Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #21 Skrevet 3. mai 2004 Er en voldtektsmann ikke syk i hodet? Jeg bare spør... Synes uttrykket "syk i hodet" er utslitt, men ærlig talt, en voldtektsmann er vel ikke helt frisk? Det var vel ikke dette tråden handlet om heller. Nei, han er faktisk ikke nødvendigvis syk i hodet. Vil du si at enhver økonomisk bedrager er syk i hodet? Eller enhver som har vært i slosskap? Jeg reagerer ikke nødvendigvis på det eksempelet DD kommer med her, for det er bare en uttrykksmåte. Det jeg reagerer på er folk som ALVORLIG mener at enhver som gjør noe de selv kanskje finner ekkelt, uvanlig eller annerledes er syke i hodet.
Gjest Yoni Skrevet 3. mai 2004 #22 Skrevet 3. mai 2004 Nei, han er faktisk ikke nødvendigvis syk i hodet. Vil du si at enhver økonomisk bedrager er syk i hodet? Eller enhver som har vært i slosskap? Jeg reagerer ikke nødvendigvis på det eksempelet DD kommer med her, for det er bare en uttrykksmåte. Det jeg reagerer på er folk som ALVORLIG mener at enhver som gjør noe de selv kanskje finner ekkelt, uvanlig eller annerledes er syke i hodet. Javel? Hvem bestemmer hva som er sykt? Hva er definisjonen på sykt? Syk er synonymt med abnorm. Enkelte av dine eksempel kommer vel under den kategorien.
Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #23 Skrevet 3. mai 2004 Javel? Hvem bestemmer hva som er sykt? Hva er definisjonen på sykt? Syk er synonymt med abnorm. Enkelte av dine eksempel kommer vel under den kategorien. I Norge så bestemmes dette av ICD-10, den internasjonale listen over godkjente sykdommer.
Gjest Yoni Skrevet 3. mai 2004 #24 Skrevet 3. mai 2004 I Norge så bestemmes dette av ICD-10, den internasjonale listen over godkjente sykdommer. Syk har mange betydninger, ikke alle versjoner betyr sykdom i form av disease.
Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #25 Skrevet 3. mai 2004 Syk har mange betydninger, ikke alle versjoner betyr sykdom i form av disease. Selvfølgelig. Men det er ikke slik man bruker ordet når noen i diskusjon insisterer på at noen er syke (i betydningen ikke frisk, så man bør helbredes) pga noe de gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #26 Skrevet 3. mai 2004 Det blir henvist til og kalle en spade for en spade. Jeg har også meniger om hva som er "normalt" og hva som ikke er "normalt" Men hva er det som tilsier at mine meninger er korekte? Jeg er ingen lege , så jeg kan ikke definere om disse menneskene er syke i hodet. Hvorfor mener dere at dere har kunnskapen til og definere andres mentale tilstand?
Gjest gjesta Skrevet 3. mai 2004 #27 Skrevet 3. mai 2004 Et uttrykk, en betegnelse får jo en menig ut i fra hvordan det brukes i dagligtalen; når vi sier "syk i hodet" beskriver vi en oppfatter at avviker fra det normale, en som er mer enn bare litt sær. Vi mener det gjerne ikke boktavlig - ihverfall gjør ikke jeg det. Jeg har en i den aller nærmeste familie som er syk i hodet. Hun har en alvorlig diagnose, men jeg omtaler aldri henne som "syk i hodet". Syk i hodet er for meg et skjellsord, noe nedlatende noe. Det bruker jeg ikke om en som virkelig er psykisk syk. Dette er min definisjon av "syk i hodet". Den er ikke nødvendigvis korrekt, men den ser slik jeg bruker uttrykket.
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #29 Skrevet 3. mai 2004 I Norge så bestemmes dette av ICD-10, den internasjonale listen over godkjente sykdommer. godkjente sykdommer? så har man en lidelse som ikke har et navn eller som ikke står på den listen, så er man frisk da, uansett hvor lite man fungerer? Også vil jeg presisere at det er forskjell på å være syk, og å ha syke tanker.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #30 Skrevet 3. mai 2004 Å, hvilke dignose har en som ammer sin 7-åring? Pussig at alle må sykeliggjøre alt som ramler utenfor deres verden. Tør ikke å nevne alt rare jeg gjør i redsel for å høre hvor syk jeg er.
Tusseline Skrevet 3. mai 2004 #31 Skrevet 3. mai 2004 Kan også slenge ut kommentarere som "du er syk i hodet", uten å mene det i den forstand. Selvsagt går jeg da ut ifra at mennesker med sunn fornuft tar dette som en lettere spøk.
:-) anna Skrevet 3. mai 2004 #32 Skrevet 3. mai 2004 Det er da vel ikke slik at folk som sier at noen "må være syk i hodet" faktisk mener at de er istand til å stille en diagnose. Det er da mer et uttrykk for at man har reagert så sterkt på noe at man opplever det som avvikende fra normalen. Og da synes jeg ikke man skal tolke uttrykket som mer enn det er. Man må også skjønne konteksten det blir sagt i. I de fleste tilfeller kunne uttrykket vært byttet ut med f.eks "oppførte seg på en måte som jeg opplevde som helt avvikende fra min oppfatning av normal oppførsel"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå