CamStatic Skrevet 21. oktober 2013 #1 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei! Jeg er litt usikker på om denne har blitt postet her før, jeg forsøkte å søkte, men fant ingenting. Så da tar jeg en sjans. (Forresten veldig trivelig å se en vakker nettpyton på startsiden til Kvinneguiden i dag, thumbs up!) Tidligere i år ble det laget en underskriftskampanje hvor man signerer FOR reptilhold i Norge. Som noen av dere sikkert vet, så er alle krypdyr per i dag ulovlig å ha, selv skilpadder og frosk. (skilpadder kan man kun ha, hvis man er allergisk. Som om allergi avgjør om man er en god dyreeier eller ikke...) Dette er ikke kun en hjertesak for min del, dette her omfatter en stor del av hele min livsstil og eksistens. Og er derfor veldig viktig for meg. Jeg har full forståelse for at dette ikke er en sak som er like viktig for alle, men allikevel, din stemme teller. Jeg vil samtidig påpeke at dette er en hobby som er lovlig i hele resten av verdenen, bortsett fra Norge og Island. Mange land har reguleringer innenfor loven, som f.eks at krokodilledyr og giftige slanger ikke er lov. I Norge er det foreslått en liste på ca 30 dyr (som er senket ned til ca 15 dyr nå...), listen har et par små slanger, et par små gekkoer og øgler, en frosk og noen skilpadder. Høres da virkelig ikke ut til å være så fryktelige greier å lovliggjøre for de som ønsker å ta vare på et slikt dyr, eller hva? Så jeg ber dere. Hvis dere ønsker å hjelpe oss i kampen mot rettferdighet ovenfor de hundrevis av reptilene som blir årlig avlivet i "lovens navn", så signer gjerne denne underskriftskampanjen.http://www.change.org/petitions/landbruks-og-matdepartementet-send-lovforslaget-om-eie-av-eksotiske-dyr-til-h%C3%B8ring Hvis dere er mer nysgjerrig på reptilsaken, så er det nylig åpnet en blogg som vil ta for seg temaet også. Ellers er det selvfølgelig fritt fram i tråden her å stille spørsmål eller snakke om dette her. Er du skeptisk? Del gjerne skepsisen din! Jeg ønsker veldig gjerne å drepe noen myter og hjelpe folk i å forstå, hvis de så ønsker det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn82 Skrevet 21. oktober 2013 #2 Del Skrevet 21. oktober 2013 Vet ikke helt hva jeg synes jeg. Men jeg kan jo også forstå at det er noen som gjerne vil ha slike dyr som kjæledyr. Jeg har katt som kjæledyr og synes det er veldig fint. Vi har jo ingen tradisjon for å ha reptiler som kjæledyr i Norge, derfor er kanskje skepsisen blant folk litt høy i forhold til disse dyrene. Og det er nok med på å gjøre det vanskeligere å få aksept for å legalisere reptiler. Jeg kan vel avslutte med å si at jeg vet veldig lite om reptiler, og må også innrømme at jeg helst ikke vil ha dem i nærheten av meg der jeg er, fordi jeg synes noen av dem er skumle. (Hvis jeg kan si det da.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamStatic Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 21. oktober 2013 Vi er smertelig klar over at den eneste grunnen til hvorfor reptiler fremdeles den dag i dag er ulovlige, er pga fordommer og frykt. Dette er et veldig frustrerende faktum, fordi det er også mange mennesker som er livredd hunder, katter, hester, rotter, tarantellaer, mus (etc), uten at disse dyrene er ulovlige å ha fordet. Hadde det vært snakk om farlige dyr, ville jeg forstått det. Jeg selv ville heller ikke likt det hvis naboen eide giftslanger, f.eks. Men artene det er snakk om å lovliggjøre i Norge er mindre farlige enn en chihuahua-valp på 8 uker. Hadde det vært snakk om dyrevelferd, så ville jeg også forstått det. Folk flest som eier reptiler er dyrevenner. Hadde ikke reptiler hatt det godt i fangenskap, så ville en hel del av oss aldri hatt dem privat. Det er et faktum. For å ikke nevne at sjansen for at det bor noen som har reptiler innenfor en viss radius av huset ditt er meget stor. Det er en hobby som er omtrent like populær som enhver annen dyrehobby i Norge. Hvor mye har du lagt merke til naboens ukjente reptil? Omtrent så mye vil naboens reptil plage deg etter det har blitt lovlig også. Det vil ikke flyte boaslanger i gatene fordi man lovliggjør et lite antall arter (som allerede eksisterer godt over 100 000 av allerede i landet) Her er det bare å ta eksempler fra resten av verden som allerede har dette lovlig. Så jeg håper folk forstår meg når jeg sier at din irrasjonelle frykt burde ikke komme i veien for min harmløse hobby. Men dessverre så er det slik det er i dag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #4 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg kommer IKKE til å skrive under på noe slikt. Jeg ønsker ikke at det skal være lov å ha reptiler som kjæledyr i Norge. Anonymous poster hash: e3c21...1cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mushroom Skrevet 22. oktober 2013 #5 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg ville gjerne hatt skilpadde som kjæledyr! Men samtidig er jeg litt i mot at mennesker skal kunne ha kjæledyr. Er ikke i mot prinsippet, men det er så mange onde mennesker der ute som missbruker og skader sine dyr at jeg er ganske skeptisk ang. dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamStatic Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg kommer IKKE til å skrive under på noe slikt. Jeg ønsker ikke at det skal være lov å ha reptiler som kjæledyr i Norge. Anonymous poster hash: e3c21...1cc Det er i orden, ingen som tvinger deg.. Men har du lyst til å fortelle hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edderkoppdame Skrevet 25. oktober 2013 #7 Del Skrevet 25. oktober 2013 Jeg ville gjerne hatt skilpadde som kjæledyr! Men samtidig er jeg litt i mot at mennesker skal kunne ha kjæledyr. Er ikke i mot prinsippet, men det er så mange onde mennesker der ute som missbruker og skader sine dyr at jeg er ganske skeptisk ang. dette.. derfor er det vel bra om folk som faktisk holder reptiler (ja, for det er mange av dem), har anledning til å f.eks ta med sitt dyr til veterinæren uten frykt for at de skal bli straffet for ulovlig reptilhold. Av hensyn til dyrevelferd er det faktisk viktig at reptilhold kommer ut i åpenheten. Tror det blir vondt verre om dyrehold bedrives i det skjulte, for et forbud mot dyrehold betyr ikke at folk vil slutte å ha dyr eller plage dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Del Skrevet 25. oktober 2013 Av de som jeg vet har slike dyr er de aller fleste småkriminelle tullinger som har det fordi det er "tøft". Klart det finnes mange som virkelig interesserer seg for reptiler, og vet hvordan temperatur skal være og fuktighet etc. Har sett nok av skrekkeksempler, så jeg er glad for at det finnes forbud. Veldig mange som ikke vet hvor stor påvirkning bass og lyd har på disse reptilene også. Det blir nesten som "barske tøffinger" på amfetamin skal skaffe seg amstaff, rottweiler, o.l hunderaser. Jepp, jeg er generaliserende, men man kan ikke nekte for at det er slik det er i ufattelig mange tilfeller. At forbudet er kun fordi folk er redd for dem tviler jeg sterkt på, det ligger nok mer bak. Så er det bare å vente på at Guybrush skal komme på banen...... Anonymous poster hash: 07531...f2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Del Skrevet 26. oktober 2013 Av de som jeg vet har slike dyr er de aller fleste småkriminelle tullinger som har det fordi det er "tøft". Klart det finnes mange som virkelig interesserer seg for reptiler, og vet hvordan temperatur skal være og fuktighet etc. Har sett nok av skrekkeksempler, så jeg er glad for at det finnes forbud. Veldig mange som ikke vet hvor stor påvirkning bass og lyd har på disse reptilene også. Anonymous poster hash: 07531...f2b Og jeg kjenner veldig mange skikkelige normale mennesker som ikke er "småkriminelle" som har reptiler. Alle reptileiere gjør jo sånn sett noe kriminelt ved å holde disse dyrene i hjemmet, men jeg tror ikke de fleste av dem tenker på seg selv som kriminelle. Jeg følte meg langt i fra kriminell når jeg hadde reptiler. Jeg er en helt vanlig familiemor med et ganske så a4 liv.. Eneste forskjellen var at jeg hadde et terra med noen dyr som er like ufarlige som hamster/kanin/rotter osv. Jeg og mange andre ikke kriminelle med meg håper på en lovendring, slik at mange av de flotte dyrene får komme frem i lyset.Anonymous poster hash: d07f8...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamStatic Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 26. oktober 2013 Av de som jeg vet har slike dyr er de aller fleste småkriminelle tullinger som har det fordi det er "tøft". Klart det finnes mange som virkelig interesserer seg for reptiler, og vet hvordan temperatur skal være og fuktighet etc. Har sett nok av skrekkeksempler, så jeg er glad for at det finnes forbud. Veldig mange som ikke vet hvor stor påvirkning bass og lyd har på disse reptilene også. Det blir nesten som "barske tøffinger" på amfetamin skal skaffe seg amstaff, rottweiler, o.l hunderaser. Jepp, jeg er generaliserende, men man kan ikke nekte for at det er slik det er i ufattelig mange tilfeller. At forbudet er kun fordi folk er redd for dem tviler jeg sterkt på, det ligger nok mer bak. Så er det bare å vente på at Guybrush skal komme på banen...... Anonymous poster hash: 07531...f2b "de fleste" er småkriminelle tullinger? Jeg kjenner også en stor del av det norske reptilmiljøet, og av kanskje 50-60 mennesker så vet jeg om 2 stk som kanskje røyker hasj på siden. Resten er stort sett familier, foreldre, tenåringer som fortsatt bor hjemme hos foreldrene sine, folk som jobber i NRK, politiet, advokater, selv i Mattilsynet har det vært mennesker som har hatt ulovlige reptiler. Helt fullstendig normale mennesker som deg og meg. Det finnes ingen "stereotyp" når det kommer til reptileiere, samme som det ikke finnes noen sann stereotyp av folk som har hunder eller katter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #11 Del Skrevet 26. oktober 2013 Slike arter hører ikke hjemme i norge. Jeg synes det er dyreplageri. Anonymous poster hash: 046af...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #12 Del Skrevet 26. oktober 2013 Slike arter hører ikke hjemme i norge. Jeg synes det er dyreplageri. Anonymous poster hash: 046af...c1c Om det skal være et argument, så er det f.eks. GANSKE mange hunderaser som slett ikke hører hjemme i Norge. Skal de bli ulovlige også da...? Anonymous poster hash: 469be...653 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby_Tuesday Skrevet 26. oktober 2013 #13 Del Skrevet 26. oktober 2013 Personlig så ønsker jeg ikke reptilhold. Tanken gir meg faktisk frysninger. Har alltid vært livredd for slanger (Sånn.. oppriktig frykt.). Har en bestemor i USA, og hun fant en gang en slange i kjøkkenskuffen sin. Når hun ringte politiet, fant hun ut at den tilhørte naboen hennes. Han hadde ikke lagt merke til at den var borte engang, siden han hadde leiligheten helt FULL av hundrevis av slanger. Men, når det er sagt så skjønner jeg godt at det finnes folk som ønsker dette. Det finnes ingen god grunn til at man skal diskriminere mot reptiler som kjæledyr. Kan tenke meg at det er frustrerende å brenne for noe som så urettmessig skal være ulovlig. Kan jo ikke akkurat ta med reptilene til veterinæren dersom de blir syke? Så jeg ser at det kanskje kan være nødvendig å legalisere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamStatic Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 26. oktober 2013 Slike arter hører ikke hjemme i norge. Jeg synes det er dyreplageri. Anonymous poster hash: 046af...c1c Da kan man likesågodt avlive og forby resten av dyreholdet vi har i Norge også, det gjelder hund, katt, sau, kanin, marsvin, chinchilla, papegøyer, finker, kanarifugl... ja, du ser poenget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Del Skrevet 26. oktober 2013 Da kan man likesågodt avlive og forby resten av dyreholdet vi har i Norge også, det gjelder hund, katt, sau, kanin, marsvin, chinchilla, papegøyer, finker, kanarifugl... ja, du ser poenget mitt. Ser poenget, men reptiler er veldig sensitive for lyd, lys, temperatur, fuktighet, lyder/bass. Det skal en del til for å sørge for at holdet blir optimalt. Anonymous poster hash: 07531...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #16 Del Skrevet 26. oktober 2013 Til og med mattilsynet har sendt anbefaling til regjeringen om at reptilhold bør bli tillatt. Mye av grunnen er fordi eiere av reptiler ikke tør å ta med dyrene til dyrlegen, ettersom de er ulovlige. Dyrene vil derfor få et mer verdig liv om det blir tillatt, for på den måten kan de få det de trenger av oppfølging o.l. Dårlige dyreeiere finner du overalt, uavhengig av om det er hundeiere, reptileiere, eller katteiere. Anonymous poster hash: 469be...653 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarielK Skrevet 26. oktober 2013 #17 Del Skrevet 26. oktober 2013 Ser poenget, men reptiler er veldig sensitive for lyd, lys, temperatur, fuktighet, lyder/bass. Det skal en del til for å sørge for at holdet blir optimalt. Anonymous poster hash: 07531...f2b Absolutt ikke vanskelig å få til. Akvariefisk er langt verre å holde enn disse dyrene. Artene som også er foreslått lovlige er absolutt ikke krevende og er ganske hardføre dyr. At dyr skal være så enkle å holde av man bare kan putte de i et bur og gi mat og vann er mer negativt, da det fører til lettere impulskjøp. Ved kjøp av dyr skal man sette seg inn i hva de krever rundt seg, være seg lys, lyder, fuktighet, temperaturer, burstørrelser etc. Herptiler er ikke vanskelige dyr å holde sålenge man vet man tar til seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamStatic Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 26. oktober 2013 Ser poenget, men reptiler er veldig sensitive for lyd, lys, temperatur, fuktighet, lyder/bass. Det skal en del til for å sørge for at holdet blir optimalt. Anonymous poster hash: 07531...f2b Du forsvarer et urettferdig, diskriminerende forbud med at reptiler er sensitive ovenfor lyd og bass? Really? Da må vi jo ihvertfall ulovliggjøre hunder, for det er veldig mange som er sensitive på skudd, fyrverkeri, høy musikk og etc! La meg først si dette, at slanger er døve. De hører ingenting. De kan FØLE vibrasjoner, men dette forhindrer du lett med å kanskje ikke sette terrariet oppå bass-kassen, så går det fin-fint! Har ALDRI sett noe reptil være "sensitiv for lyd" og fått stress pga dette. Temperaturer er det flere dyr som har krav på. Chinchillaer skal ikke stå i rom over 25 grader, kinesisk nakenhund og andre korthårshunder burde ikke gå ute i 20 minus uten en god vinterjakke. Sensitive for lys? Det er ikke noe vanskeligere å sette et lysarmatur over et terrarium i forhold til f.eks et akvarium. Samme prinsipp. Ikke vanskelig i det hele tatt. Reptiler trenger litt ekstra varme, det er sant. Men igjen, det er virkelig ikke vanskelig å sette en varmelampe over, eller legge en varmematte under det ene hjørnet av terrariet. Det er ingen kunst. Fuktighet? Alt etter hvilket dyr man har, spraye to-tre ganger i terrariet i uken med en blomstersprayer er heller ikke vanskelig. Det finnes også maskiner for 800kr som gjør dette automatisk for deg hvis dyret skulle ha litt større krav til fuktighet. Igjen, selv om dyret har krav, så betyr det ikke at det er vanskelig. En hest har også veldig spesifikke krav til foring, trening og mosjon, men man forbyr vel ikke hest for det? Hva med hund? Katt? Fisk? Papegøyer? Alle dyr har spesielle krav for å trives! Og er man en ansvarsfull og interessert eier, så går dette lekende lett. Syns du reptiler høres vanskelig ut, og ikke ønsker deg ett selv? Da bare lar du vær å kjøpe det. Det er jo faktisk ganske enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Whitestripes Skrevet 26. oktober 2013 #19 Del Skrevet 26. oktober 2013 Urk, jeg grøsser av reptiler. Jeg er i mot at dette skal bli lovlig i Norge, av den enkle grunn at det finnes mange uansvarlige mennesker som kom til å skaffe seg slike dyr, og ikke ta skikkelig vare på dem. Konsekvensene av å få en boaslange opp gjennom toalettet er liksom noe skumle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarielK Skrevet 26. oktober 2013 #20 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Ikke alle dyrene blir tatt skikkelig vare på nå, og nettopp derfor trenger man en lovendring. Det finnes allerede hundretusener av disse dyrene i landet, og et kjent problem er at eiere ikke tør å ta med dyrene til veterinær når dyrene har behov for det. Å lovliggjøre dyrene, vil også øke dyrevelferden for disse artene og det er lettere å avduke dårlig hold. Dyrene finnes som sagt allerede i landet, og har alltid vært her bare i det skjulte siden forbudet trådte i kraft. Hvor ofte har noen opplevd en slange i do? Og ved en lovendring så kan man også nesten være 90%+ sikker på at dersom en slange dukker opp i do så er den harmløs. Ved lovendring så vil en stor prosentandel av dyrene som holdes bli lovlige, få den pleien de trenger, eier tør å spørre om hjelp etc og en stor gruppe mennesker vil ikke lenger være kriminelle pga sin interesse for slike dyr og avlivning av harmløse, ellers vært populære hobbydyr vil ta slutt. Endret 26. oktober 2013 av MarielK 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå