Gå til innhold

Ny jobb- gravid


Cubs

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg si? Når skal jeg si det?

Jeg var på intervju på en jobb, sa ingenting om at jeg var gravid. Har vært arb.ledig over ett år. I dag ringte de å tilbø meg jobben. Er ganske tidlig i svarngerskapet. Skal til jordmor 25 mai, skal jeg drøye det til da med å si det. Skal jeg virke overrasket? Som om jeg ikke viste det før da? Har et lite dillema der, er veldig glad for å endelig kan få jobb, men i desember skal jeg ha barn.

Noen som har noen komertarer, råd, trøstende ord!

-Takk-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært meg så hadde jeg ventet til jeg var ca 3 mnd på vei (hvs det ikke syns før)

Hadde da sagt at jeg ikke planla å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemma det der.

Har du skriftlig tilbud?

Hvor interessert er du i jobben uansett hvilket arbeidsklima det blir som følge av det? Du må regne med at arbeidsgiver/ledelsen/sjefen vil kunne føle seg litt lurt og at du må bruke noe tid på å opparbeide deg tillit igjen hvis du ikke sier noe før du begynner i jobben. Det kommer selvfølgelig også litt an på hva slags type jobb det er snakk om.

Hvor langt på vei er du nå, hvor langt på vei er du når du må takke ja og hvor langt på vei er du når du evt. tiltrer?

Jeg ville informert arbeidsgiver ifbm. mitt aksept slik at du kjører med åpne kort nesten hele veien. Du risikerer også da at de føler seg litt kjørt opp mot veggen, men ikke på langt nær så ille som hvis du tiltrer stillingen godt over synlig gravid. (Hvis du har et skriftlig tilbud og du informerer om at du er gravid og de så trekker tilbudet så gjør de en kjempetabbe juridisk sett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er at de lar deg gå etter prøvetiden... De trenger ikke å bruke graviditeten som et argument, men kan komme opp med mange andre teite unnskyldninger...

Du bør også ha det i tankene at du må ha vært i arbeid minst 6 av de 10 siste mnd for å ha krav på fødselspenger... (Les mer om det her

Jeg tror faktisk jeg ville spilt med åpne kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestemt meg, etter samtale meg mange.

Jeg sier ikke noe før jeg er 3 mnd på vei. Jeg skal til doktoren rundt den tiden, så jeg forteller det når jeg har vært der.

Jeg er organisert, så jeg har backup i ryggen. Denne jobben er ikke en jobb som alle kan ta, så jeg håper at de lar meg ta en liten permisjon.

Takk for alle alternativer, jeg fant ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb og graviditet!

Denne jobben er ikke en jobb som alle kan ta, så jeg håper at de lar meg ta en liten permisjon.

http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html#31

1. Arbeidstaker som er gravid har rett til permisjon i inntil 12 uker under svangerskapet.  

Etter fødselen skal hun ha permisjon de første 6 uker.  

3. Foreldrene har rett til ytterligere permisjon i barnets første leveår

7. Gravid arbeidstaker har rett til fri fra arbeid med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll når slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...