute kommer til å drite. Den driter der det passer seg for den å drite. Spesielt i borettslag hvor det ligger hundre rekkehus tett i tett hvor 50% har katter, så vil alltid 50% irritere seg over katter som driter rundt om kring. Om de har kjempeproblem med det, så får de spraye, dekke til, sette opp gitter eller whatnot. Ingen kan vite HVILKEN katt det er som driter hvor, i hvert fall ikke der jeg bor. Det er sikkert 15 katter som løper rundt her. Joda, mange av familiene klager..men det er ikke min jobb å betale for naboens spray dersom det er en annen katt som driter der. Det står klart og tydelig i vedtektene at katt er tillatt, og derfor regner jeg med at alle disse møkksure familiene med sureleppene sine har satt seg inn i det før de flytter inn.
Gjest Crazycatlady Skrevet 28. oktober 2013 #71 Skrevet 28. oktober 2013 Hva med å snakke med naboen? Prøve å finne en løsning på problemet? Kjøp en sånn spray som skal holde katter borte. Ikke alltid den fungerer, men verdt et forsøk. Ellers er pepper og sitron ting katter ikke liker. Jeg har laget en egen blanding med ting katter ikke liker, og brukte det når den ene katten vår tisset i sofaen.
Vasilisa Skrevet 28. oktober 2013 #72 Skrevet 28. oktober 2013 Mennesker altså.. Som om de er den eneste dyrearten som får lov å leve her på jorda. Nei, puser, dere må nok slutte å bæsje. Det er litt tungt arbeid for de O'Store menneskene å plukke opp litt bæsj.
Berit Skrevet 28. oktober 2013 #73 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Mest effektive jeg har prøvd, er pepper og sitron. Vi hadde egen katt, men den fikk ikke gå på do hvor som helst. Var lett å kontrollere dette. Den hadde derimot fri tilgang på en diger sandhaug bak vårt hus, så den ikke skulle drite i naboens hage Godt forslag Det håper jeg du Ts gjør. Omtrent 100 % sikkert at det fungerer. Ta litt rikelig. Du kan evt kjøpe, eller få naboen til å kjøpe, konsentrert sitronsaft på flaske. Så sprøytrer du rundt omkring på singelen og drysser en hel del pepper i tillegg. Da skjer det ikke igjen. Men følg opp og gjenta en del ganger i en periode. Så lærer nok katten etter hvert at det ikke er et attraktivt dosted Må ellers si at det er forferdelig trist å lese måten du Ts uttaler deg på. Endret 28. oktober 2013 av Berit 1
Gjest Chlorophyll Skrevet 28. oktober 2013 #74 Skrevet 28. oktober 2013 Finnes det ikke en elller annen lukt man kan sprøye som får katter til å holde seg unna og ikke drite der? Jeg har hørt at katten ikke liker salmiakk. Zalo skal visst også gå an å blande ut med vann og sprøyte på steder der katten er uønsket. Om dette virkelig fungerer, vet jeg ikke
Gjest Mocchhaa Skrevet 28. oktober 2013 #75 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Hadde du rørt katta mi, så hadde jeg trykka trynet ditt ned i toxoplasmosebeddet ditt og tvunget deg til å mjaue. Godt råd for øvrig..pass på hva du gjør med kattene til folk, for plutselig har du kødda med feil katteeier. Hadde du rørt hundene mine, så hadde jeg torturert deg til døde. Plutselig har du kødda med feil hundeeier. Okei, den var drøy. Men hvorfor i helvete skriver du noe sånt til meg? Jeg har da aldri sakt at man skal røre så mye som ett jævla hårstrå på kattene, har jeg? Jeg har sakt at man som eier har ett ansvar, er katten til plage for naboer, så får man holde den innendørs (og om det er dyreplageri eller ei, det blir litt som diskusjonen om hund og bur). Delte meninger. MEN, jeg skrev også at man HELLER da kunne komme opp med andre løsninger. Du som eier burde isåfall da kjøpt inn diverse midler som katter ikke liker, eller selv kommet opp med en ide for hvordan du kan klare å holde katten vekk fra naboens eiendom. Spiller ingen rolle om det er frie dyr eller ikke, DU som EIER har ett ANSVAR. Endret 28. oktober 2013 av Mocchhaa
Trimsi Skrevet 28. oktober 2013 #76 Skrevet 28. oktober 2013 Det lukter unektelig vondere av katteurin enn hundeurin, spesielt av ukastrerte hannkatter. Dessuten bæsjer ikke hunder i blomsterbed, sandkasser, oppkjørsler osv slik katter gjør. Folk som lufter hunden på kirkegården er jo ikke vel bevart, og jeg håper dette ikke er vanlig. En får være enig om å være uenig, jeg forbeholder meg retten til å synes det er plagsomt med ørten katter i den lille gatestumpen jeg bor i. Om noen irriterte seg over min hund, aner jeg ikke. Har aldri fått noen tilbakemeldinger på det. Hun bjeffet aldri, røytet ikke, sloss ikke og var i det hele tatt et meget behagelig dyr. Poenget er å være så ansvarlig som mulig når man har dyr, slik at irritasjonen kan begrenses i nabolag osv. Nå blir heldigvis de aller, aller fleste "eide" utegående hankatter er kastrert, i hvetfall i tettbygde strøk og byer. Dette har blitt en rutine, selv om det dessverre finnes enkelte kunnskapsløse og uansvarlige katteeiere som ikke gjør dette. Kattetiss av kasrerte katter lukter IKKE vondere enn hundetiss. Selv om vi bor i et område med mange katter (og hunder) har barna mine når de var små tråkket i 10 ganger så mye hundebæsj enn i kattebærsj. Mulig dette er fordi vi har et bittelite grøntområde rett ved huset der mange går tur med hundene sine. Men svært ofte ligger det hundedritt rett utenfor eller innenfor porten vår. På våren står jeg og skyfler hundemøkk med spade, og vinterstid er det nesten helt gult av hundetiss på hver side av veien. Jeg mener at alle katter bør læres opp/vennes til å gjøre fra seg i kattedo. Man bør ikke ha utekatt hvis man ikke har en stor hage, eller skog og uteområder lett tilgjengelig. I motsetning til hunder vil de fleste katter som gjør fra seg ute ville gjøre det under busker og gjerne krafse over noe for å skjule avføringen best mulig. Ikke hold for mange katter, de vil da i større grad gå til naboens tomt får å finne ledig revir. ALLE utekatter må kastreres. Man kan da ungå at enkelte ukastrerte hankatter bruker avføring på¨åpne steder som del av dominant og aggressiv adferd. Helt enig med deg i at alle katte og hundeeiere har et stort ansvar når det gjelder at dyret ikke er til sjenanse for andre. Men alt i alt er nok både hunde og kattehold kanske likestilt når det kommer til om de er til irritasjon for nabolaget.... 1
Kontormus Skrevet 28. oktober 2013 #77 Skrevet 28. oktober 2013 Ikke bruk salmiakk. Denne lukten ligner på kattetiss og vil bare medføre at det tisses der på nytt. For å legge igjen spor. 1
Lillevaffel Skrevet 28. oktober 2013 #78 Skrevet 28. oktober 2013 Katten skjønner jo ikke at du blir sur for at den driter utafor døra di, hahah.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 28. oktober 2013 #79 Skrevet 28. oktober 2013 Hadde du rørt hundene mine, så hadde jeg torturert deg til døde. Plutselig har du kødda med feil hundeeier. Okei, den var drøy. Men hvorfor i helvete skriver du noe sånt til meg? Jeg har da aldri sakt at man skal røre så mye som ett jævla hårstrå på kattene, har jeg? Jeg har sakt at man som eier har ett ansvar, er katten til plage for naboer, så får man holde den innendørs (og om det er dyreplageri eller ei, det blir litt som diskusjonen om hund og bur). Delte meninger. MEN, jeg skrev også at man HELLER da kunne komme opp med andre løsninger. Du som eier burde isåfall da kjøpt inn diverse midler som katter ikke liker, eller selv kommet opp med en ide for hvordan du kan klare å holde katten vekk fra naboens eiendom. Spiller ingen rolle om det er frie dyr eller ikke, DU som EIER har ett ANSVAR. Tror den krasse delen var innlegget var rettet mot denne fyren i tråden som skulle drepe katten med blodfortynnende, ikke deg. Kan ikke se at jeg skulle ha noen grunn til å "fyre" av mot deg. Var vel bare at jeg glemte å skrive at det var rettet mot vedkommende og ikke deg. Beklager det.
Gjest Mocchhaa Skrevet 28. oktober 2013 #80 Skrevet 28. oktober 2013 Tror den krasse delen var innlegget var rettet mot denne fyren i tråden som skulle drepe katten med blodfortynnende, ikke deg. Kan ikke se at jeg skulle ha noen grunn til å "fyre" av mot deg. Var vel bare at jeg glemte å skrive at det var rettet mot vedkommende og ikke deg. Beklager det. Den er grei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå