Gå til innhold

Litt god lørdagsmat


Augustbrud02

Anbefalte innlegg

Vi kunne ha lyst til å lage noe litt ekstra og litt anderledes mat på lørdag, men vi aner ikke hva vi skal finne på. Vi synes det er kjempekoselig å ordne på kjøkkenet sammen, så det kan godt ta litt tid å lage. Men jeg tenkte kanskje dere hadde noen gode tips eller oppskrifter til hva vi kunne lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TACOPAI! Jeg fikk dette servert for første gang på piknik for et par-tre uker siden og det er bare supersnadder! Og veldig enkelt da..... Sitter (som vanlig hehe) ikke på oppskriften er og nå, men det er vanlig paideig trykket ut i form (jeg bruker 'ordentlig' paiform, men jeg vet at mange bruker kakeform), forsteker den så fyller du med tacofyll (kjøttdeig og tacokrydder, ikke bruk hele vannmengden - den skal være ganske 'fast'). Sååååå kan du ENTEN 'smøre' paien med rømme og pynte med tomater eller lignende ELLER gratinere med ost og putte paien et par minutter under grillen til osten er smeltet. Server med salat og rømme, gjerne litt tortillachips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget en del tacoform som blir noe av det samme, og det er kjempegodt ja. Men vi kunne tenke oss noe helt annet enn den vanlige kjøttdeigmaten vi spiser, og kanskje noe litt avansert og flott.

Men taco-mat i alle varianter er jammen meg godt det, så nå ble jeg sulten! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Hva med kylling stroganoff?

(Det tar ikke så lang tid å lage, men det er veldig godt! icon_smile.gif)

2-3 kyllingfiléter i biter stekes i et par minutter. Salte og ha på et par teskjeer paprikakrydder. Settes til side.

Fres så en løk og et par fedd hvitløk blankt. Tilsett 10-12 champignon, og stek et par minutter til. Legg kyllingen tilbake i panna.

Rør sammen 2-3 ss tomatpuré og en boks creme fraiche eller rømme med litt salt og pepper. Ha dette i panna og kok opp på svak varme. Dryss over hakket persille og krydre etter smak.

Servér med ris og evt. godt brød og salat.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Hvilke råvarer har du tilgjengelig? Eller, hvilke "hovedråvarer" (hoved kjøtt/fisk og grønnsak) liker du best?

Omtrent hvor lang tid har du lyst til å bruke, og hvor mye skal det koste?

Gi meg noen tips om det så skal du få oppskrifter....icon_smile.gif

hilsen

matglad & hobbykokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Denne er også god:

Chili-kylling med tomat (3-4 personer)

30 g smør

2ss olje

6 kyllingfiléter

1 avocado, skrelt, i skiver

3 tomater i tykke skiver

5 dl revet cheddarost

Varm smør og olje i en stor gryte. Stek filétene 3-5 min på hver side. (Pleier også å krydre med salt og pepper) Legges i ildfast form.

Fordel tomat, avocado og ost over kyllingen og sett fatet i ovn ved 180 grader i ca 5 min.

Chilisaus:

1 fedd hvitløk

2-3 dl tomatpuré

1 ss chilisaus

1 ts hakket chili

noen dråper tabasco

sort pepper

litt tørket oregano

1 ts sukker

Bruk gryten du stekte kyllingen i. (Fjern litt av fettet)

Stek hvitløken gylden. Tilsett tomatpuré, chilisaus, chili, tabasco, pepper, oregano og sukker. Kok opp og la småkoke et par minutter.

Servér med ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Cajun-gryte:

(4 personer)

1 kg poteter

2 bokser hakkede tomater

2 løk

2 buljongterninger

2 ts timian

2 hvitløksfedd

salt

litt kajennepepper

300 g krydderpølser etter eget valg

1 grønn paprika

Skrell og del poteter i store biter. Bland tomater, løk i båter, buljongterninger, timian, hakket hvitløk, kajennepepper og salt i en stor gryte. Kok opp og legg i potetbiter. Kokes til potetene er møre.

Skjær pølsene i store biter og kutt paprika i strimler. Tilsett pølser og paprika de siste minuttene før servering.

Servér med brød.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammelår!

Stek lammelår på 70 grader i 7 timer. I mellomtiden kan dere kose dere sammen, kanskje gå en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...