Gå til innhold

Student som blir gravid; Lånekassen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer bare på om det er noen av dere med barn eller kul på magen som vet noe om dette med å bli gravid mens man studerer?

Har hørt et sted at hvis man studerer og har studielån og blir gravid, så blir studielånet slettet, men dette høres jo litt for "godt til å være sant" ut... ?

Tar man permisjon fra studiet, eventuelt hvor lenge?

Er helt blank på dette området selv, så hvis dere vet noe som helst om det å være gravid og student så blir jeg takknemmelig for svar.

Trenger ikke noen kommentarer som "vent med å bli gravid til endt studie", for jeg er helt enig i dette :ler2:

Anonymous poster hash: e3ee1...cf0
Videoannonse
Annonse
Gjest vilma2000
Skrevet

Lånet blir ikke slettet men man får utbetalt fult stipend i en viss periode, tror det er 44 uker. Dvs at etter fødselen vil du få samme sum som fult lån og stipend bare at alt dette er stipend i 44 uker. Skjønner? Man må være meldt opp til eksamen, men er ikke noe krav om å bestå. Hvis du ikke har jobbet noe før permisjonen har du ikke rett på foreldrepenger fra nav, men du får ca 33.500kr av de (engangsstønad).

Gjest RompeRusk
Skrevet

Du får ett studieårs permisjon, og i denne perioden får du utbetalt vanlig lån, bare at dette året blir det omgjort til stipend. Du må melde deg opp til eksamen, men valgfritt om du vil ta de eller ikke.

Skrevet

Alt blir omgjort til stipend så lenge du ikke slutter. Om du tar permisjon eller fortsetter studiet etter fødsel er om til deg.

Husk at du også kan søke bostøtte etter fødsel! Det gjorde vi, fikk utbetalt noen tusen siden begge var studenter

Gjest RompeRusk
Skrevet

Alt blir omgjort til stipend så lenge du ikke slutter. Om du tar permisjon eller fortsetter studiet etter fødsel er om til deg.

Husk at du også kan søke bostøtte etter fødsel! Det gjorde vi, fikk utbetalt noen tusen siden begge var studenter

Ikke "alt" som i hele utdanningen vel?

Isåfall har jeg mye å se frem til :P

• Liker 1
Skrevet

Man får 1 studieår omgjort til stipend, og velger selv om dere vil gå skole eller være hjemme :)
Man har også krav på en del i fra nav.

Som student og alenemor sitter jeg med godt over 20.000 kr i mnd!

Anonymous poster hash: a7fe2...d25
Skrevet

Ikke "alt" som i hele utdanningen vel?

Isåfall har jeg mye å se frem til :P

Nei selvfølgelig bare "permisjonsåret". Det er heller ingen krav om at du må ta opp igjen året senere, kun et du ikke kan slutte før til sommeren.

Om du får flere barn under utdanningen blir den jo på en måte gratis;)

Gjest RompeRusk
Skrevet

Nei selvfølgelig bare "permisjonsåret". Det er heller ingen krav om at du må ta opp igjen året senere, kun et du ikke kan slutte før til sommeren.

Om du får flere barn under utdanningen blir den jo på en måte gratis;)

Hehe, var det jeg tenkte meg :P

Tja, virker litt fristende å bare slippe noe mer studielån enn jeg har, men tror det holder lenge med 1 nå fremover :fnise:

Skrevet

Holdt iallfall med en for oss;) gravid me nr2 nå 1,5 år etter jeg var ferdig på skolen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...