Gå til innhold

Eksem på ene siden av kroppen


Gjest tuppesjura

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura

Minstemann har i det siste fått ekstremt med eksem på kroppen. Jeg skjønner ikke hva det skyldes, antakelig er det et eller annet han ikke tåler, for det blir ekstremt mye bare iløpet av en dag. Men, det rare er, at han kun har eksem på ene siden av kroppen, under ene armen, bak ene kneet, pungen osv. Noen som har vært borti dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerner og planeter

Jepp!

Eg hadde eksem på halve kroppen då eg var 18 år. Det varte i ca ei veke. Fekk beskjed av legen å gå med lause kle. Då eg fortalde pappa det så viste det seg at han hadde akkurat det same då han var 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Ok, men dette har vart lenge, og nå har det eskalert skikkelig de siste ukene. Kan jo være for at det er kaldt og man kler mer på ungene, at det blir tettere. Er nødt til å smøre med sterk kortisob og locobase på hele kroppen for å holde det i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Ok, men dette har vart lenge, og nå har det eskalert skikkelig de siste ukene. Kan jo være for at det er kaldt og man kler mer på ungene, at det blir tettere. Er nødt til å smøre med sterk kortisob og locobase på hele kroppen for å holde det i sjakk.

Min eksem vert verre med ein gong gradstokken er under 5 +. Det kan vera kulde, mat, vaskemiddel osv

Eg vil anbefala ein krem. Du får kjøpt den i helsekosten. Lukte fy og h..... , men har erfart at den er betre enn kortison. Eg har brukt den sterkaste typen kortison på min eksem og huda der er vorten veldig tynn. Eg ville prøvd denne kremen før eg brukte kortison på eit barn. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun er på den ene siden av kroppen så kan det være helvetesild, som er et virus (vannkoppeviruset, herpes 3, som reaktiveres). Typisk at man kun får det på en side, da viruset (akkurat som andre herpesvirus) hviler i nerver, gjerne på den ene siden.

Man kan få antivirale medisiner for å lindre utbruddet. Dette er dessuten smittsomt overfor folk og barn som ikke har hatt vannkopper. Man risikerer også sekundær infeksjon med bakterier i utslettet.

Gå til lege, god bedring!

Anonymous poster hash: dd7fe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Var hos lege forrige uke, og han sa ingenting om helvetesild. Men, han mente at det heller ikke var eksem, men at han hadde veldig tørr hud som ble irritert og rød når han klødde på det. Han mente at fordi slnnen min er vensttehendt, så hadde han utslett på høyre side, fordi han brukte venstrehånden til å klø med. Klarer ikke helt å være enig i den da.... Nei, vi får være flinke til å smøre og se om det går over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos lege forrige uke, og han sa ingenting om helvetesild. Men, han mente at det heller ikke var eksem, men at han hadde veldig tørr hud som ble irritert og rød når han klødde på det. Han mente at fordi slnnen min er vensttehendt, så hadde han utslett på høyre side, fordi han brukte venstrehånden til å klø med. Klarer ikke helt å være enig i den da.... Nei, vi får være flinke til å smøre og se om det går over...

Det hørtes merkelig ut ja :) Hadde nesten spurt en annen lege om det ikke går over. Man kan kjøpe hydrokortison og lidre, om det er eksem eller allergi. Problemet er at dersom det kun er forårsaket av infeksjon (virus/bakterier/soppk), så må man være litt forsiktig med akkurat kortison.

Anonymous poster hash: dd7fe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Hydrokortison blir for svakt, det hjelper ikke. Han har fått betnovat, som er i kategori 3 (hydrokortison er kategori 1). Den tar eksemen godt, om vi er påpasselig med å smøre 2 ganger om dagen, så er det borte i løpet av et par dager, men, så tar vi en pause, også blusser det opp igjen.

Jeg bruker nøytral vaskepulver, og det er vel av det mildeste som er?

Dette har jo utviklet seg mer og mer over tid. I fjor vinter var det kun hendene som var angrepet, og det regnet jeg med skyldes at han noen ganger ikke ville ha votter på seg ute når det var kaldt. Men nå er det ille. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrokortison blir for svakt, det hjelper ikke. Han har fått betnovat, som er i kategori 3 (hydrokortison er kategori 1). Den tar eksemen godt, om vi er påpasselig med å smøre 2 ganger om dagen, så er det borte i løpet av et par dager, men, så tar vi en pause, også blusser det opp igjen.

Jeg bruker nøytral vaskepulver, og det er vel av det mildeste som er?

Dette har jo utviklet seg mer og mer over tid. I fjor vinter var det kun hendene som var angrepet, og det regnet jeg med skyldes at han noen ganger ikke ville ha votter på seg ute når det var kaldt. Men nå er det ille. :/

Om eksemen er pga allergi, så burde legen henvise til prikktest (samt ta blodprøver) for å finne ut hva han eventuelt er allergisk for. Så kan man unngå det hvis mulig. Om det er atopisk eksem alene derimot, er det jo fordi immunsystemet angriper egen hud, og da er lindring med steroidekremer (Betnovat m.m) eneste behandling. Spør legen om diagnosen, be om mer info, sånn at du kan hjelpe sønnen din best mulig.

Anonymous poster hash: dd7fe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å bytte vaskemiddelet uansett, feks Blenda Sensitive. Flytende sies forresten å gi mindre allergi enn pulverform.

Og selvfølgelig ingen skyllemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Ok, jeg skal prøve Blenda sensitive og se om det hjelper.

Jeg har lurt litt på om det kan han noen sammenheng med jernmangel. Han har slitt i mange år med lave jernlagre, og nå er vi inne i en periode hvor han ikke går på jern for å se hvordan kroppen reagerer. Om jernlagrene fortsatt tappes, så blir det intravenøst jerntilskudd. Jeg synes han har hatt en oppblomstring etter at vi stoppet med tilskuddet. Har tidligere fått relativt store doser mellom 50-100mg daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han trenger en utredning, både hvorfor han får så lave jernlagre og selve eksemet. Henvisning til hudlege er sikkert veien å gå. Evt oppsøke privat hudlege.

Anonymous poster hash: dd7fe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Høres ut som han trenger en utredning, både hvorfor han får så lave jernlagre og selve eksemet. Henvisning til hudlege er sikkert veien å gå. Evt oppsøke privat hudlege.

Anonymous poster hash: dd7fe...10a

Jernlagrene er han godt utredet for. Derfor vi venter på tilbakemelding på om han nå etterhvert skal over på intravenøst tilskudd av jern.

Eksemet er vi nødt til å ta om det ikke gir seg ja. Skal forsøke med bytte av vaskemiddel og slike ting før vi bestiller ny time til han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...